fbpx

RadioVisie

  • .
    TVV Sound
    .
TVV Sound

Zaterdag is Joey-dag, is Adriaan-dag (1)

Midden 1976 strikten we niemand minder dan oud Radio Atlantis-baas Adriaan Van Landschoot voor een interview. Het werd een lange, toen zeker, erg exclusieve babbel waarin heel wat niet bekende achtergrondinformatie werd vrij gegeven. Er werd zoveel verteld dat we de babbel spreidden over twee nummers. RadioVisie heette toen nog Baffle Radio Magazine.

In de edities 20 en 21 (van de maanden september en oktober) verscheen het gesprek. Foto’s van Van Landschoot hadden we niet te pakken gekregen, daarom werd Joey gevraagd een tekening van de man te maken. Je kan er twee keer van genieten. Ook nu publiceren we het interview in twee delen. Maar dit keer moet je geen anderhalve maand wachten op het vervolg, want dat is er morgen al… Zelfde tijd, zelfde ‘zender.

Radio Atlantis zet ‘em op

Het is middenin de zestiger jaren, de invloed van de Britse zeezenders is ook tot onze contreien doorgedrongen. De gloednieuwe, drie-gitaren-en-een-drumstel groepjes zijn nauwelijks bij te houden. Ergens in de omgeving van het Oost-Vlaamse Maldegem zorgen de lokale Mirky’s voor de nodige decibels. Eén van de gitaristen valt nogal op door z’n haviksneus en rood haar. De jongeman in kwestie heet Adriaan Van Landschoot. De band is allesbehalve een denderend succes. De grote erkenning blijft uit en de rossige jongeman probeert het dan maar als charme-zanger Filemon. Om zichzelf een imago aan te meten draagt hij een enorme pet. In z’n omgeving wordt hij dan ook al gauw aangewezen als Adri met de klakke.

Maar deze Adri is niet alleen handig met muziek, ook het zakenleven interesseert hem. Hij koopt een partij luchters op in douane-beslag, kan ze met een flinke winst verkopen en zet een keten boetieks op. In Brugge, Gent en Eeklo verschijnen Carnaby shops. Adri, nu zonder klakke maar met dikke sigaar en een witte Rolls Royce, met slechts één ruitenwisser, blijft echter geboeid door alles wat op muziek lijkt. Voor de nieuwe miljonair is het nu niet zo moeilijk meer om een muziekuitgeverij op te richten. Het nummer 27 van de Maldegemse Grote Markt wordt al vlug het onderdak van zijn Mouse Music Compagny. Een eerste productie laat niet lang op zich wachten. Big Jeffries zingt We’ll meet again.

Wat je zelf doet, doe je beter

De plaat is er,  nu moet ze nog over de toonbank geraken. BRT en Hilversum hebben geen interesse. Contacten met Radio Noordzee Internationaal en Radio Veronica lopen spaak op te hoge plugprijzen. Bij de pas opnieuw gestarte  Radio Caroline lukt het allemaal wat beter, de eerste MMC productie wordt er zowat grijs gedraaid. Intussen  heeft Van Landschoot advertentietijd voor z’n Carnaby-boetieks gekocht bij Veronica en Noordzee. 1880 BEF voor 10″ zendtijd, met niet eens zo’n geweldig resultaat. Na enig cijferwerk komt A. Van Landschoot tot de conclusie dat een eigen zender oprichten goedkoper zou uitvallen. Een zeezender begin je echter niet zomaar.

Maar,  de opnieuw in geldnood verkerende Ronan O’ Rahilly, de eigenaar van Radio Caroline en het zendschip de MV Mi Amigo, blijkt de oplossing te hebben. Van Landschoot huurt voor een totaal bedrag van 3.225.000 BEF dertien uurzendtijd per dag, gedurende drie maanden. Radio Atlantis is geboren en begint aan het grote avontuur op 15 juli. Om 12:00 uur precies klinkt Atlantis van The Shadows door de ether. Vlaanderen is klaar voor een nieuw radio-epos.

Uit vroegere interviews lijkt het dat je Radio Atlantis opzette uit idealisme. Om de Belgische vedetten een kans te geven…

Nou, ik kan nu rustig vertellen dat het allemaal gelogen was! Radio Atlantis was een grote commerciële stunt. Nu het proces voorbij is kan ik vertellen dat alles over dat idealisme zwans was. De kranten beweerden toen ook dat we op de zender ernstige onderwerpen zouden gaan behandelen. Maar dat heb ik nooit gezegd!

In De Standaard schreef Huib De Jonghe na de eerste Atlantis-dag: “Ik werd zeeziek van het luisteren naar Radio Atlantis. Ten eerste door de platenkeuze. Ten tweede door de imitatie van de Veronica-stijl en ten derde door het grote aantal plugplaten”

Daar ben ik wel mee akkoord. Tenmiste met die platenplugging. We hebben er erg veel gehad. Maar als zoiets renderend is, waarom zouden we het niet gedaan hebben? De prijs die betaald moest worden was zo’n goeie 12.000 BEF per week. Daarvoor werd de plaat elke dag een vijftal keer gedraaid. Er waren trouwens meer aanvragers dan we konden behandelen, zodat we toch enigszins een norm konden hanteren. We gingen echter geen plaat weigeren als die wel insloeg bij het publiek.

Radio Atlantis was dus een super commerciële stunt. Wat wilde je daar mee bereiken? Meer eigen platen verkopen?

Niet helemaal. De zaak zit zo. De mode voor jonge mensen is eigenlijk een Parijse aangelegenheid. Met m’n eigen Carnaby-boetiekjes kon ik daar dus niet tegenop. Tenzij ik door een enorme reclamecampagne de aandacht op Carnaby kon vestigen. In Vlaanderen zit verder ook heel wat muzikaal talent maar het wordt commercieel niet uitgebuit. Via m’n eigen zender wilde ik dus m’n eigen producties internationaal van de grond krijgen.

Aan de basis van Radio Atlantis lag je dus zelf. Wie waren de andere medewerkers?

Als uitvoerder van de plannen hadden we Tony Houston. Hij werkte vroeger als deejay in een dancing. Samen hebben we een schip gezocht en in april 1973 hebben we de Mi Amigo gevonden. De zendinstallatie deed het nog, meer moesten we niet hebben. Ronan O’Rahilly, die eigenaar van het zendschip was, zat op dat moment zowat volledig aan de grond. Hij moest er geen twee keer over nadenken om zendtijd te verhuren. Als andere medewerkers zijn daar nog bijgekomen, Bert Bennett, Joop Verhoof, Peter Van Dam, Mike Moorkens en Luc Van Kapellen. Door omstandigheden zijn dan ook mensen als Fred Vanden Bos, Theo Vande Velde, Rob Ronder, Elie Prins en Frank Van Leeuwen komen opdagen.

Er was nogal wat kritiek op ‘slechte’ deejays.

Hoe slecht ze nu zijn, zou je ook kunnen vragen, want enkele van hen werken nu als deejay bij Radio Mi Amigo. Trouwens, wat is slecht? Als ze aa of eu zeggen.. Ik denk dat ze vlotter praten dan de meeste BRT-deejays.

Roger Hendrick (auteur van het boek: “Van Atlantis tot Mi Amigo”, nvdr) schrijft dat de stemming in Atlantis-middens nogal twijfelachtig was vooraleer de zender ook effectief in de lucht was.

Dat komt gewoon omdat mijn mensen programma’s moesten opnemen zonder dat ze wisten hoe de zaak eigenlijk in elkaar zat. Wie of hoe die programma’s in de lucht zouden komen of brengen wist niemand.

Wat was de precieze functie van Tony Houston?

Houston was een erg populaire deejay en hij kende het klappen van de zweep. Hij heeft de succesformule van Radio Veronica bij Atlantis ingevoerd. Hij was eigenlijk programmadirecteur. Atlantis draaide populaire muziek. Daarom waren er ook zoveel gouwe ouwe-platen te horen. Verder moest hij de programmalijsten invullen. Die en die plaat moet op dat uur gedraaid worden en zo. Die plaat moet tussen 12:00 en 14:00 uur komen, een ander genre van 14:00 tot 16:00 uur.

Een verantwoordelijke functie waarvoor hij 25.000 BEF per maand kreeg. Misschien vind je het niet zoveel, maar het was een normaal loon. Bovendien is Houston door Radio Atlantis ook kunnen starten met z’n eigen drive-ins. De andere deejays kregen ongeveer 12.000 BEF per maand, zonder kostenvergoeding. Daarvoor moesten ze twee uur programma’s per dag opnemen.

Radio Atlantis werd aangekondigd op 385 meter, toch zond je vanaf de Mi Amigo uit op 253 meter (aangekondigd als 259 meter, nvdr).

Op 385 meter hadden we moeilijkheden met de generatoren. Het was echter wel de bedoeling dat we daar zouden starten. Alleen de Nederlandstalige uitzendingen. De Engelse programma’s zouden via de 259 meter gaan. Maar de twee zenders stoorden elkaar. Daarom werd beslist om de daguitzendingen voor ons te houden en ’s nachts in het Engels uit te zenden.

Is er gepeild naar de luisterdichtheid van Radio Atlantis?

We hebben een publicatie gehad in augustus 1973. Toen we ongeveer een maand in de lucht waren. We hadden bijna vijf miljoen luisteraars.

Hoe en van waaruit gebeurde de bevoorrading van de Mi Amigo?

Dat ging vanuit Scheveningen. Met elke week een andere vissersboot. Dat koste zo’n 200 à 250 gulden per keer.

° Morgen deel 2


Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Het einde van Laser 558 (audio)

Na de close down van Radio London in augustus 1967 en met de financiële catastrofes Lees verder

2017: Het jaar van de procedures (slot)

Laten we meteen de toon zetten: vele lokale radio’s waren ook op DAB+ gegaan als Lees verder

Het niet gesproken Radioblad op zondag

Vlaanderen is volop FM-frequenties aan het wisselen, aan het uit- en in gang te zetten. Bij Lees verder

De crowdfunding TOPradio succesvol afgerond

TOPradio, de zender voor dance en urban in Vlaanderen die werd verplicht om te stoppen Lees verder

Juridische EHBO-kit bij het nieuwe decreet

OK, het is nu echt voorbij. Na een jaar net doen alsof we lokale radio Lees verder

JLB gaat soms naar zee (4)

Mijn eerste herinneringen? Het mag vreemd lijken maar hoe ouder ik word, hoe duidelijker die Lees verder

De ‘overgang’ van Maeva en Mi Amigo

Het is maar één keer ‘van oud naar nieuw’. Elkaar het beste wensen, een goede Lees verder

Adam Curry wint Marconi Oeuvre Award

De 53-jarige Adam Curry ontvangt op 25 januari 2018 tijdens het jaarlijks radiogala in het Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest
3 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Herman
Herman
11 december 2017 - 06:50 06:50

Het verhaal van 385 m klopt van geen kant , de twee zenders stoorde helemaal niet dat was wel het geval toen RNI 2 uitzond op 192 m op de dag dat Radio Veronica verhuisde van 192 m (1.562 khz) 538 m (557 khz)

Volgens het verhaal zouden er mensen van de Mebo 2 op bezoek zijn geweest op de MV Mi-Amigo en zouden ze het zendkristal van de 772 khz want dat was 385m (eigenlijk 389m) gestolen hebben zonder dat de mensen aan boord dit wisten en het waren vrienden van elkaar want ze kenden elkaar nog van vroegere tijden bv andere zenden schepen of Offshore Radio Stations zoals bv uit de jaren 60 ‘s.

Op de LP van Radio Caroline the true story word er bv verteld dat ze het zendkristal gebruikte als missend stuk in het schaakspel, en Adriaan Van Landschoot zei in dit artikel dat beide zenders elkaar zouden storen terwijl Hans Knot enkele jaren geleden totaal iets anders schrijft dat wat ik zonet zelf ook schreef. Dus is de vraag wie heeft er gelijk en wie liegt en heeft een fantasie verhaal? Aan u om dit te beantwoorden.

Eric De Meyere
Eric De Meyere
10 december 2017 - 13:45 13:45

Ik zie Adriaan nog op de avondmarkt in Adegem.
Met zijn stickers van zijn gloednieuw radiostation, radio Atlantis.
Geweldig was dat.
Groeten
Eric

Jan D.M.
Jan D.M.
9 december 2017 - 10:11 10:11

Onder de rubriek: “Hoe zou het nog zijn met…”: FRANCIS “Schat wat kost een zoen van jou ?”

3
0
Deel hier gerust uw gedachtenx
()
x
Lees vorig bericht:
Nederland stopt lokaal DAB+ uitzendingen

Voorakkoord over de radiofrequenties

Radio in de vrijdagse kranten

Sluiten