RadioVisie

  • .
    .

Staan de landelijke commerciële erkenningen op springen?

>> Nieuw! RadioVisie kan je nu ook volgen via Instagram en LinkedIn!

Hoe ‘glashelder’ zijn de adviezen van Deloitte en Stibbe? 

Een maand geleden zat er plots behoorlijk wat vaart in de erkenningsronde voor landelijke commerciële radio’s. Dat was niet zo evident. Het was zelfs de eerste keer in meer dan twintig jaar. De deadline was op een dag na bereikt, zonder veel nieuws. En dan ging het plots heel snel. Op woensdag 9 februari werden Qmusic, Joe en Nostalgie erkend als landelijke radio, de vierde kandidaat – en nieuwkomer – Studio 100 greep naast een licentie.

Meteen in de plenaire vergadering

Opmerkelijk genoeg werden de beslissingen op de dag van bekendmaking ook al besproken in de plenaire vergadering van het Vlaams parlement. Meestal worden daar vragen gesteld over actuele thema’s, in dit geval was dat wel zeer acuut, vlak na de bekendmaking van de beslissing! De vraag aan minister Benjamin Dalle was ingediend door zijn CD&V-partijgenote Karin Brouwers. Toeval? Het volledige verslag van die plenaire vergadering is hier opnieuw te bekijken.

De minister vatte toen de belangrijkste conclusie van de vraag als volgt samen: “Ik lees hier en daar al commentatoren die zeggen: ‘Kijk, het zijn weer dezelfde, het zijn weer de grote groepen die het hebben gehaald.’ Dat is niet mijn beoordeling geweest. Mijn beoordeling is gebeurd op basis van een consultant en ook door meer dan 2400 Vlamingen. Ik maak mij sterk dat dat op het vlak van de beauty contests waarschijnlijk de meest doorgedreven beauty contest is geweest. Misschien zelfs op Europees vlak, maar zeker in Vlaanderen is dat ongezien.”

“Je kunt dat natuurlijk ook via een veiling doen. Je kunt zeggen dat de hoogstbiedende het krijgt. Neen, daarvoor hebben we niet gekozen. Uiteindelijk zijn het de drie bestaande geworden. Maar die zijn niet beoordeeld op wat zij vandaag doen. Ze zijn beoordeeld op basis van de ambities die zij hebben geuit en de grondigheid van hun dossier. Dat is de beoordeling geweest. Met andere woorden: de vier kandidaten hebben dezelfde kansen gekregen, want diegene die nog geen radio op FM had, had geen nadeel. Er is niet daarnaar gekeken, er is naar de toekomst gekeken.”

Geslaagde PR-operatie? 

Straffe uitspraken, die snel werden gevolgd door het parlement dat zich aansloot bij de conclusie van de minister, en in feite zichzelf feliciteerde met het prachtige geleverde werk. Een huzarenstuk, want het rapport van de jury telt maar liefst 272 pagina’s. Het was zowat onmogelijk dat die parlementsleden het rapport al gelezen hadden toen de dringende vraag, enkele uren na de bekendmaking, al werd gesteld. Het lijkt dan ook eerder op een afgesproken manoeuvre binnen de meerderheid. 

Het bleek allemaal zijn doel niet te missen: nog dezelfde dag berichtte de pers éénduidig positief over ‘de ongezien doorgedreven beauty contest’. Dat is tenminste toch af te leiden uit bijvoorbeeld de artikels in De Standaard, Gazet van Antwerpen en De Morgen. Als PR-operatie kan dit tellen, het zette meteen ook de toon naar de volgende orde van de dag. Opdracht volbracht! 

Niet-ontvankelijk

Studio 100 nam meer tijd om het rapport van Deloitte grondig door te nemen. CEO Hans Bourlon deelde zijn voorzichtige ontevredenheid mee aan de minister in een uitzending van Terzake (op Canvas, VRT), op de avond na de bekendmaking. Maar pas tien dagen later, op zaterdag 19 februari, kwam het tot een officiële reactie. Op dat moment werd aangekondigd dat men minister Benjamin Dalle schriftelijk zou vragen om de erkenningsbeslissing van Nostalgie weer in te trekken, ten voordele van het Studio 100-project Spring. 

Dat was niet alleen een verregaande eis, het betekende ook een mogelijke schaduwzijde op het applaus dat de Vlaamse mediaminister nog maar net had uitgelokt in het parlement. Studio 100 stelde dat Nostalgie niet voldeed aan de basisvoorwaarden voor ontvankelijkheid en erkenning, omdat zij het radionieuws van Belga News Agency integraal overnemen. Landelijke radio’s dienen volgens het decreet het nieuws en de informatieve programma’s zelf te verzorgen, met eigen beroepsjournalisten, en onder een eigen hoofdredacteur. Herlees: ‘Slecht nieuws voor Benjamin Dalle bij RadioVisie.

Glashelder, maar toch geen inzage

Minister Dalle reageerde vrijwel onmiddellijk, en stelde dat er geen problemen waren op basis van ingewonnen juridisch advies. De krant Het Nieuwsblad citeerde in dat verband uit het dagblad De Tijd: “Tom Demeyer, de woordvoerder van Dalle, laat weten dat de minister juridisch advies ingewonnen heeft bij zowel het advocatenkantoor Stibbe als bij Deloitte Legal. “Die juridische adviezen zijn glashelder: Nostalgie mocht erkend worden.” 

Als het toch allemaal zo ‘glashelder’ is dan mogen we dat toch allemaal inkijken, moet commissielid Katia Segers (Vooruit) gedacht hebben, en zij stelde die vraag ook concreet aan de voorzitter van het Vlaams Parlement, Liesbeth Homans (N-VA). Tot haar grote verbazing was het antwoord echter neen. Er was geen inzage in de aanvraagdossiers, en evenmin in de adviezen van Stibbe en Deloitte Legal. Ook onlinekrant Apache kreeg (voorlopig) geen inzage op basis van de Wet openbaarheid van Bestuur (WOB).

Inzage afhouden is mogelijk niet conform de richtlijn

De parlementaire applausmeter ging daarmee weer onder nul, alleszins voor sommigen. Was de ‘waarschijnlijk meest doorgedreven beauty contest ooit’ dan wel zo onfeilbaar als werd aangegeven? Het is alleszins zeer ongebruikelijk dat parlementsleden deze documenten niet kunnen inkijken. In een recent verleden, toen er commotie was over de erkenning van netwerkradio’s, kon dat nog wel. Eisende partijen kregen toen zelfs nog de complete dossiers, in procedures voor de Raad van State. Waarom moest dit nu wel afgeschermd worden? 

Uitspraken bij de Raad Van State over die klachten over netwerkradio’s waren niet helemaal naar wens voor de overheid gebleken. Van de oorspronkelijk vier erkende netwerken zijn er vandaag nog twee actief. Voor een derde netwerk loopt er nog een procedure die normaal gezien dit jaar beslecht zal worden. Dat is niet zo’n beste score. Misschien wil de overheid dergelijke procedures nu vermijden door nieuwe inzages af te houden? Dat zou echter niet naar de letter van de EWEC richtlijn ART 45 en 48 zijn. Die regels stellen immers transparantie als eis. De kans is niet onbestaande dat de minister wel eens in eigen voet zou kunnen schieten. 

Storm op komst? 

Vanmiddag staat deze zaak alleszins weer op de agenda in de commissie media. Katia Segers (Vooruit) en Filip Brusselmans (VB) stellen hierover bijkomende vragen aan minister Benjamin Dalle. Het is te verwachten dat het afschermen van juridische adviezen (Stibbe en Deloitte Legal) dan ook ter sprake komen. Volgens de mediaminister waren zij niet alleen ‘glashelder’, maar tevens ook de basis voor zijn beslissing. 

Blijkbaar circuleert er van alles rond. Onze redactie kreeg, via een gunstige wind, inzage in diverse stukken. Voorlopig beperken we ons tot die juridische adviezen, die hierbij integraal worden gepubliceerd, zo kunnen ze misschien nog bijdragen tot een meer concreet debat in de commissie media. 

Allesbehalve glashelder

Eigenlijk gaat het enkel over discussienota’s van zowel Stibbe, als Deloitte Legal, van een bindend juridisch advies, of een glasheldere conclusie, is geenszins sprake. Eerder kan gesteld worden dat beide firma’s vooral heel veel voorbehoud maken over zo’n eindconclusie. Er is echter meer aan de hand. De timing van de adviezen is op zijn zachtst uitgedrukt ‘opmerkelijk’ te noemen. Volgens het rapport van Deloitte was de definitieve beoordeling klaar op 14 januari 2022.

De juridische adviezen worden echter gevraagd nadat de beoordeling al was afgesloten (na 14 januari 2022). Sterker nog, uit de adviezen komt zelfs naar voren dat er overwogen wordt om het opgeleverde rapport nog bij te sturen en aan te passen. Verder wordt er verwezen naar het ‘niet mogen meenemen van de elementen rond regionaal nieuws uit het dossier van Nostalgie’. En in het eerste advies van Deloitte van 21 januari, op pagina 7, is er zelfs sprake van ‘telefonisch contact om het voorstel (De ingediende offerte van Nostalgie) bij te sturen.’ 

Aanpassen om kunnen aan te passen? 

Lezen we hier dat een kandidaat zijn ingediende offerte, na het indienen, nog kan aanpassen om aldus het dossier aan te passen? Vraagtekens zijn er vooral bij het tweede advies van Deloitte, van 28 januari, waar die zin (over dat telefonisch contact) uit het eerste advies ‘plots’ weer verdwenen is!  Zouden de consultants van Stibbe misschien ‘glashelder’ geadviseerd hebben dat contact opnemen met een kandidaat niet zo gangbaar zou zijn? Dat zou, immers “… al snel aan Nostalgie (zou) toelaten om via ‘juiste’ antwoorden haar dossier te sturen. “ (Advies Stibbe, pagina 10)

Inzage in deze ‘adviezen’ geeft verder vooral glashelder aan dat er tot op het laatste moment een probleem moet geweest zijn met de kandidatuur van Nostalgie. Op de concrete vragen die er nu zijn, zoals ‘Maken ze hun eigen nieuws?’, ‘Hebben ze een redactie met hoofdzakelijk beroepsjournalisten?’, of ‘Zijn ontkoppelde regionale nieuwsuitzendingen legaal?’ is er nergens een duidelijk ‘JA’-antwoord te vinden. 

Waarom enkel Nostalgie?

Deze adviezen maken mogelijk ook duidelijk dat er tussen de datum van finalisering (14 januari 2022), en de datum van bekendmaking (9 februari 2022) toch nog heel wat commotie kan zijn geweest over Nostalgie. De zichtbare ‘hoogdringendheid’ roept daarbij vragen op. Waarom werd er trouwens enkel voor Nostalgie een extra juridisch advies gevraagd? De vraag is dan ook of er na de ‘definitieve versie’ van het Deloitte rapport nog zaken werden aangepast?

Wij nemen ons alleszins voor om dat alles verder te onderzoeken, en ook een uitgebreide analyse te maken van de gebruikte criteria in het Deloitte rapport. Daarvan stelde Benjamin Dalle immers dat er geen enkele bestaande partij werd voorgetrokken. Zoiets vraagt gewoon om een uitvoerig onderzoek. Wordt dus nog vervolgd. (Victor Olsen) 


Blikvangers op deze dag

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Studio 100: “Nostalgie voldoet niet aan erkenningsvoorwaarden”

Studio 100 probeert zich weer in de race te wringen om alsnog een landelijke commerciële Lees verder

Geen licentie voor Studio 100: Qmusic, Joe en Nostalgie blijven op FM

De knoop is doorgehakt: mediabedrijf Studio 100 krijgt geen radiolicentie en dus geen zender op Lees verder

Minister Dalle weigert inzage in dossier commerciële radiolicenties

Ook Apache, de nieuwswebsite en coöperatie voor kritische en progressieve onderzoeksjournalistiek in Vlaanderen, heeft zich Lees verder

Slecht nieuws voor Benjamin Dalle? 

Studio 100 betwist de ontvankelijkheid van Nostalgie In augustus 2021 lanceerde Vlaams minister van Media Lees verder

Blad 1514: Netwerk 2, Radio Minerva, Andy Murray

• Bevraging over herverdeling netwerk 2: het verslag • De Minerva Tripel klaar voor lancering Lees verder

Digital News Report 2022: goede punten voor grote Vlaamse nieuwsmerken

Het Reuters Institute for the Study of Journalism publiceerde zijn jaarlijkse toonaangevende Digital News Report. Lees verder

Auditeur Raad van State niet happig om commerciële radiolicenties te schorsen

De auditeur van de Raad van State adviseert het beroep van Studio 100 tegen de Lees verder

Vragen over herverdeling Netwerk 2

"Blijkbaar kunnen een aantal private omroepen zomaar samen een nieuw frequentieplan schrijven in Vlaanderen. Zij Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest
1 Reactie
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Dimitri
Dimitri
10 maart 2022 - 18:47 18:47

Ik wens Studio100 alle succes al zitten de Nostalgie frequenties meestal geperst in het overvolle lokalebandgedeelte voor talk lijken mij de andere 2 frequenties die grotendeels in rustiger vaarwater liggen beter.

Don`t copy text!
1
0
Deel hier gerust uw gedachtenx