fbpx

RadioVisie

.
TVV Sound
.

VS: Doek valt over tijdseinzenders

In de VS valt in 2019 zo goed als zeker het doek over de drie zogenaamde ‘tijdseinzenders’. WWV, WWVB en WWVH zijn de zenders op kortegolf en langegolf die er onder meer voor zorgen dat radiogestuurde klokken en andere toestellen op elk moment worden gesynchroniseerd met de officiële tijd, afkomstig van de atoomklokken. De regering van president Trump vindt de operationele kost van de drie zenders te duur – jaarlijks zo’n slordige 6,3 miljoen dollar – en acht ze ook overbodig in deze tijden van internet.

Niettemin wordt dit een ramp voor de naar schatting 50 miljoen radiogestuurde klokken in de VS. Die zullen in de toekomst manueel moeten worden aangepast. Amerikaanse clubs van radioamateurs voelden de bui al een tijdje hangen, maar het Amerikaanse congres blijft doof voor hun smeekbeden. 

Foto: NIST (klik om te vergroten)

Tijdsein en orkanen

WWV, opgericht in 1920 en uitzendend vanuit Fort Collins in de staat Colorado, is het oudste continu werkende radiostation in de Verenigde Staten. Het station startte zes maand eerder dan de eerste Amerikaanse ‘omroep’, KDKA. 

Het station ressorteert onder het ‘National Institute of Standards and Technology’s’ (NIST) en zendt uit op vijf kortegolffrequenties (2.5, 5, 10, 15 en 20 MHz). Op dezelfde site opereert ook het ‘zusterstation’ WWVB, dat uitzendt op 60 kHz in de langegolf. De derde officiële tijdseinzender is WWVH, dat uitzendt vanuit Kauai op het eiland Hawaii op de kortegolffrequenties 2.5, 5, 10 en 15 MHz.

De uitgezonden tijdsignalen worden automatisch gestuurd door lokale atoomklokken. Zowel WWV als WWVH kondigen elke minuut de Coordinated Universal Time aan, plus de status van de GPS-satellieten. Daarnaast worden ze nog ingezet voor ernstige weerswaarschuwingen, zoals oprukkende orkanen. Omdat ze hun frequenties delen, gebruikt WWV een mannenstem en hoor je bij WWVH een vrouwenstem.


Audiofragment van Wikipedia

WWV

WWVH


In 1963 werd de eerste radiogestuurde klok gemaakt die via een ingebouwd ontvangertje er in slaagde om de wijzers van de klok te synchroniseren met het radiosignaal. Vandaag zijn radiogestuurde digitale klokken wereldwijd een massaproduct.

Antennes van WWVB

In de VS zijn de ingebouwde ontvangertjes vrijwel uitsluitend afgesteld op de langegolfzender WWVB. Radioamateurs hopen dan ook dat de NIST die zender (van 50 kilowatt) alsnog in de lucht zal willen proberen te houden, al lijkt de kans op succes voorlopig heel klein. Bij ons in West-Europa volgen radiogestuurde apparaten meestal het langegolfsignaal van DCF77 op 77,5 kHz, dat is de officiële tijdseinzender vanuit Mainflingen in Duitsland. Andere Europese tijdseinzenders zijn MSF (60 kHz) in het Britse Anthorn (Cumbria) en TDF/France Inter (162 kHz) in het Franse Allouis.


Spotlight
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
Begin jaren 80 van de vorige eeuw was het format ‘Disco Radio’ tanende en onderging
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
Jaarlijks combineren talloze Amerikanen tijdens het laatste weekend van mei de herdenking van de gesneuvelde
Het heeft nog lang geduurd, maar Trump wordt nu ook een... radiostationDe Evenaar loopt dwars
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
Begin jaren 80 van de vorige eeuw was het format ‘Disco Radio’ tanende en onderging

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Actueel
Nostalgie voor het eerst op kop in Wallonië
Het weekendblad van 25 & 26 augustus (video)
Eenmalige come back in het ‘Duyster’ (video)
Het Avondblad van 24 augustus (veel audio en vlog)
De ‘rake’ analyse van Laura Lynn (video)
Haalt de Stadsradio Groep eerste slag thuis?
Sluiten