fbpx

RadioVisie

.
Spotlight
.

Zijn podcasts hoorspelen? (audio)

Deel of print dit artikel

Gelukkig kreeg het oor terug een rol in onze maatschappij, nadat decennialang het beeld de voornaamste rol speelde. Eerst was er radio, toen kwam televisie. Gevolgd door het internet, streaming radio en YouTube (en co). 

Waarna smartphones opdoken, waarop je via een soort abonnement – de podcasts – audio kon plaatsen, om met een koptelefoon te beluisteren. Ondertussen kan men iets anders doen; sporten, afwassen, in de tuin werken, gewoon wandelen. Het oor werd herontdekt. De luisterboeken maken hun opgang.

Het uitgelezen moment om de hoorspelen hun plek opnieuw te laten opeisen. Maar dat is niet gebeurd. En daarvoor zijn twee redenen. Enerzijds: het enorme aanbod aan nieuwe audio-content. Toegegeven: veel daarvan bestaat gewoon uit opgenomen gesprekken. Waarnemers op politiek, maatschappelijk, creatief of technologisch vlak die nieuwe evoluties bespreken. Of interviews met interessante mensen. 

Uiteraard zijn die gesprekken waardevol, en kan men er van leren. Maar het blijven eigenlijk radio-uitzendingen, die via de podcast-technologie ter beschikking gesteld worden van de luisteraar, zodat hij of zij die content kan beluisteren waar en waneer dat mogelijk of gewenst is. Via smartphone, een tablet onderweg, of via de desktop computer thuis.

Steeds meer podcasts maken daarop een uitzondering. Er zijn geen gesprekken meer, wel scenario’s. Medewerkers worden geselecteerd op basis van hun stem. Het verhaal dat wordt gebracht draait niet om actueel nieuws maar brengt een echt verhaal, het kreeg de term ‘story telling’ mee. 

The Calliphate is daarvan een mooi voorbeeld. Een waar gebeurd verhaal, het verslag van een journaliste, Rukmini Calimachi, en haar zoektocht naar wat de IS-strijders drijft. Een combinatie van reële opnames van gesprekken, afgewisseld met de stem van Rukmini die het verhaal verteld. Met veel aandacht voor een mooie geluidsregie en achtergrondeffecten.

Anderzijds is het erg spijtig dat de oude hoorspelen niet terug beschikbaar gesteld werden. De radio-omroepen verdienen een pak slaag, omdat zij deze kans om mee te drijven op de golf van vernieuwde belangstelling voor audio-content, gemist hebben. Dit was hét momentum geweest om oude(re) hoorpelen terug onder de aandacht te brengen. In Nederland werd dit jarenlang gedaan, tijdens de nachtradio. 

Wellicht om de ‘zeurende’ luisteraars tevreden te stellen, die bleven vragen naar hoorspelen. Maar sinds de nieuwe audiocontent beschikbaar is, de podcast, is dat initiatief stilgevallen. Toegegeven; in Nederland worden ook nieuwe hoorspelen gemaakt, heel knappe zelfs. En ook die komen via het podcast-formaat tot bij de luisteraard.

In Vlaanderen blijft de kelder waarin de oude hoorspelen bewaard blijven, helaas potdicht. Meer nog: er worden gewoon géén nieuwe hoorspelen meer gemaakt. En dat terwijl de belangstelling voor audio nog nooit zo groot geweest is. En er een enorme schat aan prachtige hoorspelen bestaat. Tijdloze meesterwerken die de luisteraar meeslepen op een golf van gevoelens.

Om tot slot de vraag uit de titel te beantwoorden; niet elke podcast is een hoorspel. Het draait immers om het woord ‘spel’, iets dat geen werkelijkheid is. Er zijn acteurs vereist, een regie is nodig. Een hoorspel kan echter wel een podcast zijn, wanneer het via het internet aangeboden wordt, om te downloaden. 

Hopelijk gaat de VRT eindelijk eens beseffen dat hun rijke archief aan hoorspelen de kans verdient om door het grote publiek beluisterd te worden? (HvG)

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Actueel
Het Avondblad van 18 februari (video)
Tomorrowland lanceert One World Radio ook op DAB+
Wallonië: toekomstig nieuwskanaal LN24 wil ook radio
Aalst: ‘radioduel’ tijdens het carnaval
Frankrijk: RTL verliest rechtszaak tegen NRJ (audio)
Het Middagblad van 17 februari (video)
Sluiten