RadioVisie

  • .
    .

Vlaamse radio-erkenningen: DPG Media, Deloitte en het mysterie van de Deense expert

>> Nieuw! RadioVisie kan je nu ook volgen via Instagram en LinkedIn!

Het mag intussen duidelijk zijn dat de nieuwe erkenning van Qmusic, Joe en Nostalgie nog een extra (juridisch) staartje krijgt. Een facet waar we ons nog niet hadden over gebogen is dat van de rol van de Deense radio-expert Ole Mølgaard in het dossier. “Bent u wel zeker dat die Deen geen banden onderhield met DPG Media?”, vroeg Vlaams volksvertegenwoordiger Filip Brusselmans (Vlaams Belang) afgelopen donderdag aan minister Dalle. Van de minister kreeg hij geen antwoord, dus zochten we het zelf op. Het antwoord is ja en neen. Waarbij de neen-kant best amusant is, maar de ja-zijde minister Dalle toch wel wat zou moeten verontrusten.

Toegegeven, we hadden zelf nog niet stilgestaan bij de naam Ole Mølgaard. Hij was een van de vier experten die door Deloitte, het consultancybedrijf dat de dossiers van de vier kandidaten voor een Vlaamse landelijke commerciële radiolicentie op de FM-band doorlichtte, werd aangezocht, naast drie Vlaamse radio-experten. Kudos dus voor Filip Brusselmans, want in feite had er ook bij ons een alarmbelletje moeten afgaan bij de aanwezigheid van deze Deen. En wel hierom.

We hebben de voorbije jaren bij RadioVisie al meermaals geschreven over de avonturen van Radio24syv. Dat was een redelijk uniek Deens radiostation in Belgische handen. Deze talkradio-met-een-hoekje-af was voor een meerderheid in handen van Berlingske Media, dat op zijn beurt sinds 2015 volledig eigendom is van het Vlaamse DPG Media.

Maar trek vooral nog geen voorbarige conclusies, want als er één ding duidelijk is, dan is het wel dat Ole Mølgaard nooit iets te maken had met Radio24syv. Integendeel zelfs, hij heeft het station de voorbije jaren tot twee keer toe net ‘een ferme peer gestooft’ in twee verschillende Deense erkenningsprocedures. Maar dat pleit de man daarom nog niet helemaal vrij.

Ole Mølgaard

Het lijdt overigens geen twijfel dat de 58-jarige Ole Mølgaard, ooit gestart als journalist en radioreporter, bulkt van de radio-expertise. Zijn strafste realisatie is dat hij in de periode 2009-2011 een van de grote architecten was achter een forse herstructurering van DR, de Deense openbare radio. Hij wordt door velen gezien als de ‘vader’ van de huidige succesvolle kanaalstructuur en het radio-aanbod van DR. Van 2012 tot 2014 zette hij zijn schouders onder de uitrol van DAB+ in Denemarken en Europa. Van 2014 tot 2019 haalde de Zweedse openbare radio, Sveriges Radio, hem binnen in de directieraad.

De doodgraver van Radio24syv

Interessant voor ons wordt het als Ole in 2019 het dossier coördineert om het kavel FM4 binnen te halen voor Radio4, een samenwerking van negen Deense regionale uitgevers. Het door de Deense overheid royaal gesubsidieerde frequentiepakket, waarbij verplicht (en reclamevrij) een nieuwsformat moet worden gevolgd, was al 8 jaar in handen van Radio24syv, maar de zender haakte af voor een verlenging omwille van de nieuwe eis dat minstens 70 procent van de redactie zich op minstens 110 kilometer van het centrum van Kopenhagen moest bevinden.

Die bizarre regel werd ingevoerd om de mediaconcentratie uit de Deense hoofdstad te halen. Radio24syv protesteerde hevig, maar tevergeefs. Door bewust geen dossier in te dienen speelde Radio24syv in zekere zin blufpoker, ervan uitgaand dat niemand echt in het gat zou springen en de Deense overheid het helemaal niet zou aandurven om de ‘volkse nieuwsradio’, met een hondstrouwe aanhang, de das om te doen. Het draaide anders uit, want hier zette Ole Mølgaard DPG Media al een eerste keer een pad in de korf.

Er kwam vervolgens heel veel kritiek op het mogelijk definitief afhaken van Radio24syv en dus opende de Deense regering alsnog een aanbesteding voor een extra gesubsidieerd nieuws- en cultuurkanaal via DAB+. Uiteraard was dit bedoeld als reddingsboei op maat voor Radio24syv. Het station diende dit keer wel een dossier in, maar het verloor de offerte zowaar aan Radio LOUD, een nieuwe (informatieve) jongerenradio die als het ware uit het niets opdook. Op 31 oktober 2019 trok Radio24syv definitief de stekker uit.

Maar dan komt de aap uit de mouw, want wie had ook dat dossier van Radio LOUD – weliswaar achter de schermen – in goede banen geleid? Jawel, alweer Ole Mølgaard. Omdat Radio LOUD eerder onverwacht de licentie had gewonnen en Mølgaard zich voor het project had geëngageerd, moest hij ontslag nemen uit het bestuur van het nog maar pas opgestarte Radio4, wat hem op veel kritiek kwam te staan.

Daar is Berlingske Media weer

Radio LOUD werd echter totaal geen succes en Berlingske Media rook zijn kans om zich in te kopen. Op 5 oktober 2020 berichtte Berlingske Media zelf dat het 40 procent van Radio LOUD had gekocht. Ole Mølgaard, die bij het station een contract had als zelfstandig adviseur, bleef op dat moment aan boord. Op 17 september 2021 schreef het Deense Journalisten dat Radio LOUD de samenwerking met Ole Mølgaard, “die als adviseur Radio Loud heeft geholpen om samenwerkingsovereenkomsten op te bouwen”, stop te zetten. Mølgaard bevestigde dat aan Journalisten.

Op 21 oktober 2021 meldde Berlingske Media dat het zijn aandeel in Radio LOUD verhoogde van 40 naar 91 procent en dat het station vanaf 3 januari 2022 zijn naam zou wijzigen naar 24syv (zonder radio). En zo heeft DPG Media sinds begin dit jaar dus opnieuw zijn eigen Deense talkradio, zij het dit keer enkel nog digitaal.

Samengevat: er was dus minstens een bewijsbare actieve band tussen Mølgaard en DPG Media tussen oktober 2020 en september 2021, ook al is het misschien de vraag of die band wel ‘van harte’ was, gelet op wat er voorafging in die twee Deense erkenningsrondes. Daar kennen we natuurlijk het fijne niet van. Evenmin weten we waarom en onder welke voorwaarden de twee uit elkaar gingen. Nog opmerkelijk: op de website van Mølgaard’s persoonlijke firma (als consultant) is er geen referentie naar Radio LOUD.

Wat wist Deloitte (niet)?

Belangrijk in deze is of Deloitte zich bewust was van die feitelijke band? En wanneer heeft Deloitte concreet Mølgaard aangezocht om als expert op te treden in de Vlaamse erkenningen? Heeft Mølgaard laten weten dat er voor deze opdracht eventueel een belangenconflict zou kunnen zijn, gezien hij heel recent nog werkte voor een station waarin Berlingske Media, eigendom van DPG Media, participeert?

Noteer dat Mølgaard Radio LOUD verliet in september 2021 en dat Deloitte vermoedelijk ergens in oktober 2021 aan de slag ging met de erkenningsdossiers. In het evaluatiedossier van Deloitte, dat minister Dalle zelf openbaar maakte op 9 februari bij de bekendmaking van de erkenningen, vind je van Mølgaard een volledige pagina met adelbrieven, maar geen letter over Berlingske Media.

We gaan in dit artikel niet (opnieuw) uitweiden over de (betwistbare) neutraliteit van Bert Geenen, een van de drie Vlaamse radio-experten die het Deloitte-rapport begeleidden, maar we willen hier wel even aanstippen dat Geenen en Mølgaard zeker geen vreemden waren voor elkaar. Hun band gaat volgens onze inlichtingen al minstens terug tot 2007. Het was immers Geenen die Mølgaard aanzocht om het technische platform te bouwen voor de distributie van het Belga Audio Nieuws. Dat gebeurde in opdracht van wat toen nog VMMa heette, op het moment dat 4FM werd overgekocht van het Nederlandse Talpa. Ja, we weten het: it’s a small world.

Wat ons dan brengt bij deze slotbedenking: waarom wilde Deloitte net deze Deen in het team? Als men dan er dan toch per se een buitenlandse expert bij wilde, waarom ging men dan niet gewoon even in Nederland zoeken? Je hebt daar gemakkelijk een dozijn radio-experten die minstens even straffe adelbrieven kunnen voorleggen als Mølgaard en nooit banden hadden met de deelnemende Vlaamse mediagroepen. Bovendien hoefde je dan ook geen complexe dossiers te gaan vertalen naar het Engels. Just saying… (RDS)


TVV Sound

Blikvangers op deze dag

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Staan de landelijke commerciële erkenningen op springen?

Hoe ‘glashelder’ zijn de adviezen van Deloitte en Stibbe?  Een maand geleden zat er plots Lees verder

Slecht nieuws voor Benjamin Dalle? 

Studio 100 betwist de ontvankelijkheid van Nostalgie In augustus 2021 lanceerde Vlaams minister van Media Lees verder

Blad 1514: Netwerk 2, Radio Minerva, Andy Murray

• Bevraging over herverdeling netwerk 2: het verslag • De Minerva Tripel klaar voor lancering Lees verder

Digital News Report 2022: goede punten voor grote Vlaamse nieuwsmerken

Het Reuters Institute for the Study of Journalism publiceerde zijn jaarlijkse toonaangevende Digital News Report. Lees verder

Auditeur Raad van State niet happig om commerciële radiolicenties te schorsen

De auditeur van de Raad van State adviseert het beroep van Studio 100 tegen de Lees verder

Vragen over herverdeling Netwerk 2

"Blijkbaar kunnen een aantal private omroepen zomaar samen een nieuw frequentieplan schrijven in Vlaanderen. Zij Lees verder

Blad 1444: Pink!, digitaal frequentieplan, Dag & Nacht Media

• Pink! etaleert zijn (haar) female influencers • Definitief frequentieplan lokale DAB+ kent moeizame start Lees verder

Radiofrequenties Netwerkradio 2 verdeeld onder de huidige netwerken?

Uit de wandelgangen vernemen we dat aanstaande vrijdag - 1 april dus, maar het is Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest
4 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Lionel3200
Lionel3200
14 maart 2022 - 16:30 16:30

In het artikel lees ik: “op de website van Mølgaard’s persoonlijke firma (als consultant) is er geen referentie naar Radio LOUD.” Dat kan best zijn, maar op het artikel over Ole in de Deense versie van Wikipedia (link: https://da.wikipedia.org/wiki/Ole_M%C3%B8lgaard” staat wel het volgende te lezen: “Ole Mølgaard (født 13. april 1963 i Aarhus) er en tidligere chef på DR og Radio Loud.”.
In het artikel op Wikipedia staat zoals Radiovisie correct stelt dat Ole Mølgaard rond 2011opdrachten voor Radio 100 uitvoerde. In die periode was Radio 100 eigendom van SBS, vroegere eigenaar van SBS Belgium, de maatschappij die o.a. het Vlaams programma van Radio Nostalgie uitzendt. Omdat “ons kent ons”, zou er daar ook een link zijn?

Gerrit
Gerrit
14 maart 2022 - 13:09 13:09

De banden gaan nog verder, ik lees namelijk op de Deense wikipedia dat Ole tot 2011 bij de DR betrokken was en daarna onder andere bij Radio100 en Radio Klassisk van SBS/Bauer. Bij die radiogroep hoort sinds 2012 ook Pop FM, dat voor 40% van SBS/Bauer is en voor 60% van… jawel Berlingske. Het is wellicht geen directe band, maar wel weer een indirecte band.

Don`t copy text!
4
0
Deel hier gerust uw gedachtenx