Plaatje maar weer (6) Hilversum III bestond nog niet', wordt opgenomen in de Dikke van Dale...

Leestijd: 3 minuten

De oude jongeren onder u zullen zich ongetwijfeld de dag herinneren dat Hilversum III werd gelanceerd. Op 11 oktober 1965 kwam uit het gebouw achter Ben Bode het eerste ‘pop’-geluid. Muziekpaviljoen heette het; in de architectuur en stedenbouwkunde een losstaand, autonoom bouwwerk of bijgebouw voor ontspanning en/of vermaak. (©wikipedia)

Nou, aan vermaak bij Hilversum III geen gebrek, getuige programma’s als ‘Gevarieerd vrolijke visite’, ‘Plaatjes voor de pep’, ‘Muziekmozaïek’ en niet te vergeten ‘De waterstanden’, dwars door het ‘pop-geweld’, wat toen nog ver te bespeuren viel. Gelukkig was het plaatwerk in 1965 behoorlijk gevarieerd, met artiesten van Trio Hellenique, Willeke Alberti en Tony Bass, tot aan Cliff Richard, Beatles en Rolling Stones, waardoor de ‘presentateuren’ gelukkig zelf niet al te gevarieerd behoeften te zijn. 

In navolging van de ‘flitsende’ presentatiestijl van de zeezenders, veelal doorspekt met al dan niet geleende jingles, gingen de Hilversum III jongens en meisjes ook stoeien met audio en begon men zelf jingles te knippen. Kwaliteit maakte niets uit, als er maar Hilversum III in voorkwam en veel, heel veel geluidseffecten. Het latere zeer populaire ‘de Groot, buitengeluiden…’ (Dikvoormekaar), werd toen al in praktijk gebracht door H-3 technici, want ‘presentateuren’ mochten nergens aankomen in die tijd. 

En dan ook nog elke dag een andere omroep met eigen (muziek) invulling en gevolgen vandien. De Evangelische Omroep kwam in 1967 on air met ondermeer haar verzoekplatenprogramma ‘De muzikale fruitmand’, waarvan de muzikale inhoud totaal niet paste in het bedoelde H-3 format. De EO had wel een punt door te stellen dat deze Wessel Dekker muziek (ondermeer mandoline-orkesten) zeer populair was bij hun achterban en dus paste op een ‘pop-zender’. Overigens verkochten de lp’s ‘Muzikale fruitmand 1, 2, 3′, enz. inderdaad makkelijk 100.000 stuks. Vreemd dat dan deze lp’s nooit in de LP Top 50 genoteerd stonden?! 

Het duurde nog tot 1974 totdat de TROS de trossen los gooide bij Hilversum III en een soort Veronica/Noordzee-achtig programma voortbracht op de TROS-donderdag. De TROS was ook de eerste omroep die jingles liet maken – of was het de NCRV die Amerikanen Nederlands lieten zingen? – en hiermee een enorm populaire stempel op hun TROS-donderdag drukten. Het zal niemand verbazen dat een flink aantal ex-zeezender-coryfeeën hier schuldig aan waren. 

Al met al bleef H-3 verticaal geprogrammeerd en dus had de luisteraar op zijn favoriete dag de radio keihard aanstaan en op andere dagen was het stil in huis of op het werk. Of men vond zijn weg naar de nog overgebleven zeezender/s of inmiddels in grote getale opgekomen landpiraten. Feitelijk veranderde dit radiolandschap over de jaren heen niet zo heel veel. 

Zeezenders hoeven niet meer, landpiraten zijn er nog voor fun en het wemelt van regio-radio’s, goed bedoelende internetradio’s en commerciële radiostations. De presentateuren zijn dj’s geworden, al dan niet met side-kick/s, platen behoeven niet meer scherp gezet te worden, jingles niet meer in jinglemachines gestoken te worden; alles rolt uit voorgeprogrammeerde computerprogramma’s en dikwijls met groot succes aangaande luisterschare.

Lullige programma-namen zoals ‘Gevarieerd vrolijke visite’ en ‘Plaatjes voor de pep’, heten nu: ‘De ochtendshow met Giel’, ‘De middagshow’ en ‘Nonstop 1000 allertijden’ (Veronica); ‘Domien’, ‘Michiel’, ‘Eva’, ‘Mark & Ramon’ en ‘Sander’ (Radio-3); ‘Sam’, ‘Heidi & Wim’, ‘Maarten & Dorothee’ en zelfs een gewaagde titel ‘Vrije radio met Jolien Roets’ (Qmusic); ‘Sven & Anke’, ‘Raf & Rani’, ‘Alexandra werkt’ en ‘De nummer 1 show’ (Joe).

Zoals gezegd is er dus helemaal niet zoveel veranderd in het radiolandschap, ja de techniek heeft haar intrede gedaan, de verbaliteit is sneller en grover geworden én de muziek is met de tijd mee gegaan. (Godzijdank). En al dat wordt aan elkaar geluld door ‘jocks’ die vanaf grote beeldschermen nu niet meer zoals in 1965 de waterstanden doorgeven, maar verkeersinformatie en weersvoorspellingen, waarbij tijdens slecht weer rondgeroepen wordt ‘om maar thuis te blijven’. Precies, krantje via internet, beetje twitteren of feestboeken, drankje, hapje en die kapotte televisie op de achtergrond.

Plaatje maar weer….

Deel dit artikel
TVV Sound
Spotlight
Amptec
Broadcast Partners
Amptec
Belgian Radio Day

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *