RadioVisie

  • .
    .
TVV Sound

Wallonië: hoe lief zijn de radiostations voor hun eigen artiesten?

>> Nieuw! RadioVisie kan je nu ook volgen via Instagram en LinkedIn!

De Brusselse Franstalige krant Le Soir publiceerde deze week een erg boeiende analyse over de verplichte muziekquota van artiesten van de Federatie Wallonië-Brussel (FWB) op zeven Franstalige radiostations. Volgens de krant houden Classic 21 en Radio Nostalgie zich niet aan de wettelijke quota. Zelfs al mogen ze de Vlaamse Axelle Red (foto boven) meetellen.

In de FWB heeft de wetgever op vlak van muziek twee quota opgelegd aan de radiostations. De eerste is een minimumdrempel voor het uitzenden van Franstalige liedjes. Die varieert naargelang het radiostation van 10 tot 45 procent. Het tweede quotum bepaalt een minimumpercentage van liedjes die een link hebben met artiesten uit de Federatie Wallonië-Brussel. Die gaan van 6 tot 12 procent. Het is op dit tweede quotum dat Le Soir zich concentreerde.

Een complex label

Dat FWB-label zit echter nogal complex in elkaar. Officieel kan elk muziekwerk van het label genieten als de woonplaats, vestigingsplaats of maatschappelijke zetel van de auteurs, componisten, uitvoerende kunstenaars of muziekproducenten zich in Wallonië of in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad bevindt. Overigens tellen hier ook de (Vlaamse) faciliteitengemeenten mee.

De definitie is dus erg breed en blijkt in de praktijk moeilijk toepasbaar. Als een Britse band een drummer heeft die in Brussel woont, dan valt die band in theorie binnen het FWB-quotum. Behalve als die drummer er maar een jaartje heeft gewoond, want dan is de band niet voldoende bewezen. Idem als een Waalse auteur een paar regels heeft meegeschreven aan een Frans liedje. En alle artiesten – ook de internationale – van het Brusselse label PiaS kunnen er in sommige gevallen eveneens aanspraak op maken.

Hoe grotesk het kan worden? Enkele voorbeelden.

  • De Vlaamse (Limburgse) Axelle Red (foto boven) – die haar internationale succes bouwde op een Franstalig repertoire – telt volgens de CSA wel mee, want zij voedde haar dochters op in Ukkel.
  • Hooverphonic telt in principe niet mee, maar één van de vele zangeressen die al passeerden bij deze groep woonde in Brussel, dus de liedjes met die bepaalde zangeres tellen dan weer wél mee.
  • Arsenal is door en door Vlaams, maar ze hebben een platencontract bij het Brusselse label PiaS en hierdoor tellen ze wel mee.
  • Lara Fabian, geboren in Etterbeek, is al sinds 1995 tot Canadese genaturaliseerd, maar ze heeft nog een verblijf in Waterloo en telt dus wel mee.
  • Alain Chamfort is geen Belg en woont hier ook niet, maar sommige van zijn liedjes zijn gecomponeerd door Jacques Duvall en die tellen daardoor wel mee.

“Het identificeren van nummers die een link hebben met de Federatie Wallonië-Brussel is moeilijk”, bevestigt Xavier Jacques-Jourion, hoofd van de radiocel van de Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA), de mediaregulator die de naleving van genoemde quota controleert. “Er is geen officieel register van artiesten die binnen dit quotum vallen. In sommige gevallen moeten we beslissen op basis van moeilijk vindbare informatie. De CSA stelde intern een lijst op om de controle te vergemakkelijken, maar we weigeren deze te publiceren, omdat het niet onze missie is om te bepalen wie een artiest is van de Federatie Wallonië-Brussel.”

Databank? Connais pas!

Het beheerscontract van de RTBF bepaalt weliswaar dat de Federatie Wallonië-Brussel een databank kan verstrekken met alle werken die in het quotum kunnen worden opgenomen. Maar niemand heeft ooit zo’n database gezien. Want ze bestaat niet. “Niemand kan ons een lijst geven”, zegt Kim Beyns, de nieuwe CEO van NGroup (Nostalgie, NRJ). “Dat is vervelend, want het leidt tot discussies over het FWB-karakter van bepaalde artiesten. Het zou eenvoudiger zijn om een ​​permanent bijgewerkte lijst te hebben.”

Minister van Media Bénédicte Linard (Ecolo) lijkt niet helemaal overtuigd: “Het systeem kan ongetwijfeld worden verbeterd, maar het is de vraag of het opstellen van een dergelijke lijst, los nog van het onderhoud en de actualisering ervan, het goede antwoord is.”

Elk radiostation is dus wat aan zijn lot overgelaten. Le Soir gebruikte voor zijn onderzoek het “onofficiële” register dat de CSA hanteert, maar aangevuld met talrijke bronnen. Het bleek namelijk dat dit register geen overleden of niet meer actieve artiesten bevatte. Ook op vlak van jong opkomend talent bleek de CSA-lijst bijzonder gebrekkig.

Welke stations moeten welke quota volgen?

Maar hoe zit het nu precies met die FWB-quota? Voor de publieke omroep worden die vastgelegd in een beheerscontract en voor de private stations gebeurt dat in het SMA-decreet (vergelijkbaar met het Vlaamse mediadecreet).

Verschillende private radiostations verbonden zich in de erkenningsronde van 2019 tot een hoger quotum dan wettelijk vereist. NRJ, Radio Contact en Bel RTL engageerden zich voor een minimum van 8 procent, twee procent meer dan de wettelijke norm. Nostalgie opteerde voor het verplichte minimum van 6 procent. Het nieuwe decreet van februari 2021 bepaalt ook dat dit percentage “jaarlijks geleidelijk moet groeien, tot 10 procent in 2026”. Bijkomend geldt, eveneens pas sinds februari 2021, dat minstens driekwart van het quotum tussen 6 en 22 uur moet worden uitgezonden.

Bij de RTBF-radiostations ligt het FWB-quotum op 12 procent voor La Première, Vivacité en Tipik, en 6 procent voor Classic 21. De RTBF-stations mogen dat ’s nachts compenseren zolang ze tussen 6 en 22 uur minimum 10 procent halen (La Première, Vivacité en Tipik) of 4,5 procent (Classic 21).

Slecht rapport voor Classic 21 en Nostalgie

Volgens het eigen onderzoek van de krant – uitgevoerd op basis van de playlists tussen 1 juli 2021 en 31 januari 2022 – respecteren de meeste radiostations de opgelegde FWB-quota, vaak zelfs met een comfortabele marge. Goede punten zijn er voor de RTBF-stations VivaCité, La Première en Tipik en de private stations Contact en NRJ. Enkel bij Classic 21 en Nostalgie zijn er problemen, aldus de krant.

En Bel RTL, vraagt u zich wellicht ook af? Le Soir had wel degelijk de ambitie om ook Bel RTL te toetsen, maar botste daar blijkbaar op een “technisch obstakel’ (de krant gebruikte eigen ontwikkelde software om de playlists te detecteren en op te slaan).

Classic 21, dat dagelijks slechts 6 procent moet besteden aan artiesten uit de FWB, haalt volgens berekeningen van Le Soir amper 5,2 procent. Bovendien moet de minimumdrempel tussen 6 en 22 uur hoger zijn dan 4,5 procent en daar haalt Classic 21 amper 3,6 procent, tegen 8 procent ’s nachts.

De RTBF bestrijdt deze cijfers. Volgens de openbare omroep komt Classic 21 in 2021 aan 8,26 procent, dus ruim boven de opgelegde 6 procent. Uit de analyse blijkt dat de RTBF in zijn berekening nogal wat Vlaamse artiesten meetelt: Hooverphonic, Novastar, K’s Choice, Triggerfinger, Admiral Freebee, Selah Sue, Oscar and the Wolf. Want volgens de RTBF hebben die allemaal een of andere structurele band met Brussel. Maar de CSA weerlegt deze interpretatie: “Het volstaat niet dat een Brussels bedrijf een Vlaamse groep verspreidt, om deze liedjes in aanmerking te laten komen”.

Nostalgie haalt globaal dan weer wel de verplichte norm van 6 procent, maar het station komt tussen 6 en 22 uur aan amper 50 procent van het opgelegde quotum (75 procent van het 6 procent-quotum), zoals dat in het nieuwe decreet van februari 2021 werd aangenomen. Met andere woorden: ze steken de aan het FWB-quotum gerelateerde muziek in hoofdzaak ’s nachts. Omdat de extra verplichting nog vrij recent is, kondigt de CSA aan dat ze ‘tolerant’ zal zijn tijdens haar eerste controles. Nostalgie hoeft dus voorlopig nog geen sancties te vrezen. Jean-François Pottier, hoofd van het radiostation, zegt dat wordt gewerkt aan het “herbalanceren van de programmering”.

Facir kijkt naar Vlaanderen

De Franstalige belangenvereniging van muzikanten en auteurs Facir (Fédération des artistes compositeurs interprètes réunis) pleit intussen voor een quotum van 25 procent voor openbare radiostations, zoals dat in Vlaanderen al wordt toegepast op de VRT-radiostations.

Volgens Facir zijn de lokale artiesten in Vlaanderen hierdoor twee keer zo goed vertegenwoordigd in de Ultratop-lijsten dan het geval is aan de Franstalige kant. Minister van Media Bénédicte Linard zegt niet gekant te zijn tegen de mogelijkheid om de radioquota te verhogen. In 2023 wordt de beheersovereenkomst met de RTBF opnieuw onderhandeld.


TVV Sound

Blikvangers op deze dag

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Chérie: A jingle package to cherish (audio)

Het Hilversumse PURE Jingles, tekende voor de productie van de vormgeving van het Waalse soft Lees verder

Blad 1517: Viva Sport, Johan Derksen, Wim Chielens (audio)

• Viva Sport is klaar voor de Tour • Johan Derksen krijgt (muziek)programma bij Veronica Lees verder

Luistercijfers Wallonië: VivaCité springt over Nostalgie

VivaCité onttroont in Wallonië Nostalgie dat twee jaar lang de marktleider was.

Blad 1506: Voicemod, TIPIK, GOD Radio

• Voicemod: spreek eens met een andere stem • PURE stak TIPIK in een nieuw Lees verder

Brussel: RTBF gaat lokale (Franstalige) DAB+ exploiteren

Er is eindelijk een doorbraak geforceerd in de al bijna drie jaar aanslepende kwestie rond Lees verder

Blad 1497: DPG Media, Toon Smet, Nostalgie

• De duistere dividendendans van DPG Media • Toon & Kirsten: een MNM-huwelijk • Wallonië: Lees verder

Blad 1496: Roparunradio, Vrije Radio Belsele, Contact

• Roparun (en Roparunradio) blijven dit jaar in Nederland • Vrije Radio Belsele kan eindelijk Lees verder

Blad 1494: RTBF, NRK, Bjorn Verhoeven (video)

• Wallonië: persgroepen slepen RTBF voor de rechter • Noorwegen: NRK sluit populaire nieuwspagina op Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest
1 Reactie
Inline feedback
Bekijk alle reacties
HermanB
HermanB
5 juni 2022 - 17:40 17:40

Vergeet ook niet het percentage Nederlandstalige muziek die de Franstalige radiostations, zowel publiek als privaat, uitzenden: 0%.

Maar ze houden allemaal ontzettend veel van heel ons land, hoor. Echt wel.

Maar aan die analyse waagt Le Soir zich niet, want ze vindt dat mooie ronde getal net helemaal prima.

Don`t copy text!
1
0
Deel hier gerust uw gedachtenx