RadioVisie

  • .
    Amptec
    .

Radio over de grote plas: 5 verhalen om te lezen (3)

Zo af en toe brengt RadioVisie vijf interessante leestips van actuele radio-artikels uit de Verenigde Staten. Een kleine hulp om het ‘betere’ Amerikaanse radionieuws op te sporen én te verstaan. Uiteraard mag u ons via mail altijd tips bezorgen.

1. WBCN: hoe één radiostation de Amerikaanse revolutie in gang zette

Het Amerikaanse PBS streamt sinds enkele dagen de gloednieuwe tv-documentaire “WBCN and the American Revolution“. Het radiostation uit Boston (foto boven) ontketende in de late jaren ’60 inderdaad een revolutie. Het was de eerste zender die, op de toen nog redelijk onbeduidende FM-band, startte met het draaien van albumtracks en zo mee de carrières lanceerde van artiesten en bands als Lou Reed, Led Zeppelin, Aerosmith en Bruce Springsteen. In Boston was het krachtige AM-station WBZ de marktleider en daar lachten ze met WBCN-FM. “FM? Ach, dat houdt nooit stand.” Waar hoorden we dat nog?

Voor de 250.000 studenten in Boston werd WBCN de soundtrack van hun jonge leven, het internet van zijn tijd. Het was de eerste zender die echt in conversatie ging met zijn luisteraars en die ook thema’s als de oorlog in Vietnam, vrouwen- en homorechten op de kaart zette. De toon van het station werd mettertijd ook harder, militanter. WBCN speelde zelfs aantoonbaar een rol bij het beëindigen van de oorlog in Vietnam. De documentaire – binnenkort ook een boek – vertelt het waargebeurde verhaal over hoe één radiostation, politiek en rock-‘n-roll alles veranderde. Regisseur van deze docu is Bill Lichtenstein, die zelf in 1970 op 14-jarige leeftijd bij WBCN begon te werken.

2. Hoe (on)ethisch is de Amerikaanse audio-industrie?

The New York Times wijst in een zeer boeiend artikel op een wezenlijk verschil tussen hoe de sociale media en de Amerikaanse audio-industrie worden aangepakt over het verspreiden van ‘fake news’ en andere vormen van desinformatie.

Terwijl de leidinggevenden van de grote sociale-mediabedrijven door het Amerikaanse congres al meermaals op het matje werden geroepen over de rol van de platforms bij het verspreiden van valse of misleidende informatie, bleef de audio-industrie – radiostations en podcasts – grotendeels buiten schot van de kritiek.

“We zien veel publieke radiostations geweldig lokaal werk doen om goede gezondheidsinformatie te verspreiden”, zegt mediaprofessor Jason Loviglio. “Aan de andere kant zie je dat vooral de AM-band en hun podcast-tegenhangers het Wilde Westen van de ether zijn geworden.” 60 procent van de Amerikaanse luisteraars onder de 40 krijgen hun nieuws voornamelijk via audio, omdat ze dit soort media meer vertrouwen dan print of video.

The New York Times neemt het ethisch gedrag van de grote verdelers van radio en podcasts onder de loep, want heel wat van die programma’s situeren zich steeds vaker in de hoek van de extremen. Vooral de grootste Amerikaanse radiogroep, iHeartMedia, krijgt er in het stuk flink van langs omdat het veel van die bedenkelijke ‘hosts’ faciliteert.

3. LPFM, het gevecht tegen de bierkaaien van de Amerikaanse community radio

In Nederland kennen ze LPAM, laagvermogenzenders op AM, maar in de Verenigde Staten was er de laatste tien jaar een enorme explosie aan LPFM, radiostations waarvan het vermogen niet veel hoger ligt dan dat van de gemiddelde lokale radiozender in Vlaanderen. De meeste stations werken dan ook hyperlokaal met een bereik van ongeveer vijf kilometer. De FCC-licentie vereist dat zo’n station elke dag een bepaalde hoeveelheid lokaal geproduceerde inhoud uitzendt.

Daar zitten heel boeiende projecten bij, zoals de community radio KDIF in South Phoenix, een achtergestelde buurt die zwaar onder druk staat van grote projectontwikkelaars. Hoewel hun frequentie, de 102.9, heel veel last heeft van storingen van sterkere zenders, hebben de vrijwilligers achter KDIF sinds 2013 een sterk lokaal radioverhaal opgebouwd. Dergelijke stations pikken immers de draad op waar de grote commerciële zenders afhaken.

Het artikel van Ian Derk, een docent communicatie, schetst ook hoe de grote commerciële radiogroepen en zelfs de publieke radioketen NPR jarenlang succesvol lobbyden tegen dit soort LPFM-stations. Van die eerste kun je zoiets verwachten, maar misschien niet van de NPR. Nochtans is er een wezenlijk verschil tussen inhoud die de lokale bevolking ‘bedient’, zoals NPR doet, en stations die door de lokale bevolking worden beheerd.

4. Amerikaans volkstheater laat een klassieke radioshow met studiopubliek herleven

Bij de VRT-radio kom je ze af en toe nog wel eens tegen, programma’s die worden gemaakt met een studiopubliek, maar in de Verenigde Staten behoren die al lang tot de nostalgische geschiedenis. De massale tv-sitcoms hebben dat studiopubliek gekaapt. Destijds werden de radioprogramma’s die de Amerikaanse ether ‘verlichtten’ met muziek, komedie en dramatische verhalen, vaak uitgevoerd voor een live publiek. Ook al was radio voor het grootste deel van het land slechts auditief amusement, in grote steden als New York kreeg het publiek in de studio te zien hoe beroemde sterren personages tot leven brachten.

Hoe dat in zijn werk ging, kun je herbeleven in de theaterproductie “It’s A Wonderful Life – a Live Radio Play”. Een heuse tijdreis naar een klassieke radioshow, in de vorm van een show. Het theaterstuk werd in de VS al door meerdere lokale gezelschappen op de scene gebracht. Je vindt er intussen meerdere versies van op YouTube, waaronder ook de originele uitzending waarop het stuk gebaseerd is. Momenteel loopt het in het Oak Ridge Playhouse in het stadje Oak Ridge in Tennessee.

5. Waarom u steeds vroeger in het seizoen het kerstliedje van Mariah Carey hoort

Heel wat mensen hebben een soort haat-liefdeverhouding met kerstliedjes. Mariah Carey’s “All I Want for Christmas Is You” is daar misschien nog het beste voorbeeld van. Het Amerikaanse NBC News analyseerde de wereldwijde luistergegevens van dit liedje en wat blijkt? In de laatste tien jaar luisteren de mensen steeds vroeger op het seizoen naar dit liedje. Waar het vroeger pas vanaf eind november begon op te duiken, is dat nu al opgeschoven naar midden oktober.

Aan het eind van de ‘nillies’ luisterden mensen in de laatste drie maanden van het jaar gemiddeld 31 dagen naar het liedje van Carey. In het begin van 2010 steeg dat aantal naar 40 dagen, en in de afgelopen drie jaar liep dat zelfs op tot 78. De gegevens komen van Last.fm dat tientallen miljoenen nummers volgt die dagelijks door miljoenen leden over de hele wereld worden gespeeld. Sinds het debuut in 1994 op Carey’s eerste kerstalbum ging “All I Want for Christmas Is You” een eigen leven leiden en werd het heel snel een kerstklassieker.

Lees ook deze (eerdere) radioverhalen van over de grote plas

  1. Entercom werd Audacy
  2. Einde van een katoen-radiostation
  3. De ‘rush’ op de erfenis van Limbaugh is begonnen
  4. 80 jaar FM-radio in de VS: over het heden en verleden
  5. Studentenradio’s verdelen prijzen
  6. Radiopromotie van muziek verliest aan belang
  7. De “push-and-pull”-methode van de conservatieve talkradio
  8. Schoolradio in tijden van pandemie
  9. Californië heeft zijn eerste ‘sportgokradio’
  10. Een anti-stress radio in de covid-testlijn

Spotlight

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Radio over de grote plas: 5 verhalen om te lezen (2)

RadioVisie brengt op regelmatige basis vijf interessante leestips van actuele radio-artikels uit de Verenigde Staten. Lees verder

Radio over de grote plas: 5 verhalen om te lezen (1)

RadioVisie start vandaag met een nieuwe rubriek, waarbij we op regelmatige basis vijf interessante leestips Lees verder

Tune ‘Will wil wel’ ook op de radio in de VS (audio)

Wie van de oudere luisteraars kent niet 'Will wil wel', het razend populaire radioprogramma van Lees verder

Blad 953: Arrow Bluesbox, Tomas & Siska, Dan Bongino

• Arrow Bluesbox Radio telt tot 250 • Einde van een StuBru-koppel • Dan Bongino Lees verder

Geen countrymuziek meer op de New-Yorkse FM-band

De Amerikaanse audiogroep Audacy, het vroegere Entercom, zorgde vorige vrijdag (22 oktober) voor een kleine schokgolf Lees verder

Blad 943: 2110 FM, Steve Harvey, Johan Kalifa (video)

• Wijnegem krijgt voor het eerst een radiostation (voor één dag) • USA: Steve Harvey Lees verder

VS: Lite FM New York deelt tik uit

Hitzender Lite FM heeft in New York City een gevoelige tik uitgedeeld aan de concurrentie Lees verder

Blad 936: Klara, Avicii en Ron (audio)

• Een hele week Dance 1000 bij SLAM! • Iedereen Klassiek: de (gratis) kassa's zijn Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest
1 Reactie
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Guido Schotmans
Guido Schotmans (@gschotmans)
24 november 2021 - 16:20 16:20

Er staat “Waarom u steeds vroeger in het seizoen het kerstliedje van Mariah Carey hoort”, maar er volgt geen antwoord…

Don`t copy text!
1
0
Deel hier gerust uw gedachtenx
()
x