fbpx

RadioVisie

.
TVV Sound
.

USA: WPLJ 95 werd K-Love (audio)

De gedwongen verkoop van zes radiostations uit de mediagroep van Cumulus om de zware schuldenlast en om een dreigend bankroet af te wenden, deed landelijk en zelfs wereldwijd heel wat stof opwaaien. Dat het opdoeken van het iconische WPLJ 95.5 in New York bij de overeenkomst met de Educational Media Foundation was inbegrepen, stuitte zelfs op onbegrip en op onvermijdelijk banenverlies.

Zeker omdat legendarische dj’s als Scott Shannon het station tot grote hoogtes hadden getild. Logisch dat het afscheid afgelopen nacht in een sfeer van diepe verslagenheid voortkabbelde. Allen Shaw, die in de 70’s het FM-beleid van de radiogroep rond het tv-station ABC uitstippelde, speelde lang met het idee om met een onbekend format te experimenteren.

Door het brengen van ‘album rock’-getinte tracks werden talloze beginnende bands en artiesten zoals Aerosmith, Led Zeppelin, Cream, David Bowie,  The Doobie Brothers, Elton John en The Allman Brothers onder de aandacht van een miljoenenpubliek gebracht.

De zoektocht naar een krachtige en naar een goed in het oor liggende roepnaam eindigde bij een cover van de song ‘WPLJ,’ van The Four Deuces uit 1955 die op het album ‘Burnt Weeny Sandwich’ van Frank Zappa en The Mothers of Invention stond. De uiteindelijke lancering op 14 februari 1971 leverde dadelijk het gewenste resultaat op. De nieuwkomer maakte korte metten met de concurrentie en scoorde keer op keer straffe marktaandelen.   
 
Vernieuwing tot en met

Tijdens de eerste helft van de jaren ’80 onderging het uiterst competitieve medialandschap in de ‘Big Apple’ een ware metamorfose. De intrede van het videoclip-station MTV op de kabel per 31 juli 1981, de oprichting van KTU en van Z100, die zich op hits, rhythm and dance oriënteerden, dwongen WPLJ tot een aanpassing waardoor het accent geleidelijk opschoof van de klassieke rock naar new wave en naar rock getinte hits. Het toevoegen van A Flock of Seagulls, Men at Work, The Go-go’s, Survivor en Lionel Richie onderstreepten het streven naar een actueler imago. De verschuiving werd goed onthaald en tastte de enorme bekendheid nauwelijks aan.

Toen Hot 97 in 1990 echter via een mix van r’n’b, rap en dance plots met knappe luistercijfers flirtte, drong zich een zoveelste bijsturing op. Niet alleen het format werd geactualiseerd maar ook Scott Shannon nam opnieuw de New Yorkse ochtend in handen om de slabakkende populariteit op te krikken. De veranderingen wierpen snel hun vruchten af maar ondanks een stabiele evolutie gooiden de bankcrisis van 2008 en het daarop volgende onzekere economische klimaat roet in het eten waardoor eigenaar Cumulus gedwongen moest bezuinigen. Verkopen dus en helaas het moeten aankondigen dat het verhaal op 31 mei om 19:00 uur definitief zou eindigen.
 
Afscheid van een vrien
d

Reeds voor dag en dauw werd kwistig gestrooid met de strafste verhalen, de aangrijpendste ogenblikken en de gekste anekdotes. Vreugde en ontroering lagen nooit zo dicht bij elkaar. Zelfs Todd en Jayde vonden voor hun allerlaatste ontbijtshow nog tijd voor het inzingen van een parodie op ‘Working 9 to 5’ van Dolly Parton. 

Als ‘Last Goodbye’ zeker verdienstelijk maar bij het besef dat hun werk bij WPLJ afgelopen was, vloeiden begrijpelijk de tranen. De woorden van dank gingen bijna verloren “For now my friends the show is over”. En weg waren ze om snel plaats te maken voor Melony Torres uit Florida.

Tegen de gewoonte mocht ze de resterende uren in de voormiddag en de lunch voltooien. Een unieke gelegenheid dus om zonder blikken of blozen te solliciteren bij toekomstige werkgevers en om zichzelf als ervaren presentatrice aan de man te brengen. Dat ze over een tweetal weken met één van de producers van Pink in het huwelijksbootje stapt verhoogde, ondanks het nakende einde, het entertainmentgehalte. ‘What Makes You Beautiful’ van One Direction werd haar toepasselijk slot.
 
Race Taylor kreeg de twijfelachtige eer om de laatste zinnen in het rijk gevulde geschiedenisboek te pennen. Van Daryl Hall & John Oates, Bon Jovi tot Adèle in de New Yorkse ‘China Club’ en Lionel Richie, de ontmoetingen met de sterren leverden telkens boeiende interviews en vaak onvergetelijke optredens op. Zeker toen 9/11 ter sprake kwam. De dag dat Scott Shannon, om de luisteraars bij te staan, een marathon van zestien uur ochtendradio verzorgde terwijl Sting in Toscane een speciale versie van ‘Fragile’ inblikte om de slachtoffers van de terroristische aanvallen en om WPLJ te steunen. Momenten voor de eeuwigheid dus.

Het definitieve einde

‘The Final Countdown’ naderde. Dan maar de genodigden in de studio loodsen om samen met hen het slot van een uitermate bewogen dag te beleven. Mike Allen weigerde trouwens om zich door neerslachtigheid te laten overrompelen. Tevredenheid in combinatie met een fijn familieleven domineerden zijn ultieme speech. Joey Kremer, die ooit droomde om het tot tandarts te schoppen maar uiteindelijk zijn hart aan de radio verloor, hield het bij een krachtig slotakkoord waarbij hij de technici en de luisteraars bewierookte. De daarop volgende afscheidsboodschappen herhaalden steeds hetzelfde: “Smile because it happened.”

01.00 uur: Na een beklemmende stilte presenteerde K-Love van de Educational Media Foundation zich als de opvolger met hoofdzakelijk christelijk gerichte muziek. Geen welkomswoord, wel verrassend degelijk klinkende rocktracks, die met de nodige power de blijde boodschap moeten verzorgen. Een heel contrast in vergelijking met het bruisende geweld van WPLJ Power 95.5 dat tijdens de afgelopen 48 jaar, met de hulp van ronkende namen als Scott Shannon, Patty Steele, Skywalker en Todd Pettengill een onuitwisbare pagina radiogeschiedenis schreef. (FvM)


TVV Sound
TVV Sound
Spotlight
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Heel veel Amerikaanse radiogeschiedenis verzameld op één enkele plek! Om deze te horen moet u
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
Recentelijk luisterde ik weer eens naar één van de prachtige programma’s van de New Yorkse
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
RadioVisie wil graag een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we
Alan Freed, de man die de rock and roll (term) uitvond De nieuwe tv-seizoenen zijn
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Actueel
Mi Amigo 45 vanaf de mv Castor: foto’s en video

‘De Wereldtop’ van Radio 1 op Pinkstermaandag

Italië: RMC Sport gestopt, RMC2 terug

Blad 161: Geen Blad, MA Award, Snapchat, Foute Party

De ‘Marathonradio’ van MNM in cijfers (video)

RadioVisie’s DAB+ weekrapport (18)

Sluiten