StarRadio greep naast licentie Benny Geens: 'Te kort geschoten... of afgeschoten!'

Leestijd: 3 minuten

Bijna altijd hoor je de winnaars van een erkenningsronde aan het woord. Wie tweede of derde werd in de rangschikking is dan van geen tel meer en verdwijnt in het beste geval in een voetnoot op de website van de administratie media. Maar ook verliezers zijn radiomensen die een droom nastreefden en evengoed kans hadden op een FM-pakket. Alleen haalden ze minder punten en liepen ze een erkenning mis.  

Three minutes of fame

Zo iemand is Benny Baeten aka Benny Geens van StarRadio uit Putte (Antwerpen). Vorige week vernam hij het slechte nieuws dat hij naast een erkenning viel voor het kavel 92 (Kampenhout 107.0 FM / Keerbergen 105.2 FM). Dat ging, tegen alle verwachtingen in, naar de VRA (Radio Komilfoo) uit Aarschot. Het mag een beetje balsem op de wonde zijn, maar voor de verliezende partij maken we toch nog graag wat ruimte vrij. Three minutes of fame, tegenover een winnaar die straks negen jaar mag uitzenden. Het heeft iets weg van een troostprijsje.


Lees verder onder de advertentie


“We zijn tekort geschoten”, zegt radiomaker Benny, “Of… afgeschoten. De punten waarvoor we slecht scoorden waren de financiële balansen en de programmering (format). Komilfoo haalde een score van 93%, wijzelf 70%.”  In de motivering van de Vlaamse Administratie Media staat artikelsgewijs vermeld hoeveel punten beide omroepen op elk onderdeel van het ingediende erkenningsdossier behaalden. De Vlaamse beoordelaars vonden dat StarRadio de programma’s onvoldoende omschreven had. Ook de band met de gemeenschap werd onvoldoende aangetoond, al was duidelijk vermeld dat StarRadio al jaren actief was als internetstation. Bij de beoordeling van het financiële luik viel het feit dat de ratio’s negatief waren en verslechteren over de eerste twee exploitatiejaren, niet in goede aarde.

Verloren van non-stop zender

“Ik heb geen glazen bol wat het financieel zou worden maar wat mijn petje echt te boven gaat is dat Komilfoo twintig punten meer haalt op de programmering terwijl ze vandaag een pure non-stop radio zijn”, foetert Benny. Waar de radioman heel wat bedenkingen bij heeft, is hoe het kan dat StarRadio die zich profileert als station met een lokale binding het moet afleggen tegen een radio die twintig kilometer verderop zit. “Wellicht vroeg concurrent Komilfoo die FM-frequentie in Kampenhout aan (107.0 MHz) om storingen op zijn eigen hoofdstation (106.9) te vermijden.”

Het zit Benny hoog dat in de afgelopen twee erkenningsrondes overal dezelfde personen opduiken. “De meeste dossiers komen meestal van één en dezelfde persoon die sterk is in het schrijven ervan en voor de juiste prijs alles netjes opstelt en zo elke concurrentie uitschakelt”. Toch blijft de man niet bij de pakken zitten. “We gaan promotie voeren met StarRadio en zo de concurrentie op hun plaats zetten. Wetend dat ze een aanvraag deden om ‘easy radio’ te maken. Maar ik denk dat die tijd voorbij is”, zegt Benny zelfverzekerd.

Raad Van State?

Of er nog een waterkans is dat StarRadio het pakket toch in handen krijgt?  Benny gaat zelf niets ondernemen tegen de erkenning van de VRA. Maar het kan volgens hem nog alle kanten uit voor het pakket Kampenhout/Keerbergen. VZW Radio Uilenspiegel zou een klacht bij de Raad van State ingediend hebben omdat men meent onterecht niet ontvankelijk verklaard te zijn. De VZW Uilenspiegel, waarvan Geert Bollé tot februari 2017 voorzitter was, werd hierdoor uitgesloten van de erkenningsprocedure. Zolang er geen uitspraak is, lijkt het onwaarschijnlijk dat de VRA de twee zenders snel on air brengt.

° StarRadio

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Radio Lede letterlijk onder dak Naast een mobiele, nu ook een 'vaste' studio Het gaat Radio Lede, het internetstation met nieuws en verhalen uit de regio en elk uur nationaal nieuws, voor de wind. Dankzij de inbreng van een sponsor heeft men nu een onderkom...
Nieuwe start voor Omroep Neteland Van internetproviders naar vergunningsvrije straalverbin... Afgelopen weekend werden bij Omroep Neteland de straalverbindingen geïnstalleerd. Het lokale radiostation is nu terug volledig on air op hun hoge zendlocaties in Herenthout (107.4 ...
De queeste van Hasselt 1 Voorlopige geen zendlocatie vanuit Kortessem Hasselt 1, in 2016 de stadsradio voor de hoofdstad van de provincie Limburg geworden, is al sinds december vorig jaar op zoek naar een geschikte locatie voor de tweede zender in Ko...
Apollo is ontgoocheld maar heeft goede moed 'Misschien beginnen we wel met televisie' Radio Apollo was ooit een bijzonder populaire naam in het Vlaamse vrije radiolandschap. In 1982 dook hij voor het eerst op in Neerwinden. Maar het project hield het slechts enkele ...
Radio Waasmunster Lokaal terug in de lucht Tot 1 juli als evenementen, radio voor de regio... Sedert woensdag 20 juni en nog tot en met zondag 1 juli is ‘Radio Waasmunster Lokaal' (RWL) opnieuw te beluisteren. Dit keer via de inmiddels flink ingeburgerde evenementenvergunni...
Vordering VZW Dabro verworpen 'Spoedeisendheid' is niet aangetoond Hervormde procedurewet Op 5 februari 2018 vorderde de vzw DABRO de schorsing van de erkenning van Radio Breydel (pakket 41 – Radio Brugs Ommeland) voor de Raad van State. In dez...
Deel of print dit artikel
Amptec
Amptec
Spotlight
TVV Sound
TVV Sound
Amptec

7 gedachten over “StarRadio greep naast licentie

  • vr 22 jun 2018 om 16:05
    Permalink

    kommilfoo heeft geen band met kampenhout keerbergen das bullshit gewoon,er zal weer iets achterzitten waarschijnlijk zoals beschreven hierboven,pure kafka is het!

    Beantwoorden
  • vr 22 jun 2018 om 17:25
    Permalink

    Minder punten halen op het format?? Dit zegt veel méér over de beoordeelaars van het dossier dan over het format van StarRadio zelf. Moet het werkelijk altijd die eenheidsworst zijn en de “allerlaatste” hits? De muziek die StarRadio brengt wijkt anders genoeg af van wat hier (in mijn buurt althans) allemaal lokaal in de lucht is. Ook een radio met presentatie (al zijn het bij velen ook
    alleen maar voice-tracks) zou ALTIJD juist 20 punten meer moeten krijgen dan een non-stop project. Daarom ook dat men de “luchtverkopers” (dossiers met vele valse beloftes en leugens) ook eens serieus zou moeten afstraffen (wat jammer genoeg waarschijnlijk weer niet gaat gebeuren). Dit kan door de zenders die nu on-air komen (ook de nationale!) allemaal effectief in de praktijk te onderzoeken op wat voor format zij brengen (ook al is dat maar via korte steekproeven, maar juist veel meer steekproeven dan nu het geval is). Andere naam? Ander format? Spijtig! Direct stoppen en de frequenties aan een ander project overlaten. Kans gehad en verkeken. Geen tweede kans want anders ga je dergelijke leugenaars eigenlijk alleen nog maar belonen. Als je verkeerd gokt op een wedstrijd ben je toch ook je geld kwijt? Dus leugenaars hebben met hun valse dossier gegokt en moeten dan de gevolgen ook maar dragen (+ nog een flinke boete erboven op).

    Benny Baeten -de Kempense dus en niet die van Maeva- heb ik altijd graag bezig gehoord (oa destijds in 1988 al op Uniek FM Turnhout, later in de jaren ’90 op Kick FM Herentals en Power/Contact Geel). Hij heeft misschien niet direct de “spitsvondigheid” van bijvoorbeeld Rudi Van Vlaanderen, maar mag wel gerust in dat rijtje van radio-DJ’s gezet worden qua professionaliteit.

    Nog veel succes met uw radio-project Benny!

    Beantwoorden
  • vr 22 jun 2018 om 23:57
    Permalink

    De jaren 80 en 90 zijn VOORBIJ. Wake up mensen. Het enige wat je kan doen als lokale omroep met een schamele erp van 100 watt, die dan ook nog eens de wind van de voorkant krijgt vanuit Waalse hoek is LOW BUDGET werken. Het is naïef om te geloven dat één enkel ingediend dossier tot in detail zal worden uitgevoerd. Om dezelfde reden zoals hierboven vermeld. En mensen die Rudi Van Vlaanderen “spitsvondig” noemen anno 2018 zijn duidelijk blijven plakken in een vorig tijdperk.

    Beantwoorden
  • za 23 jun 2018 om 12:24
    Permalink

    NIet iedereen heeft dezelfde smaak, Erwin. De jaren 80 en 90 zijn inderdaad voorbij, maar wat je nu allemaal op bijvoorbeeld MNM (vooral in het weekend!) is eerder zeer amateuristisch te noemen. Daarbij ging het ook over de soort muziek. Jij luister misschien naar de “steeds-dezelfde-platen-draaiende” zenders zoals Nostalgie en dergelijke met vrij droge presentaties. Is dat dan zoveel beter?? Een lokaal project moet in sommige gevallen ook niet veel onderdoen in professionaliteit tegenover zelfs sommige nationale stations. En acteurs en zangers die anno 2018 op de radio presenteren is alleen maar omdat dat BV’s zijn. Ze zouden van iemand als Rudi nog veel hebben kunnen leren. Maar die tijd is inderdaad voorbij. We worden er ook niet jonger op en tijden veranderen. Maar dingen die goed waren en nu niet direct echt verbeterd zijn, mogen toch nog wel eens aangehaald worden. Ik hoor trouwens toch nog maar weinig “spitsvondigheid” en enthousiasme(!!!) meer tegenwoordig. De maatschappij is de laatste 20-30 jaar ook veel meer verzuurd, maar ja, ook dat is de vooruitgang en zullen mensen als Erwin dan ook wel goed vinden zeker?
    Naief? Als we het over de details gaan hebben, ben je eerder een mierenneuker. Het gaat erom dat sommige dossier bijna volledig op lucht en leugens zijn gebasseerd. Dat zijn helemaal geen details meer hé…

    Beantwoorden
  • za 23 jun 2018 om 22:44
    Permalink

    Beste Kempenaar. Inderdaad wordt ik vaak verwezen naar “steeds-dezelfde-platen-draaiende” zenders, omdat het nationaal aanbod verder geen alternatief aanbiedt. Het is bijna overal hetzelfde gemekker. En het wordt je de strot ingeduwd door de overheid zelve. Enthousiasme ontbreekt inderdaad, spitsvondig zijn hoeft niet. Zit niemand op te wachten., zeker niet op een lokale stads/lokale omroep. Doe gewoon, geef een positieve indruk aan je luisteraars en wees niet bezig met egotripperij, want dat was in de jaren 80 en 90 wel heel veel het geval. Je hoeft van niemand iets te leren, want radio maken kan je of kan je niet, punt uit. Trouwens veel van wat je hoort op de Lokale clusters en/of netwerkradio’s is rommel. Geen enkele ingediend dossier is “reality-proof”. Hoe meer je fantaseert des te meer kans je maakt, omdat de ministers en zijn hele kabinet 0,0 kennis hebben over de materie. En wat Komilfoo betreft, het is tactisch goed gespeeld en slim bekeken. Heel is als een penality in het voetbal (om even actueel te blijven). Je weet vooraf niet of je wel of niet de bal in het net zal kunnen jagen. It’s simple as that.

    Beantwoorden
  • ma 25 jun 2018 om 01:58
    Permalink

    Erwin, je hebt een punt. Maar is het misschien niet net omdat het overal “hetzelfde gemekker” is dat sommige lokale projecten dan niet (al is het dus maar lokaal hé) toch nog enig verschil zouden kunnen maken? Van artiesten zoals Madonna (om maar iets te noemen) en dergelijke draait men (wat jaren ’80-muziek betreft) bijna altijd dezelfde nummers op de nationale stations. Een hele kleine hit of zelfs tip van destijds zul je niet gauw horen terwijl die nummers per definitie niet slechter hoeven te zijn. Uiteraard moet je niet de hele tijd de niet-uitgebrachte albumnummers of tips van destijds gaan draaien, maar het toont wel goed aan naar wat voor radio we tegenwoordig zijn afgegleden. De lokale radio’s met de oldies, alternatieve muziek en voor de derde leeftijd zijn hier allemaal uit mijn buurt verdwenen en maakten bij een bepaald vast publiek zeker het verschil, ook al was het maar lokaal.

    Gewoon doen en een positieve indruk geven is inderdaad de beste tip die je aan je medewerkers kan geven. Toch zou ik DJ’s zoals Rudi, Benny, Mark Hermans, Peter Van Dam, Eric Hofman en nog zovele anderen zeker niet gaan bestempelen als egotrippers. (Althans ik denk toch niet dat je hen bedoelt.) Ieder van deze DJ’s heeft/had zijn eigen stijl maar zijn/waren allen wel professioneel (een nationaal station waardig). En laat sommigen van hen dan al eens bezondigd hebben aan wat veel naamjingles draaien (hoeft voor mij ook niet direct), het hoorde er toen gewoon bij. Egotrippers zijn wat mij betreft mensen die het op de radio meer over zichzelf hebben zoals wat ze ‘s morgens hebben gegeten (pas nog gehoord op een nationaal station), overal hun mening (en dan vooral over muziek) moeten geven zoals dat ze deze artiest het einde van de wereld vinden of juist niet (ook pas gehoord op een nationaal station) terwijl je zelf een heel andere mening bent toegedaan. Dan is neutraal zijn toch veel beter. Een goede DJ moet ook de stem hebben, vlot zijn en best wat creatief zijn (en daar komt “spitsvondigheid” toch echt wel om de hoek kijken) om niet steeds op dezelfde manier een plaat aan- of af te kondigen. Eventueel af en toe eens op een humoristische manier zoals bijvoorbeeld DJ’s als Rudi. Deze hadden een heel eigen stijl. You like it or not.

    Wat dat leren betreft, mag je dat ruimer zien. Tegenwoordig kunnen jongeren het vak ook “leren” bij instellingen zoals het REC Radiocentrum. Dat kunnen ze dan ook maar beter afschaffen als je alles al maar moet kennen en kunnen? Rudi zat lang genoeg in het vak om zeker jongere mensen nog dingen te kunnen aanleren. Ze moeten daarom zijn stijl niet gaan kopiëren. Een student die goed is in wiskunde is daarom nog geen wiskundeleraar. Rudi Van Vlaanderen, Peter Van Dam en dergelijke hebben zeker zelf ook enkele elementen van bij de zeezenders opgepikt (geleerd) waar de mensen van de zeezenders op hun beurt weer allerlei dingen zijn gaan oppikken in Amerika (zoals het gebruik van jingles, programma’s als de Top 40, horizontale programmering, DJ’s ipv presentatoren en dergelijke meer). Waren de zeezenders goed of slecht? Dat laat ik in het midden. Zeker is dat er zowel goede als slechte elementen inzaten. En ja, daar was ook al veel egotripperij, maar dat is eigenlijk toch van alle tijden. Wat hoor je vandaag de dag nog? Leen Demaré met haar oeverloos gezwets of Kurt Rogiers die ook eerder overkomt als een egotripper. En dat komt dan op een nationaal station hé, niet lokaal. Rudi, Benny, Mark Hermans, Peter Van Dam, Erik Hofman en dergelijke waren in de jaren ’80 meer dan professioneel genoeg (en werden ook betaald voor hun prestaties) terwijl de stations waar ze voor werkten soms ook nog eens allerlei regels oplegden (ja, zelfs in de jaren ’80). Dus om de lokale radio van de jaren ’80 en ’90 al bijna te gaan vereenzelvigen met egotripperij is er toch licht over. Deze mensen hebben enkele stations en ketens mee groot gemaakt. Maar er waren inderdaad wel wat egotrippers op de radio om over de eigenaren van sommige stations nog maar te zwijgen! Toch is wat dat betreft niet zo heel veel verandert. Het hangt er gewoon van af naar wat voor station dat je luistert (alleen werkend met vrijwilligers of niet, het soort station, …). Voornoemde (en toch wel getalenteerde) DJ’s brachten in de jaren ’80 en ’90 dus op een professionele manier met voldoende enthousiasme, sommigen op een bepaalde humoristische manier (zoals die “spitvondigheid’ van Rudi) en meestal op een eigen manier hun programma. Waarom zou vandaag niemand op deze manier van radio maken meer zitten te wachten? Ok, de jeugd niet want die luisteren toch zo goed als geen radio meer. Maar ik denk dat je toch nog zou kunnen verschieten van het aantal mensen dat die manier van presenteren kunnen appreciëren: niet te lang, liefst to the point (welke plaat hebben we net gehoord of gaan we horen want niet iedereen heeft direct 4G bij zich om op internet de nummers die hij of zij niet kent op te zoeken als het een goed nummer betreft maar waarvan niet geweten is wie de uitvoerder is of de titel van het nummer).

    Benny klinkt (voor mij althans) nog zo goed als 30 en 20 jaar geleden. Hij presenteert heel professioneel en heeft zeker het talent/de gave (maar moet volgens mij zijn microfoonprocessor wel eens nakijken want soms lijkt het alsof de ‘s’ té hard wordt weggefilterd waardoor het bijna lijkt alsof hij zijn vals gebit niet heeft inzitten terwijl de man misschien nog al zijn echte tanden heeft, maar dat is dan weer de instelling van een processor of volgorde van effecten). Voor non-stop projecten hoef je de radio niet aan te zetten want dan is een MP3-speler (of GSM of …) voldoende om op ‘random’ te zetten. Dan heb je zeker de nummers die je graag hoort en heb je zenders zoals Komilfoo al helemaal niet meer nodig.

    Beantwoorden
  • wo 27 jun 2018 om 21:47
    Permalink

    kommilfoo wa gaan die mannen doen in kampenhout?stadsradio moetoen beconcureren op 107.4fm?triestige zaak om die laatste alvast bezig te horen vind ik,amateurisme aan de top!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *