RadioVisie

  • .
    Spotlight
    .

Russische staatsmedia hebben het verkorven (in de EU)

>> Nieuw! RadioVisie kan je nu ook volgen via Instagram en LinkedIn!

ERGA, de Europese groep van regelgevende instanties voor audiovisuele mediadiensten, wil bijdragen tot de doeltreffendheid van de nieuwe economische sancties van de EU tegen door de Russische staat gecontroleerde media.

De toegang van door de Russische staat gecontroleerde mediakanalen als Russia Today en Sputnik tot de Europese mediamarkt wordt alvast beperkt. Reeds begin februari kondigden de Duitse media-autoriteiten hun besluit aan betreffende de distributie van RT-Russia Today Duitsland. Vorige week hebben mediaregulatoren in Letland, Litouwen, Polen en Estland maatregelen aangekondigd om de doorgifte van bepaalde Russische mediadiensten op hun respectieve grondgebied te beperken.

ERGA staat eensgezind achter deze maatregelen en is vastbesloten bij te dragen tot de snelle en doeltreffende uitvoering ervan door alle belanghebbenden. In dit verband zullen de onafhankelijke regelgevende instanties voor de media in de ERGA nauw met de Europese Commissie blijven samenwerken. Voorts zullen de ERGA-leden hun werkzaamheden op het gebied van desinformatie voortzetten, ook wat betreft desinformatie in verband met de huidige agressie van Rusland in Oekraïne.

De desbetreffende taskforce in de ‘ERGA-subgroep desinformatie’ moet dienen als draaischijf voor het uitwisselen van ervaringen en beste praktijken op het gebied van monitoring, analyse van de mediaomgeving met bijzondere aandacht voor desinformatieverhalen van buitenlandse actoren en informatiemanipulatie in verband met de huidige ontwikkelingen in Oekraïne. (PUB – SV)


Blikvangers op deze dag

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Vlaamse radiostations steunen Oekraïne

Alle (Europese) radiostations draaien Give Peace a Chance van John Lennon VRT, DPG Media en SBS Lees verder

Oekraïne: oorlog woedt ook in de radio-ether

De oorlog in Oekraïne laat ook zijn sporen na in de (Oost-)Europese ether. De eigen Lees verder

Rusland haalt Ekho Moskvy uit de ether

Eén van Ruslands meest vooraanstaande media, het Moskouse radiostation Ekho Moskvy, is dinsdag 1 maart Lees verder

Blad 1416: Radio Contact, EBU, NPO 3FM

• Radio Contact gaat opnieuw kristallen bollen verstoppen • Russische media breken met EBU • Lees verder

‘Nederlandse’ Radio Pravda gestart op AM vanuit Litouwen

Het Nederlandse initiatief brengt onafhankelijke informatie in het Russisch aan Rusland en Wit-Rusland en wordt Lees verder

Blad 1509: VBRO, VRT, Oekraïne

• VBRO kampeert hele zomer in domein De Kippe • Jacqueline Smit, het buitenbeentje bij Lees verder

Worden Russische media onterecht geblokkeerd?

Sinds de Russische president Poetin besliste om Oekraïne binnen te vallen volgen de Westerse sancties Lees verder

Oorlog Oekraïne: Russische middengolfantennes Grigoriopol vernield

De antennes van de twee door Rusland gebruikte sterke middengolfzenders – 1.000 kW en 500 Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest

1 Reactie
Inline feedback
Bekijk alle reacties
E.B.
E.B.
31 maart 2022 - 21:41 21:41

Telenet zendt sinds enkele dagen de uitzendingen uit van de Oekraïense zender Ukraina24. In Vlaanderen staat de zender op plaats 408, in Brussel en Wallonië op 308.

Don`t copy text!
1
0
Deel hier gerust uw gedachtenx