VBRO: Het uur van de waarheid? (2) De leugen over het partnership met VRT / Radio 2 en met Radio 2 / Eregalerij 

Leestijd: 3 minuten

Een hele week lang staan we stil bij het dossier dat VBRO indiende voor het bekomen van ‘pakket 2’, ‘netwerkradio met een Vlaams-Nederlandstalig profiel’. Het dossier en de beoordeling ervan zijn onderwerp van een procedure voor de Raad van State, ingesteld door FamilyRadio. Samen met ondermeer MENT, ook één van de partijen die dit pakket niet binnenhaalde, werd het dossier bestudeerd. 

Dat resulteerde in een bijna honderd pagina’s dikke bundel met fragmenten uit het VBRO-dossier en bewijsstukken die de beweringen van deze fragmenten tegenspreken. Het gaat om verzonnen partnerships met een grote onderwijsinstelling, medewerkers die met hun radio-ervaring niet op de hoogte zijn van het feit dat ze in het dossier werden opgenomen, samenwerkingen met steden en gemeenten die niet kloppen en aangehaalde distributievormen die niet effectief gerealiseerd zijn of worden. 


Lees verder onder de advertentie


Maar er is meer. Het VBRO-dossier vermeldt expliciet een grafische voorstelling die haar partnerships in kaart brengt, een partnership met MENT TV. VBRO vermeldde een samenwerking met één van hun concurrenten zonder dat deze daarvan op de hoogte was. Marc Hallez, directeur van MENT, bevestigde dat gisteren in een gemotiveerde bijdrage via RadioVisie. 

Dat gegeven doet sterk denken aan de ‘verzonnen’ samenwerking tussen Flair (Sanoma) en Hit!, de leugen die Hit! z’n licentie kostte. En daar houdt het niet bij op. Naar marktaandeel bekeken, wordt een nog grotere mediaspeler dan MENT aangehaald als ‘partner’ van VBRO; Radio 2 Ook dat klopt niet. Het bewijsstuk is in het bezit van onze redactie. 

Marc Hallez (MENT): “Ik vermoed dat onze jarenlange samenwerking met (Vlapo, Sabam en) Radio 2 rond de organisatie van De Loftrompetten voor de Vlaamse Amusementsmuziek, inspirator is geweest. Radio 2 communiceert ons ook hun twintig meest gedraaide Vlaamse nummers per week, samen met onze draailijsten de basis voor De Vlaamse Top 10 die we bij ons en ook nationaal in Nederland uitzenden. De directie binnen de VRT bevestigde formeel dat er geen enkele samenwerking met VBRO gepland is”. 

De Eregalerij

 De onwaarheden over een ‘partnership’ met VRT/Radio 2 gaan nog verder. VBRO vermeldt in haar dossier: ‘Vanuit VBRO voorzien we, via medewerker-presentator Guy Broekhove, al jaren de captatie en montage van De Eregalerij. Deze exclusieve beelden zijn eigendom van onze medewerker en worden aangeboden aan een digitale zender die de reportages uitzendt’. (nvdr Stories)

Marc Hallez: “Ook dat las ik met grote open ogen. Na vier telefoontjes had ik het nummer van de VRT-set waarmee de captatie van De Eregalerij gebeurt, de bediener van de set en de VRT-producer die de leiding had over de opname. Deze captatie gebeurt helemaal niet door Guy Broeckhove of door VBRO maar door VRT zelf. De gegevens van de betrokken mensen werden als bewijsmateriaal aan de redactie van RadioVisie bezorgd”. 



“Het enige wat Guy Broeckhove doet is het afnemen van interviews van artiesten op de Eregalerij zoals vele andere journalisten. Niets anders dan andere media. Hij zet daarvoor een paar zetels neer in het Kursaal en praat met die artiesten. Ook wij kregen van Guy de vraag om voor ons interviews op te nemen op De Eregalerij, maar we gingen daar niet op in”

“ Het is dus pertinent onwaar dat VBRO of Guy Broeckhove de captatie doet van de Eregalerij. VRT doet dit en ook wij krijgen reeds jaren de beelden aangeleverd. Het bewijs dat we deze uitzenden werd aan de hand van een print screen genomen binnen ons play out systeem bezorgd aan de redactie van RadioVisie”.

Morgen buigen we ons over de lijst van de medewerkers die in het VBRO-dossier mét hun ervaring vermeld staan zonder dat ze daarvan op de hoogte zijn. Omdat ‘media-ervaring’ een directe vraag was vanuit de overheid en direct invloed had op de puntenquotering, is dit een bijzonder gevoelig element in het dossier.

° Morgen deel 3: Medewerkerslijst en hun radio-ervaring

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

VBRO: Het uur van de waarheid? (1) De leugen over het partnership met MENT (TV) Vanaf vandaag tot en met vrijdag besteden we aandacht aan het VBRO-netwerkdossier, waarin een reeks onwaarheden opdoken. Vandaag een eerste deel waarin we stilstaan bij het vermeld...
VBRO: Het uur van de waarheid? Of hoe het Kabinet van Media zich liet rollen In de loop van de afgelopen zes maanden werd het VBRO-dossier volledig doorgelicht. Het netwerk kreeg de licentie binnen voor ‘pakket 2, met Vlaams-Nederlandstalig profiel’. Vermel...
Al is de leugen nog zo snel… Oorzaak en gevolg van leugens in dossiers Verbaasd of niet verbaasd Menigeen zal de laatste tijd verbaasd zijn geweest over details die bekend raakten uit de dossiers van VBRO en Stadsradio Vlaanderen. Of was net niet v...
Sven Gatz trekt 8 erkenningen in Maar erkent opnieuw 7 maal dezelfde omroep als eerder Op 10 september stond er een belangrijke zaak op de agenda van de Raad van State; de uitsluiting van acht aanvragen voor een FM-licentie die eerder in verband werden gebracht met d...
VBRO: Het uur van de waarheid? (5) Online desk research Voor de vijfde en laatste dag besteden we aandacht aan het VBRO-dossier. Naar aanleiding van een procedure die tegen de omroep loopt voor Raad van State werd het dossier doorgraven...
VBRO: Het uur van de waarheid? (4) Steden en gemeenten weten niets over een samenwerking m... Een week lang doorspitten we het VBRO-dossier en geven we de resultaten weer van een aantal mensen die samen het dossier onderzochten en bewijsmateriaal verzamelden voor een reeks ...
Deel of print dit artikel
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Actueel
Het Avondblad van 3 september (audio)
VBRO: Het uur van de waarheid? (1)
Vluchten kan niet meer (video)
VBRO: Het uur van de waarheid?
Onbetaalbare radiolicenties in Mozambique
VS en nieuwe muziek: Radio en YouTube nek-aan-nek
Sluiten