Wat is er van de radio? De krant De Morgen gaf een analyse van het medium

Radio als dusdanig wordt al een hele tijd in vraag gesteld. Terecht of onterecht? Het is natuurlijk een feit dat er nieuwe media zijn bijgekomen en dat de consumptie van muziek is gewijzigd. Radio was vroeger zeker een uniek medium voor promotie van muziek, en voor het populair houden ervan. Vandaag is dat misschien ingehaald en/of voorbijgestreefd door nieuwe media. Bovendien is het interactieve met radio ook sterk veranderd: tijden van een gele briefkaart sturen, of de eerste beller, zijn al lang achterhaald door nieuwe technieken. 

Muziekjournalist Sasha van der Speeten zette het voor de bijlage Focus van De Morgen op een rij. Meer moet dat niet zijn om het samen te vatten voor u, die het nog niet had gelezen. Het artikel ging uit van de keuze van BBC Radio 1 om vijftig procent nieuwe muziek te draaien, en het weekendprogramma al op vrijdagochtend te starten. De omroep doet dat als reactie ‘omdat de jeugd steeds meer afhaakt voor streamingsdiensten als Spotify’. Sarah Van der Speeten schreef vroeger voor het underground muziektijdschrift RifRaf, na het ter ziele gaan voor De Morgen en voor het tijdschrift Bruzz. 


Lees verder onder de advertentie


  • Digitale content

In heel Europa zijn momenteel zowel grote als kleinere stations online zeer actief. Vloggers, bloggers, grafici, playlistcuratoren en sociale-media-redacteurs werken er zij aan zij met traditionele radioredacteurs, producers en presentatoren. Het wordt bevestigd door Floris Daelemans, radiomaker en VRT-onderzoeker, die verwijst naar MNM en Studio Brussel voor onder meer de vlogs van Linde Merckpoel. An Caers, directeur radio bij Medialaan, voegt er zelfs de playlisten op maat van Qmusic en Joe bij, zoals de Run to You-playlist voor het sporten, of een playlist met dance of foute muziek. 

  • Generatie Z 

Dat zijn mensen geboren tussen 1995 en 2010, wel eens de verloren generatie voor radio genoemd, omdat ze alles via YouTube en sociale media zou halen. Trendspotter Jarri Van der Haegen is ook manager van jonge Belgische artiesten, hij pleit ervoor dat radiozenders een weg zoeken naar dat potentieel, zoals bijvoorbeeld televisiekanaal Vice al deed. Hij meent ook dat er al een volgende generatie is die radio opnieuw ontdekt. An Caers (Medialaan) herhaalt hier het aanbieden ‘on demand’ (podcast) en niet enkel volgens vast FM Luisteren.   

  • Goede podcasts

Volgens Tom Klerckx (directeur Nostalgie) moeten podcasts uniek zijn. Floris Daelemans voegt daar storytelling bij, audio als perfecte vertelvorm. Twee producenten van podcasts, voormalige RITCS-studenten Lucas Derycke en Wederik De Backer, moeten het nog in het buitenland zoeken, zoals bij het Duitse WDR. Laatstgenoemde wordt al tot in New York gelauwerd, doch in eigen land blijft het weinig sant. Volgens hem komt dat omdat grote zenders niet investeren en luisteraars hier maar één keer per maand afstemmen. Zij menen dat het talent ook hier aanwezig is, en het potentieel omdat  Vlamingen naar Amerikaanse podcasts luisteren. 

  • Eigen streamingdienst

Streaming zou de grote boosdoener van het klassieke radiomodel zijn, trendspotter Jarri Van Der Haegen twijfelt of echt veel  Belgen via Spotify nieuwe muziek ontdekken. Het Nederlandse Talpa Radio (marktleider en mastodont  in Nederland) startte onlangs de streamingdienst JUKE, met zowel  on demand-muziek, als radiozenders, zelfs van de concurrentie. Volgens Patrick Goldsteen focust JUKE op een doelgroep van vijfendertigplussers, niet de early adopters met streaming in het bloed, maar de traditionele radioluisteraar met wat argwaan. Trendspotter Jarri Van der Haegen meent dat artiesten niet langer via traditionele radio hun publiek zoeken, en zelfs het medium langzaam uitschakelen daarvoor.  In ons land zouden we nog niet zover zijn. 

  • Playlists aanpassen

BBC Radio 1 start vanaf begin juni met vijftig procent nieuwe muziek en een vervroegd weekend op vrijdagochtend, dit om jonge luisteraars van Spotify aan te trekken. Tom Klerckx (Nostalgie) meent dat zo’n zoektochten van alle tijden zijn, voor Jarri Van der Haegen mag het zelfs nog wat kritischer zijn. Dit publiek schakelt uit als op korte tijd op verschillende omroepen hetzelfde nummer wordt gedraaid. “Radio hoeft niettemin niet zo krampachtig te draaien rond grijsgedraaide bands die iedereen kent”, vindt Van der Haegen. “Natuurlijk mogen die voorbijkomen, maar ik hecht meer belang aan een zender die durft uitkomen voor een nieuwe artiest of voor een liedje waar hij oprecht in gelooft. Dat is tenminste spannend. Het daagt me uit en ik leer iets bij als luisteraar.”



  • Inspelen op de gebruiker

Spotify geeft gebruikers een gratis versie een aantal extra on demand-upgrades, zoals individuele nummers selecteren in officiële Spotify-playlists. Deze klantenbinding zou moeten leiden naar betaalde platforms. An Caers bevestigt dat een sterke band met de (moderne) gebruiker reëel is, VRT-volger Floris Daelemans vult aan: “Stel: je hebt bij ons een profiel aangemaakt (met voorkeuren) …/… dan zouden we voor jou een podcast kunnen samenstellen…”. Die kan je dan gebruiken wanneer je wil, je hoeft zo niets meer te missen. 

  • Troeven van het oude model

Volgens VRT-volger Floris Daelemans kaapt streaming niet zoveel weg, en ervaren mensen live-lineaire radio nog steeds prettig. Patrick Goldsteen van JUKE ziet geen reden om getrouwe radio voorgoed af te zweren en uitsluitend op digitaal gebruik te focussen. “Tot de dag van vandaag is radio de meest dominante manier van audioconsumptie. De gebruikers willen nu eenmaal sterke persoonlijkheden die ad rem zijn, die actua bieden, die grappig en ontroerend kunnen zijn”, aldus Goldsteen. 

An Caers vult aan: “Mensen programmeren hun leven nagenoeg op de reclameblokken of op bepaalde radiomomenten. Ze vertrekken naar hun werk op het moment dat een bepaald radio-item start, bijvoorbeeld. Luisteraars beschouwen de radio als hun trouwe maatje. Tom Klerkx sluit af: “Wat maakt radio uniek? Dat je er sterke verhalen hoort van authentieke mensen. Je mag de ziel niet vergeten”. Hij meent wel dat er impact zal zijn, televisie is volgens hem ook veranderd. 

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Het Avondblad van 13 augustus (video) Een winnaar, een overname en een fiets Niels pakt 'm weer Het nummer ‘Verover mij’ van Niels Destadsbader heeft gisteren, zondag 12 augustus,  de Radio 2 Zomerhit 2018 gewonnen. Hij is de eerste artiest die de m...
NRJ: nu ook met ‘beeld’ (video) Knokken in een markt met StuBru, Qmusic en MNM Gisteren kon u alles lezen over de start van NRJ Vlaanderen. De nieuwkomer pakte de zaken vrij professioneel aan tijdens de eerste grote persconferentie. RadioVisie was ter plaatse...
Het Avondblad van 26 juli (video) Cijfer-editie: de zeven, de laatste en de eerste De 7 die MNM Start To DJ willen worden MNM zoekt opnieuw jong dj-talent in MNM Start To DJ. Dat kon u eerder al lezen in Het Avondblad. Tussen 30 juli en 4 august...
Het Avondblad van 24 juli (video) Nieuwe nieuwsdienst, meer zitpenningen en bijna een bomb... Alternatief voor Belga Audio-Nieuws In onze editie van 12 juni hadden we het er al over, inmiddels zijn er extra details. GMGroup, het mediabedrijf achter de online ni...
Het Avondblad van 16 juli (video and more) Google Play Music, Digital News Report en Baffl... Het Wereldkampioenschap Voetbal in Rusland zit er definitief op, iedereen kan dus weer terugkeren naar de orde van de dag. Wat inhoudt dat het Middagblad niet langer om 15:30 uur d...
Het Middagblad van 12 juli Meer nieuws, meer storingen en meer mensen Newsmonkey wil ook radionieuws maken Heel wat lokale radio’s in Vlaanderen kregen de voorbije dagen een aanbod van een potentiële nieuwe nieuwsleverancier. Het gaat om GMGroup, ...
Deel of print dit artikel
TVV Sound
Spotlight
Amptec
TVV Sound

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Actueel
Songfestival avonturen van Sennek (video)
Zwitserland kiest voor lange radiocampagne (video)
Het Avondblad van 26 april (video)
VRT-netten blikken terug op mei ‘68
KPN gestart met ontmanteling FM-antennes
De nieuwe podcast strategie van Google
Sluiten