fbpx

RadioVisie

• .
    TVV Sound
    .

Recensie: ‘Life and death of a pirate’

In 2014 kwam deel 1 uit van de triologie ‘Life and death of a pirate’.  Ruim drie jaar later liggen ze, samengebonden in een prachtig boek, klaar voor een recensie. Een uitgave over het persoonlijke leven van Reginald Calvert en zijn familie, in de muziekindustrie en over zijn betrokkenheid in de zeezenderwereld in de eerste helft van de jaren zestig van de vorige eeuw.

Susan Moore, de dochter van Reginald en Dorothy Calvert heeft de triologie als een roman opgevat die vooral een waar en tevens triest verhaal vertelt. Reginald was een persoon die tal van beroepen heeft gehad; snoepverkoper, radio en televisiemonteur, uitbater van ballroomdances, manager van vele popgroepen en bezieler van een radiostation tot het moment hij slachtoffer van de concurrentie werd.

Eclectische persoonlijkheid

Vaak was Reginald snel verveeld en pakte hij weer iets nieuws aan waarna zijn vrouw de brokken mocht ruimen. Susan gaat in het boek niets uit de weg. Ze schrijft over de dominante houding van een man die zijn vrouw geen ruimte gaf. Als voorbeeld neem ik het gegeven dat Dorothy het beste voor het gezin voorhad en graag een betere woning wenste. Er viel niet over te praten.

In zijn getrouwde jaren blijkt Reginald diverse verhoudingen te hebben gehad die hij heel goed kon afschermen totdat hij na een verhouding van ruim drie jaren, met de door hem begeleidde zangeres Carol, met de billen bloot ging omdat hij het niet langer kon verzwijgen tegenover zijn vrouw. Het resulteerde in een gescheiden leven gedurende een aantal weken. Waarna hij genade kreeg.

De ontdekker van The Fortunes

Calvert kocht een enorm groot huis ‘Cliffton Hall’, deels voor de familie en deels om de jongens van zijn band onder te kunnen brengen.  Niet veel later hoorden ze dat het oude huis geheel was afgebrand, inclusief de ruimte waar Dorothy haar eigen bedrijf had. Daarna ging zij zich intensiever bemoeien met het management van de groepen van Reginald.

Deel 1 gaat verder voornamelijk over de tijd dat Reginald en Dorothy zich bezig hielden met het managen van de diverse beatgroepen, het organiseren van ballroomdances op diverse locaties in een deel van zuid- en midden Engeland. Uiteraard met veel leuke herinneringen, over de problemen met leden van de groepen, het uit de hand lopend vuurwerk en de pogingen om het hits te scoren. Reginald slaagde er in om voor zijn bands ook contracten af te sluiten in Duitsland.

Hij legde eveneens groepen onder contract die later grote naam en faam zouden verwerven;  Screaming Lord Sutch, The Fortunes en Pinkerton’s Assorted Colours. De auteur beschrijft deze periode die liep tot en met 1963,  op een heerlijke en soepele wijze. Uiteraard komt de oprichting, samen met Terry King, van King’s Agency – gevestigd in 7 Denmark Street – aan bod.

Succes met The Fortunes

In deel 2 gaat het o.a. over 21 maart 1964, de dag voor Pasen, toen in Loughborough een eigen club werd geopend in een voormalige bioscoop.  Het leek erop dat de financiële situatie van de Calvert’s de goede kant op kon gaan. Bovendien werd een nummer van The Fortunes, plotseling intensief gedraaid op het nieuwe Radio Caroline. Reginald die er altijd van had gedroomd zelf een eigen radiostation te beginnen, werd diverse malen door Dorothy gewaarschuwd dat ze daarvoor geen geld hadden. Maar hij ging, als zo vaak, zijn eigen gang.

Reginald had daarbij een maatje gevonden in een van zijn artiesten, David Sutch, waarmee hij vele uren sprak over ‘pirate radio’.  Ondanks de waarschuwingen van Dorothy zette hij zijn eigen wil door. Samen met Sutch bedacht hij een stunt die heel wat publiciteit kreeg en leidde tot de start van een radiostation waar vooral veel muziek van David Sutch en zijn begeleidingsgroep The Savages, te horen was.

Een eigen radiostation

Wat volgt waren twee boottochten vanuit South end on Sea, waarbij Reginald op de eerste tocht, zeer tegen de zin van Dorothy overigens, hun beide dochters meenam die behoorlijk zeeziek terugkwamen. Niet veel later zou Reginald andermaal de zee op gaan voor inspectie van Knock John Towers en Shivering Sands, de Maunsel Towers.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog,  in opdracht van de overheid gebouwd in de monding van de Thames om Duitse vliegtuigen vroegtijdig te kunnen neerhalen. Een ideaal onderkomen voor een radiostation. Een derde boottocht, vanuit het centrum van London via de Theems naar internationale wateren, gebeurde met de MV Cornucopia om het toekomstige Radio Sutch te promoten.

Vanaf dat moment, op pagina 182 van dit uitermate interessante en zeer goed leesbare boek, begint het radioavontuur van Reginald Calvert pas goed. Het zou uiteindelijk ook zijn dood betekenen. In de daarop volgende hoofdstukken wordt je door de geschiedenis van Radio Sutch en Radio City, nog eens 300 pagina’s heen getrokken. Je leest het verhaal alsof het pas gisteren allemaal gebeurd is. Zonder meer is dit boek de moeite van het aanschaffen waard. Voor mij  persoonlijk het beste dat sinds jaren over de geschiedenis van de zeezenders is gepubliceerd.

Hans Knot

° Life and death of a pirate
° Auteur: Susan K. Moore