RadioVisie

  • .
    Amptec
    .

Radio Free Europe – Radio Liberty houden er mee op in Rusland 

>> Nieuw! RadioVisie kan je nu ook volgen via Instagram en LinkedIn!

Ook VRT, NOS en RTL correspondenten vertrokken uit Moskou

De door de Verenigde Staten gefinancierde zenders Radio Free Europe – Radio Liberty (RFE/RL) schorten alle activiteiten in Rusland op. Als redenen worden genoemd: de faillisementsprocedures die zijn aangespannen door de Russische belastingsdienst tegen hun Russische afdelingen, de toegenomen druk van de politie op hun journalisten en de nieuwe mediawet in het land.

“Dit is geen beslissing die RFE/RL uit eigen beweging heeft genomen, maar één die ons is opgedrongen door de aanval van het Poetin-regime op de waarheid”, verklaarde RFE/RL voorzitter Jamie Fly in een persbericht. Niettemin is men van plan verslag te blijven doen van de “catastrofale invasie van Rusland in zijn buurland… van buiten Rusland”. RFE/RL dat sinds 1991 met kantoren aanwezig was in Rusland, wil nu verder gaan vanuit een buurland.

“Uit pure wanhoop”

“Na jarenlange bedreigingen, intimidatie en het lastigvallen van onze journalisten, brandmerkt het Kremlin ons in pure wanhoop om te voorkomen dat Russische burgers de waarheid over zijn illegale oorlog in Oekraïne te weten komen, en om eerlijke journalisten als verraders van de Russische staat te bestempelen”, zei Fly (foto).

Het Russische parlement heeft vorige eek besloten om de straffen voor het verspreiden van ‘valse’ informatie drastisch te verzwaren. Zo is een gevangenisstraf tot vijftien jaar mogelijk bij het opzettelijk verspreiden van valse berichten over strijd krachten, indien dat ernstige gevolgen heeft. Er zijn ook hoge boetes voor zogenoemd nepnieuws en het oproepen tot sancties tegen Rusland.

Vanuit Oekraïene

De Duitse publieke omroep besloot gisteren – zaterdag 5 maar – vanwege deze wet te stoppen met werken in het land. Eerder sloten andere media ook al hun kantoren in Moskou, waaronder de BBC en persbureau Bloomberg. NOS-correspondent Iris de Graaf keerde eveneens terug naar Nederland vanwege de “te onzekere” werkomstandigheden in het land. Dat liet zij vrijdagmiddag weten in een Twitter-bericht.

VRT NWS-journalist Jan Balliauw keerde ook al op zaterdag 5 maart, na nauwelijks een etmaal, terug uit Moskou omdat “het moeilijk te bepalen is wat je nog mag zeggen.” NOS en VRT-correspondent Geert Groot Koerkamp blijft er voorlopig op post. VRT oorlogscorrespondenten Rudi Vranckx, Bruno Beekman en Marijn Trio blijven (afwisselend) verslag uitbrengen vanuit Oekraïne. (HV & TB)


Amptec

Blikvangers op deze dag

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Extra Rusland-blad: media in lockdown door nieuwe wet

De oorlog in Oekraïne kende de voorbije 24 uur ook een flinke escalatie in de Lees verder

Rusland haalt Ekho Moskvy uit de ether

Eén van Ruslands meest vooraanstaande media, het Moskouse radiostation Ekho Moskvy, is dinsdag 1 maart Lees verder

Blad 1415: Rusland, Den Haag en Dublin (audio)

• Minister Dalle wil Russia Today van de kabel • Comeback op FM voor Haagse Lees verder

Oekraïne: oorlog woedt ook in de radio-ether

De oorlog in Oekraïne laat ook zijn sporen na in de (Oost-)Europese ether. De eigen Lees verder

Netflix laat Portugese jaren van Radio Free Europe herleven

Glória, de eerste origineel Portugese serie van Netflix, staat sinds 5 november op de streamingdienst. Lees verder

Look who’s back: Radio Free Europe bekampt fake news in de EU

Drie decennia na de val van het IJzeren Gordijn is Radio Free Europe terug en Lees verder

Costa Brava: steekspel om restanten van Radio Liberty

Aan de Spaanse Costa Brava is de voormalige site van Radio Liberty in Playa de Lees verder

Blad 1378: Spotify, Bel RTL, Radio Liberty

• Spotify: quotering voor podcasts • BEL RTL doet er nog een half dozijn webstreams Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest

1 Reactie
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Claude Van Isterdael
Claude Van Isterdael
6 maart 2022 - 09:39 09:39

Alles en iedereen die niet in de pas lopen voor het beleid van Poetin moet eraan geloven
totale controle over de politiek en de media, terwijl beide radiozenders in de tijd van de koude oorlog al een doorn waren in het oog van Rusland…..

Don`t copy text!
1
0
Deel hier gerust uw gedachtenx