fbpx

RadioVisie

.
TVV Sound
.

Peter van Dam’s ‘Radio voor Dombo’s’ – 4 (video)

Inhoud met karakter

Emotie

Een nutsbedrijf nemen we als vanzelfsprekend aan. Elektriciteit, gas, telefoon, internet…het is allemaal normaal. Een radiostation moet daar boven uit steken. En moet emotie zijn. Sterke stations met emotie bereiken binnen hun markt altijd een hogere plaats op de prijs/kwaliteit-curve. Daar ligt de kans voor ieder radiostation, de kans om boven de utility status uit te groeien. 

Maak je station aantrekkelijk, uniek, moeilijk te imiteren, sexy.. Dus als je concurrent een uur non stop zonder commercials doet, probeer dan iets beter te verzinnen dan wij doen 

Twee uur.. Of als je concurrent een ‘top 1000’ doet is het dom om daar met een top 2000, 3000 te proberen bovenuit te komen, OK, we draaien alleen maar slows… dat kunnen wij alleen ? Waarschijnlijk kan iemand anders dat net zo goed.

Een uniek kader scheppen

Wat is moeilijk te imiteren? Talent ! Wat houdt middengolf in leven ? Spullen die je niet hoort op FM ? Waarom wordt er meer en meer naar internet geluisterd? Omdat je daar dingen hoort die je niet op FM hoort.

Als het allemaal op FM te vinden zou zijn, denk je dan dat luisteraars zich al die moeite zouden voor getroosten om te zoeken op het net? Denk je echt dat mensen nog luisterden naar het gekraak via de middengolf als daar niet een radio op zit die hen interesseert? Dat gaat op voor iedere regio waar je met een station aanwezig bent. 

Zendt uit waarvan je weet dat de mensen binnen je regio het willen horen, zorg dat je het uniek verpakt en dat het moeilijk te imiteren is. De ingrediënten voor een succesvol station zijn als die van elk product. Mensen willen het hebben, het is uniek en het is niet zomaar na te maken.. 

Niet alledaagse in houd met karakter

Sterke posities bereik je door – Niet muziek gebonden –unieke- positieve inhoud. – Een sterk karakter Een adverteerder zal makkelijker te overtuigen zijn op een station met een sterk karakter. 

Welk karakter heeft jouw station? Informatief ? interessant ? boordevol hot topics ? grappig ? onvoorspelbaar ? Als je weet wat je wil zijn, wil uitstralen weet je ook wat je niet wil zijn.. onbeschoft, platvloers, beledigend?

Je moet weten wat voor karakter je station heeft en dat naar al je consumenten uitstralen. Zowel richting luisteraar als adverteerder. Stel iemand vraagt je –wat is het karakter van jouw station- en je kan niet met een paar kernwoorden op de proppen komen, dan heb je een probleem. 

Bekijk het zo – als je binnen een streek een bereik van 20% hebt zijn er nog altijd 80% die niet luisteren. En van die 80% zijn er waarschijnlijk een hele boel die nooit eens willen luisteren. Toch is 20% binnen je streek een behoorlijk marktaandeel! En over die andere 80, die weten tenminste waarom ze niet luisteren. Als je met een hoog profiel werkt moet je met een uitgesproken –uniek- product komen!

Radio is oorlog

Je moet luisteraars winnen, je moet veld winnen op je concurrent. Alleen als jij er meer haalt heeft hij er minder, life is simpel. Daarom is het ook een beetje als oorlog en gelden een aantal regels uit de krijgskunst ook op voor succesvolle radiostations. Groot of klein. 

Voor het winnen van terrein zijn er verschillende tactieken: Verdediging – Aanval – Flankeren – Guerrilla tactiek. Verdediging pas je toe als leider in de markt, Je gunt een nieuwkomer geen plek, als ze iets goed doen neem je het over, je prijst ze uit de markt. 

Verdedigen doe je door je eigen zwakke plekken te herkennen en je daar te versterken. Een goed draaiend station is de hele tijd bang om zijn plaats in de markt te verliezen. Vanaf het moment je zelfvoldaan achterover leunt, ben je geschiedenis. Verlies je basis niet uit het oog, bescherm je product, 

Wil je een leider in de markt worden ? Dan ga je in de aanval door de vijand te pakken op zijn weke plekken. Waar zij commercials hebben, heb jij muziek. Jouw commercials zijn eerder getimed dus als luisteraars bij jou weg zappen voor de commercials komen ze even later bij de concurrent in de commercials 

De Radioplaat: Kitty, Daisy & Lewis – Going Up The Country

Canned Heat

In 1969 was het nummer Going Up The Country van groep Canned Heat geliefd bij de hippies, vooral omdat ze het thema van de natuur apprecieerden. Canned Heat inspireerde zich wel meer op rariteiten, voor dit nummer was dat op een oud Blues-nummer ‘Bull Doze Blues’, van Henry Thomas.

Het nummer van Canned Heat werd niet ingezongen door vaste zanger Bob Hite, maar door werd geschreven door de componist-zanger en gitarist Alan Wilson. Hij pleegde een jaar later zelfmoord, en werd daardoor één van de eerste leden van de fictieve ‘Club van 27’. Hij zou daar snel gezelschap krijgen van Jimi Hendrix, Janis Joplin en Jim Morrison.  

De groep speelde het nummer op de tweede dag van het Woodstock Festival in 1969, het was bijna het themalied van de festivalgangers die naar de Yasgur-hoeve en weilanden trokken. 

Kitty, Daisy & Lewis

De muzikale familie Durham uit Noord-London kreeg in 2002 plots opvolging. De vader (een opnametechnicus) Graeme Durham was gitarist, moeder Ingrid Weiss speelde drums. In 2002 vroeg een rockabilly groep hun zoon en dochter om mee te spelen, en bij latere optredens deed ook de andere zus mee. 

Ze vormden een eigen groep met hun voornamen Kitty, Daisy & Lewis, en ook vader en moeder kwamen bij de groep. Na een paar eerste nummers brachten ze ook een eerste album uit met als opwarmer hun versie van Going Up The Country. Het nummer was herwerkt in hun eigen stijl, zoals ze dat overal tijdens optredens deden. 

Kitty, Daisy & Lewis spelen hun nummers ook live in de studio’s van omroepen waar ze geïnterviewd worden. Hun muziek is eenvoudig gebracht, ze schuiven dan ook constant de microfoon door. De spirit van 1969 zit er nog helemaal in! Het is zeker de moeite waard om ook eens andere nummers van Kitty, Daisy & Lewis te zoeken op het internet.      


TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight
TVV Sound
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Iedere ochtend – bij het krieken van dag – neemt RadioVisie u mee naar een
Begin deze maand kreeg Jan Van Deyck, de producer van het syndicated radioprogramma ‘Popcorn City’
In het jaar dat in Nederland gevierd wordt dat het medium radio er een eeuw
Toen het medium radio nog de enige en échte locomotief was voor de populaire muziek,
RadioVisie wil graag een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we
Alan Freed, de man die de rock and roll (term) uitvond De nieuwe tv-seizoenen zijn
In het jaar dat in Nederland gevierd wordt dat het medium radio er een eeuw
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Column
Nostalgische column Hans Knot (61)

Dick is (nog steeds) radio actief – 25 (video)

JLB gaat (onverwacht) naar zee

Kicken op radio en zo (38)

Kolder en Klodder – 65 (video)

Peter van Dam’s ‘Radio voor Dombo’s’ – 3 (video)

Sluiten