VBRO: Het uur van de waarheid? (1) De leugen over het partnership met MENT (TV)

Leestijd: 5 minuten

Vanaf vandaag tot en met vrijdag besteden we aandacht aan het VBRO-netwerkdossier, waarin een reeks onwaarheden opdoken. Vandaag een eerste deel waarin we stilstaan bij het vermelde ‘Partnership met MENT TV’. Die ‘eenzijdige liefde’ tussen VBRO en MENT is blijkbaar groot. 

Op meerdere plaatsen wordt gewag gemaakt van een samenwerking met de Vlaamse televisiezender. Da’s opmerkelijk als je weet dat MENT (net als Familyradio) ook kandidaat was voor hetzelfde pakket. Nog opmerkelijker is dat VBRO aanhaalt dat het ‘MENT TV steunt en zelfs een medewerker vrijgesteld heeft om bij MENT presentatie-opdrachten te doen en een radio-format te vertalen in een televisieformat.’


Lees verder onder de advertentie


Als er, in de geplande uitvoering van een dossier een partnership is met MENT TV, dan is er één man die dat moet weten: Marc Hallez, de zaakvoerder van MENT die samen met Magali Sibille ook 100% van de aandelen vertegenwoordigt binnen MENT MEDIA bvba alsook binnen het ondersteunende productiehuis en reclameregie. 

Marc Hallez (MENT): “VBRO vermeldt in haar dossier MENT TV als partner te hebben in de uitvoering van hun dossier als netwerkradio. Ik kan daarover zeer duidelijk zijn. Er is geen enkele samenwerking gepland tussen VBRO en MENT. Meer nog, dat is nooit ter sprake gekomen, daar is nooit een telefonisch gesprek of een meeting over geweest, laat staan enige vorm van bevestiging, omschrijving, actiepunten of planning. Het enige wat we in het verleden met (de toen) lokale radio VBRO één keer deden was het ruilen van een klein pakketje spots”. 

“Daarvoor moet ik al terug naar 2014 en uiteraard staat dit los van enige vorm van ‘partnership’ die verband houdt met de uitrol van een netwerkradio en dus met de inhoud van het dossier. Geen van mijn directe medewerkers of ikzelf is ooit bij VBRO geweest, Frederik Thomas noch één van zijn medewerkers was ooit in het MENT-mediagebouw in Gent. Op Rudy Meyns na en uiteraard omdat hij voor de beide omroepen, los van elkaar, presenteert als free lancer. Het ‘partnership’ dat in het dossier wordt vermeld is compleet verzonnen.”

Wie helpt wie? 

Marc Hallez: “In het dossier wordt ook vermeld dat ‘VBRO MENT TV steunt in haar bestaan als digitale niche zender’. Ik wist niet wat ik las. Los van het feit dat ‘niche’ wel een zeer foute woordkeuze is, er waren in het verleden nauwelijks onderlinge contacten en wat ‘de steun’ dan ook mag inhouden is een raadsel. Ons bereik met het nationale televisiekanaal is trouwens een veelvoud van dat van VBRO (laatste CIM-golf radio 2018 noteerde 15.290 luisteraars per dag), je kan je afvragen wie, wie juist zou helpen”.   

“Er is geen uitwisseling van programma’s, van know how, reclamewerving, diensten en al helemaal geen enkele vorm van een financiële of contractuele verbintenis. Al helemaal grof is de bewering dat VBRO een medewerker heeft ‘vrijgesteld’ om bij MENT te presenteren. Al onze presentatoren werken op free lance basis. Één iemand,  zanger Rudy Meyns, presenteert bij zowel VBRO als bij MENT. Hij doet dat free lance en factureert voor de opdrachten die hij uitvoert. Er is dus geen sprake van ‘vrijstellen’ op welke wijze ook”. 



“Meer nog, zonder dat er om werd gevraagd stuurde ik in de dossiertijd naar Frederik Thomas een e-mail met de melding dat wij vanuit collegiaal oogpunt Rudy Meyns niet in de lijst actieve medewerkers in het dossier zouden opnemen omdat hij langer en meer voor VBRO werkt. Ik deed trouwens hetzelfde met Frederik Geeroms die toen vooral bij Familyradio werkte en toen eerder sporadisch bij ons”. 

“Ik deed dat uit collegiaal oogpunt en om deze medewerkers uit alle mogelijke speculaties en mogelijke vragen te houden. We hadden in ons dossier ook nationale media-ervaring genoeg waardoor zij, met vooral regionale radio-ervaring, niet dat grote verschil zouden maken”. 

“Ook het feit dat ‘een radioformat’ werd vertaald naar een TV-format klopt niet, tenzij je het louter interviewen van artiesten over hun nummers en carrière als ‘een format’ kan omschrijven.  Bij ons lag het kenmerkende uitgangspunt van wat Rudy Meyns presenteerde bij het visuele, het in beeld brengen van oud foto- of beeldmateriaal, trofeeën, platen … van de artiesten. Dat vormde de basis van het verhaal en de leidraad om het over een passage in de loopbaan of een hit van een artiest te hebben.”

“Ik ken het programma ‘Tussendoor in de lage landen’ op VBRO niet, maar dat uitgaand van visueel materiaal een verhaal over de loopbaan van een artiest werd opgebouwd lijkt me bij radio minstens onwaarschijnlijk. Rudy kwam zelf met de vraag om een dergelijk programma te maken. De naam ‘Meyns Inziens’ bedacht ik zelf tijdens een brainstorm met hem”.

“VBRO probeert de beoordelaars van het dossier te doen geloven dat er een strategisch partnership met MENT bestaat en dat is pertinent onjuist. Dat VBRO MENT op de één of andere manier zou helpen of steunen of er een inspiratiebron voor is, is zelfs te belachelijk voor woorden”. 

Flair en MENT in cijfers

Het verhaal hierboven doet sterk denken aan het Hit!-dossier, destijds kandidaat voor het derde frequentiepakket en waarbij een samenwerking met het weekblad Flair (Sanoma) zowat centraal stond. TOPradio bond voor Raad van State die kat de bel aan en Hit! Verloor haar licentie. 

Marc Hallez: “Flair heeft een oplage van zo’n 50.000 exemplaren en een bereik van 399.400 lezers. MENT bereikt in de minst sterke maanden zo’n 1.200.000 unieke kijkers en in de beste maanden net geen 2.000.000. ‘Unieke’ voor een goed begrip.  In de beste maanden kijkluistert bijna één Vlaming op drie”. 

“De beoordelaars van het VBRO-radiodossier laten geloven dat strategisch met MENT wordt samengewerkt is in dit kader minstens van een grotere orde grootte dan het foutief informeren over de samenwerking met Flair in het dossier van Hit! Het was duidelijk de bedoeling om de troef die MENT in haar media-convergentieplan met radio, televisie en online voor de hand liggend zou uitspelen te ondergraven door de beoordelaars voor te liegen dat VBRO over een stevige televisiecomponent beschikte onder de vorm van een samenwerking met MENT’.

Radio 2 en De Eregalerij

MENT is niet het enige partnership dat VBRO foutief in haar dossier vermeldde. Dat deed ze ook met meerdere steden en gemeenten, met medewerkers én …  met  Radio 2 (VRT) op twee verschillende fronten. Meer daarover morgen dinsdag in de tweede bijdrage. 

° Morgen deel 2:  De leugen over het partnership met VRT / Radio 2 en met Radio 2 / Eregalerij

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

VBRO: Het uur van de waarheid? Of hoe het Kabinet van Media zich liet rollen In de loop van de afgelopen zes maanden werd het VBRO-dossier volledig doorgelicht. Het netwerk kreeg de licentie binnen voor ‘pakket 2, met Vlaams-Nederlandstalig profiel’. Vermel...
Het Avondblad van 18 september (video) Lokale onvrede, radio met een schermpje en een 'top... Aanschuiven bij de Raad van State Om het netjes uit te drukken; al sinds het prille begin van het vrije radiofenomeen - we noteren het jaar 1980 -, zijn de opeenvolgende ministe...
Het Avondblad van 13 september (video) Een nieuwsrondje via Amsterdam, over Leuven naar Ge... Hoogfeest voor broadcasters in Amsterdam In Amsterdam opende vandaag IBC 2018, het jaarlijkse hoogfeest voor alles en iedereen die iets doet rond 'broadcast'. De tentoonstelling...
Al is de leugen nog zo snel… Oorzaak en gevolg van leugens in dossiers Verbaasd of niet verbaasd Menigeen zal de laatste tijd verbaasd zijn geweest over details die bekend raakten uit de dossiers van VBRO en Stadsradio Vlaanderen. Of was net niet v...
Sven Gatz trekt 8 erkenningen in Maar erkent opnieuw 7 maal dezelfde omroep als eerder Op 10 september stond er een belangrijke zaak op de agenda van de Raad van State; de uitsluiting van acht aanvragen voor een FM-licentie die eerder in verband werden gebracht met d...
VBRO: Het uur van de waarheid? (5) Online desk research Voor de vijfde en laatste dag besteden we aandacht aan het VBRO-dossier. Naar aanleiding van een procedure die tegen de omroep loopt voor Raad van State werd het dossier doorgraven...
Deel of print dit artikel
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight

5
Reageer op dit artikel

avatar
2 Aantal reacties
3 Antwoorden op reacties
0 Volgers
 
Meest beantwoorde reactie
Artikel met de meeste reacties
5 Personen die reageerden
Patrick MoedbeckeddyMarc HallezJeanmarc Personen die recent reageerden
  Inschrijven  
Abonneren op
marc
Gast
marc

Nog niks gevonden van TopRadio? Welke radios beginnen in sept en worden niet vervolgd, en wie moet al half januari weg? Is dat rechtszekerheid?

Jean
Gast
Jean

Ik hou niet van de muziek van vbro (te weinig echt Vlaams; veel Hollands, ..) maar om daarom te moeten afrekenen? Sorry, maar slechte verliezers allemaal.

Marc Hallez
Gast
Marc Hallez

Beste Jean. Zeker geen punt over ‘het verliezen’ en ook niet over de verhouding Vlaams/Nederlands. Het gaat hier enkel over de juistheid van het ingediende dossier. Als 1. Een dossier correct is 2. Het op de juiste manier wordt uitgevoerd na het bekomen van de licentie 3. Het desbetreffende dossier het beste was in de puntenbeoordeling… dan is alles in orde. Ik heb trouwens vanuit MENT de VBRO proficiat gewenst met hun erkenning (in een nieuwsitem bij Focus TV).. maar toen ging ik ervan uit dat hun dossier op een correcte manier was opgemaakt.
Hier gaat het om een resem aan elementen in het VBRO dossier die 1 voor 1 met bewijzen weerlegd worden en deels ook over de controle van de dossiers (of het gebrek er aan). Er was geen realiteitstoets en dat is jammer. Maar daarbij in eerste instantie naar de minister schieten is niet aan de orde. Het is vooral de zender die ‘liegt’ in het dossier die een fout maakte. De controle in tweede instantie.
Wie ‘media maakt’ krijgt van een maatschappij een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zich bedienen van leugens rijmt niet met die maatschappelijke verantwoordelijkheid.

eddy
Gast
eddy

vbro is dan toch nog net beter kwa presentatie dan stadsradio vlaanderen gebied mij de eerlijkheid te zeggen!

Patrick Moedbeck
Gast
Patrick Moedbeck

Inderdaad Eddy, vooral de weerman Geert Naessens ‘voor de VBRO’. In een ver verleden kenden we ene Joop Pelleboer, een Nederlandse weerman die bij het presenteren van het weerbericht meermaals een glimlach bij de luisteraars / televisiekijkers ontlokte.

Meer in Actueel
Vluchten kan niet meer (video)
VBRO: Het uur van de waarheid?
Onbetaalbare radiolicenties in Mozambique
VS en nieuwe muziek: Radio en YouTube nek-aan-nek
Het weekendblad van 1 & 2 september (video)
Klara is klaar voor het najaar
Sluiten