Raad van State scoorde een Hit! Maar niemand is daar echt blij mee

Leestijd: 3 minuten

Vrijdagavond bereikte ons het nieuws dat de Raad van State de licentie van ‘netwerk 3’ geschorst had omdat de inhoud niet waarheidsgetrouw bleek te zijn. We brachten het bericht in primeur. Een primeur die er eigenlijk nooit had mogen zijn. Enerzijds omdat het niet netjes is als je kandideert met onjuiste gegevens, anderzijds omdat de ‘examinator’, in dit geval de Administratie Media allesbehalve een waterdicht plan had om dit soort ‘onregelmatigheden,’ te voorkomen. 

Zoals het er nu naar uitziet had de nv C FM nooit een licentie mogen krijgen voor Hit!. Het zou iedereen veel moeite, miserie en kosten bespaard hebben. Dat Hit! (voorlopig) uit de lucht moet is een zoveelste blamage voor alle betrokken en laat helaas opnieuw zien dat al veertig jaar lang ondoordachte plannen in elkaar geknutseld worden die het Vlaamse radiolandschap meer schade dan profijt hebben gebracht. Jammer voor alle betrokkenen. Alweer…


Lees verder onder de advertentie


Geen neerslag, toch parapluweer

Na de publicatie van het bericht hebben we bij alle spelers gepeild naar een reactie. Het Kabinet Media wil nog niets kwijt over de beslissing van de Raad van State. Verder kunnen we kort zijn; van niets zeggende antwoorden tot ‘voorlopig geen commentaar, we wachten op de officiële documenten’. Of men verwijst door naar anderen omdat ‘ik er niks mee te maken had’. En de politieke partijen dan? De grote stilte of er wordt geattendeerd op eerdere rapporten van de Commissie Media. 

Of nee, Groen, bij monde van Bart Caron, liet wel van zich horen: “Niemand wil terug naar het rommeltje van vroeger. Maar aan de beoordelingsprocedure schort wel nog iets, als je niet kunt checken of een radiostation de waarheid spreekt en zal doen wat het belooft in zijn aanvraag. Dan riskeer je met enkel lucht te eindigen.”

Opmerkelijke De Morgen

Wat ons ook benieuwde was hoe de modale krantenpers met het bericht van de schorsing zou omspringen, wetende dat alle dagbladen in dit land worden uitgegeven door media-concerns die zelf radiostations bezitten. Ook hier kunnen we kort zijn. De Standaard hield het bij een mini artikel waarin het feit van de schorsing wordt gemeld en RadioVisie wordt genoemd als bron. Netjes. VRT NWS en Knack.be hebben een foute bronvermelding. Zij verwijzen naar De Morgen en De Standaard. Al baseren ze zich daarvoor op een persbericht van Belga. Niet netjes! Grote jongens onder elkaar, zullen we maar denken.  

De Morgen bracht een zeer ongebruikelijk stuk dat we eerder verwacht hadden in de tabloidpers. Die bestaat, gelukkig, niet echt in Vlaanderen. Even dachten we dat de auteur van het artikel zich van ‘gazet’ had vergist en dat het stuk was bedoeld voor Het Laatste Nieuws. TOPradio speelt er de hoofdrol. Terecht overigens wordt benadrukt dat zij aan de basis liggen van de uitspraak van de Raad van State. Zonder hun bemoeienis en klacht bij de RVS was iedereen ermee weggekomen. 

“Malafide kandidaat”

Bruno Heyndrickx: “Hit fm heeft blufpoker gespeeld maar heeft verloren. Het dacht wellicht dat zijn beweringen niet gecontroleerd zouden worden, en dat was in eerste instantie ook het geval. We kwamen net na Hit in de ranking na de beoordeling. En nu blijkt er nog sprake van zware misleiding van een malafide kandidaat”.



Misschien wordt het tijd dat er naast de een Partij voor de Dieren ook eens een Partij voor de Media komt, met één enkel agendapunt; de huidige Augiasstal voor eens en altijd uitmesten en het Vlaamse radiolandschap de 21ste binnen te loodsen. Met de klassieke politieke spelers lijkt dit maar niet te lukken. Al vier decennia niet.

° Lees ook: Raad van State: het Hit!-arrest

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Het Avondblad van 10 december (video) Slim op VIER, nieuw bij VBRO, bijleren met Gimlet, A... Schoon en slim radiovolk op tv Vanavond starten de finaleweken van 'De slimste mens ter wereld' op VIER. Tien kandidaten maken nog kans op de eervolle titel en de plechtige oork...
Nederland: nieuwe LPAM-licenties verlengbaar Vanaf 11 mei 2019 - Tijdelijke wijzigingen to... De vergunningen voor laagvermogen AM-uitzendingen die vanaf 11 mei 2019 worden uitgegeven, worden verlengbaar in Nederland. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) wi...
VRV diende een input in op bevraging ‘herstelplan’ Aanbevelingen met factcheck en realityc... Belanghebbenden zich laten uitspreken Op 9 november keurde de Vlaamse regering een eerste keer een ontwerp van besluit van minister Sven Gatz goed, over een herstelplan voor het...
Is NRJ een nationaal radiostation? NRJ Vlaanderen en Wallonië samen online Nationaal uitzenden is in principe voorbehouden voor openbare omroepen, de regulering valt onder gewestelijke bevoegdheid. Naast de openbare omroepen laat de Vlaamse overheid drie ...
Het Avondblad van 29 november (video) De (niet) helemaal gratis editie Een gratis Earth & Fire Special Het doet wat met een mens als hij in een latere levensfase één van zijn favoriete zangeressen uit z’n tienerjaren, weliswaar in een andere fu...
Wordt het een herstelplan van korte duur? De overheid lijkt bewust onzorgvuldig te willen ... Grondig was het zeker niet De radiosector zit momenteel in een herstelplan, dat zowat sneller moet geschreven zijn dan de schaduw van Lucky Luke kan schieten. Grondig was het ze...
Deel of print dit artikel
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Actueel
Het Radioblad: 27 februari
Het Hit!-arrest gepubliceerd
Druk maar op het knopje (naar keuze)
Nederland verliest icoon Mies Bouwman (audio)
Radio Mi Amigo revival event 2018
Het Radioblad: 26 februari
Sluiten