fbpx

RadioVisie

  • .
    Broadcast Partners
    .

(Ver)Meer Mi Amigo verhalen – 8 (audio)

Geen zender zonder elastiekje

Ik schreef het eerder al: de zender verschafte me ook het nodig werk. Allereerst voor de techneuten onder ons, even iets over de opbouw van het hele systeem. Die zender was een 10 kW RCA exemplaar dat in Griekenland aan boord was geplaatst en ‘scheef’ op 1100 kHz stond afgesteld. De installatie bevond zich in het midden van het schip, beneden in het vrachtruim. Even voorbij de werkplaats van kapitein Hanna en de generatoren dus.

De opbouw was zeer efficiënt. Allereerst werd met transistoren het kristal opgewekt, waarna het versterkt werd tot ongeveer 10 Watt. Dat zat allemaal in een klein blikje. Vervolgens ging het signaal naar een buffertrap waar het werd ‘opgezwiept’ tot een paar honderd Watt. Daarna werd het HF-signaal de eindbuis ingestuurd. Onder de juiste omstandigheden goed voor ruim 10 kW. Het signaal werd nog eens via een gefixeerd afstemcircuit getransporteerd via een 50 Ohm coaxkabel naar de boeg van het schip.

Daar stond een zogenaamde ‘copler’ die ook weer met wat spoelen en condensatoren het signaal aanpaste aan het antennesysteem. Dat bestond uit een paar draden die eerst verticaal omhoog gingen en vervolgens, over het dek de periode ( 1/4 periode) zoveel mogelijk af maakte en daarbij eveneens handig gebruik maakte van de lengte van het schip. De MS Magdalena had dus geen gezeur van hoge afbrekende masten bij stormen. Op zich best leuk bedacht natuurlijk. Maar helaas wel veel last van afbrekende draden. 

Zo was de praktijk

Tot zover de theorie, de praktijk was een ander verhaal. Met de zender was regelmatig wat aan de hand. Het begon eigenlijk al een dag nadat ik aan boord was gekomen. Dinsdag 10 juni denk ik. Het moet tijdens het programma ‘Stuurboord’ van Wim geweest zijn toen we merkten dat het ineens stil was. De zender stond wel aan maar bleef ongemoduleerd. Dat was vreemd. Ik ging meteen van de vermeende tweede studioruimte naar het vertrek tussen de twee studioruimtes (foto’s) in.

Daar stonden de platen en de audioprocessor. Ik zag dat de meters in de studio aangaven dat er audio was en dat de ledjes op de uitgang van de audioprocessor ook vrolijk stonden te knipperen. Toch je weet het maar nooit waar, figuurlijk en soms letterlijk, de kink in de kabel zit. Het probleem was ook dat ik geen materiaal had om dingen te meten. Geen audioversterkers, geen spanningzoekers, ect. Enkel een multimeter en wat gereedschap. Ook het afluisteren van de zender moest ik doen met een (overstuurde) transistorradio.

Nadat ik ook de leiding naar beneden had geïnspecteerd moest de conclusie toch wel zijn dat het probleem zich voordeed bij het modulatie-gedeelte van de zender. Dat was lastig zoeken. Wie de beelden van het tv-programma Veronica Nieuwslijn’ bekijkt ziet dat de zender twee deuren had. Links zat onder andere de oscillator en bij de rechterdeur de eindtrap en het modulatie-gedeelte. Die deur kon je niet zomaar openen als de zender in bedrijf was.

Het mysterie van de elastiekjes

Een beveiliging dus. Terecht ook want je komt dan in het hoogspanningsgedeelte van de eindtrap terecht. En daar stond best wel wat spanning! Maar ja, als ik er niet bij geraakte, dan kon ik ook niet uitzoeken waarom het audio niet verder kwam. Dus heb ik de volgende dag toch maar klemmetjes tussen de deur gezet en open gedaan. En hup… de zender aan en de kast in! Ik moest vooral uitkijken om geen domme dingen te doen.

Na wat gepuzzel zag ik dat de audio van de studio, na wat versterking, een vreemd printplaatje in ging met een relais er op. Ik vroeg me af wat er daar werd geschakeld? Om het te achterhalen duwde ik de relaisuiteinden even tegen elkaar. En warempel, we moduleerden weer! Het was dus blijkbaar een schakeling die de zender beveiligde tegen over-moduleren. Dat is op zich nog wel begrijpen.

Maar wat er precies stuk was gegaan heb ik toch niet kunnen achterhalen. Ook niet na lang gepuzzel in het dikke bruine naslagwerk van die zender. Ik had toch liever gewoon een meter gehad met een rood vlak dat aangaf hoe hard de modulatie was.. Afijn we konden weer zenden. Ik nam het risico van een eventueel effect na het doorverbinden en bond een elastiekje om het relais heen.

Rond 16:30 uur, de volgende dag inmiddels, gingen we weer verder met de uitzendingen. Ik heb begrepen dat het elastiekje tot het eind toe is blijven zitten en dat er zelfs nog foto’s van in omloop moeten zijn.


TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Broadcast Partners
TVV Sound
Spotlight
TVV Sound
TVV Sound

Meer over Radio Mi Amigo

Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Op zaterdag 21 juli was het weer tijd voor de Belgische Nationale Hitparade en tipparade.
'De trukken van de foor' Rond de 18 juli kwam er opnieuw een tender langszij
Niet enkel de overheid lag dwars, ook de Noordzee deed dit Zoals eerder verteld was
Louis Stuster aka Johan Vermeer was één van de mensen die live vanaf de MV
Louis Stuster aka Johan Vermeer was één van de mensen die live vanaf de MV
Augustus is de zeezendermaand genoemd. Op 14 augustus 1967 moesten alle Britse offshore stations uit
Voorlopig nog geen vakantie voor onze afdeling ‘Retro’, want de maand augustus komt eraan, ook
Iedere ochtend – bij het krieken van dag – neemt RadioVisie u mee naar een

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Column
Nostalgische column Hans Knot – 88 (audio)

Dick is (nog steeds) radio actief – 52

Kicken op radio en zo (52)

Kolder en Klodder – 92 (video)

JLB gaat (soms) naar zee – 43

(Ver)Meer Mi Amigo verhalen – 7 (audio)

Sluiten