RadioVisie

• .
    .

Recensie: ‘Moord op de radio’ (video)

Maandag jongstleden – 14 juni – maakten we al melding van het nieuwe boek van Rob Wilson, dat zopas is verschenen. Een verhaal dat meteen de aandacht trok door de titel ‘Moord op de radio’. Ook het feit dat de schrijver zelf een verleden in de media heeft, draagt uiteraard bij aan de interesse. Inmiddels las ‘onze’ Hans Knot de uitgave en hij schreef z’n bevindingen neer in dit stukje.

Maar wie pleegde de moord?

Het is hém, Rob Wilson, weer gelukt een goed en snel leesbaar, maar vooral spannend boek te schrijven. Hij debuteerde in 2016 met ‘De mediamaker’ (zie video onderaan) dat een jaar later gevolgd werd door ‘De geschiedenis van de file…..maar wordt de file ooit geschiedenis?’ Grote vraag is of hij tijdens de vele maanden gevuld met ernstige corona-cijfers nog terug gedacht heeft aan zijn vraag uit het laatstgenoemde boek.

Dan is er nu zijn derde boek, ‘De moord op de radio’. Het gaat onder meer over Lucas Vriend, een populaire presentator, die weggecijferd wordt binnen de publieke radio en werkloos raakt. Vervolgens grijpt hij naar de fles en wordt hij door zijn vrouw verlaten. Gelukkig is hij in staat om zich te herpakken. Voor veel minder salaris accepteert hij een baan bij het commerciële All Talk Radio. Wilson krijgt er te maken met directrice Kiki Kleijn die hem in eerste instantie hard aanpakt.

Ze staat onder hevige druk van haar broer, Tim, de CEO van de Poseidon Media Group. All Talk Radio scoort niet en als op termijn geen verbetering komt zal het station verdwijnen. Hard wordt er door Vriend, tezamen met producer/regisseur / stagiaire Sadhna, gewerkt aan een telefoonprogramma over tal van onderwerpen. Daarbij krijgen luisteraars uit het gehele land de mogelijkheid deel te nemen aan ‘Hallo met Luuk’. De sfeer tussen directrice Kiki en Lucas wordt van vijandig… broeierig, hetgeen eindigt in hun wederzijdse bedden.

Het marktaandeel van All Talk Radio stijgt in de daarop volgende maanden van 0,2 tot 2,5%. En Luuk wordt uiteindelijk programmaleider. Een zeer speciaal programma was op 1 april 2020 te beluisteren. De slechtste en beste 1 april grappen mochten de luisteraars bespreken, met veel reacties als resultaat. Tegen het einde van de uitzending belde een luisteraarster van Marokkaanse afkomst waarbij vreemde, angstige geluiden waren te horen, alsof de belster werd vermoord. Dit bleek inderdaad het geval, maar wie pleegde de moord?

Wilson, die in 1974 achttien jaar was, heeft de zeezenders Radio Veronica en Radio Noordzee Internationaal nog meegemaakt en overgiet zijn boek af en toe met een duidelijk offshore radiosausje. Een directrice van een zeezender die een bomaanslag liet plegen bij de concurrent, een medewerker van All Talk Radio die Blankensteijn heet en nog meer. Snel naar de winkel, is mijn advies, voor de aanschaf van ‘Moord op de radio’.

• Moord op de radio
  • door Rob Wilson
  • 174 pagina’s