“Peter klonk meer Nederlands dan Vlaams” Michel Follet zoekt verklaring afwezigheid overlijden Peter Van Dam in pers

Leestijd: 2 minuten

Ik las jullie open brief over Peter Van Dam,

In radiomiddens was hij erg bekend en gewaardeerd, dat klopt. Maar omdat hij nooit echt door VRT werd opgepikt  (op enkele dingen voor “Koffers & Co” na) en aan het Mi Amigo verhaal en andere commerciële projecten gelinkt werd, blijft hij waarschijnlijk voor de meesten onder de radar. Vraag op straat wie Peter van Dam was, 90% haalt de schouders op. Dat is vaak de reden om iemand bij een overlijden zijn of haar plek te geven in de kranten/bladen.

Hij had ook een bepaalde stijl die in Vlaanderen nog niet echt van toepassing was of gewaardeerd werd. Er is die garde – waar ik zeker toe behoor – die vindt dat het normaler mag en zeker niet té veel  ‘de Hollandse tour’ moet opgaan. Hij was duidelijk veel meer een DJ dan een presentator. En hij klonk meer Nederlands dan Vlaams.  Precies daarom werd Van Dam ook meer gewaardeerd in Nederland. 

Nogmaals: dat doet niets af aan zijn verdiensten, maar ik vrees dat hij daardoor niet ‘tot de onzen’ gerekend werd.

Radiomakers prijzen zijn vakkundigheid, spitsheid, techniciteit, maar dat is nu nét niet wat bij gewone luisteraars van tel is om een radiomaker goed te vinden, leert mijn ervaring. Mijn techniciteit, jinglegebruik en vingervlugheid was altijd ondermaats (vermoed ik) maar daar heeft nooit iemand me op afgestraft. Bij gewone oren spelen héél andere factoren mee. 

En als het troost kan zijn: aan het overlijden van Hans Vermeulen (Sandy Coast), Rod McKuen of Alvin Stardust heeft de pers ook 0,0 aandacht geschonken. De redacties van veel kranten zitten nu eenmaal vol met mensen die denken dat Radio 1 en StuBru (en de muziek die ze daar spelen) de norm zijn.

Is getekend: Michel Follet

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Als voice track het hele ‘model’ is Waar is de controle? Maar vooral, waar is... RadioVisie wil een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we r...
Tien jaar Radio Nostalgie   Staat de luisteraar wel centraal in het beleid? RadioVisie wil een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we r...
Het blunderboek van de Vlaamse etherverdeling Procederen moet je leren Niet elke  omroep is even bedreven in het vinden van de juiste advocaat en het vinden van de juiste juridische argumenten. Daar mag de overheid best blij om zijn. Indien de di...
Een nieuw decreet op maat van NRJ? Liet minister Gatz voorontwerpen van decreten goedkeure... RadioVisie wil een bijdrage leveren aan het debat over actuele thema’s uit de wereld van de radio én de media. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen t...
Regionale en lokale radio heeft een toekomst op FM als… Vlaanderen moet kiezen: een toekom... In het debat of de Vlaamse lokale en regionale radiostations al of niet een plekje moeten (of zullen) krijgen op DAB+ lijkt de teneur de laatste weken wat op te schuiven. Bij de kl...
Gaveromroep gaat op huisbezoek 'Dagelijks meer luisteraars via het internet' Gisteren publiceerden we in onze rubriek 'Het Radioblad' een ruwe indicatie van het aantal luisteraars dat enkele webradio’s hebben. Daarbij was het vooral de bedoeling om duidelij...
Deel of print dit artikel
Amptec
Spotlight
TVV Sound
Amptec
Amptec

13 gedachten over ““Peter klonk meer Nederlands dan Vlaams”

  • wo 10 jan 2018 om 09:42
    Permalink

    Bij de BRT (VRT) bestaat een ongeschreven wet wie ooit aan een zeezender heeft meegewerkt er niet inkwam, later in een stilzwijgen ook toegepast door VMMA. Enkel het voice over mocht en/of mag gedaan worden door dj’s omdat hun eigen presentatoren en zeveraars er geen kaas van gegeten hebben. Arm Vlaanderen.

    Beantwoorden
  • wo 10 jan 2018 om 11:38
    Permalink

    Het doe me denken aan de tijd van de grote opkomst van vrije radio in Vlaanderen.
    Menig radiostation had toen wel een aantal presentatoren die probeerden het vlotte Hollands taalgebruik op een gebrekkige en soms lachwekkende manier na te bootsen.
    Het zeezendertalent was dan ook het grote voorbeeld.
    Ondertussen zijn de Vlamingen heel wat mondiger geworden.
    Voor een Nederlander klonk Peter eerder Vlaams dan Hollands.
    Die goede disc jockeys zaten ergens midden in !

    Beantwoorden
  • wo 10 jan 2018 om 15:24
    Permalink

    Michel Follet , we kennen elkaar niet hoewel jij en ik al jaren meedraaien in het radiogebeuren, elk met een andere “stijl” . Als jeugdvriend van Peter , nog voordat het succes kwam , moet ik reageren op je open brief om de synthese die je je hebt eigen gemaakt en als voor waar mee door het leven meeneemt , bij te stellen. Niets persoonlijks dus en apprecieer dat je het ontbreken van berichtgeving probeert te duiden , maar Peter zou zijn visie over stijl kordaat en krachtig mededelen , ik doe het iets uitgebreider, en weet dat Peter en ik zijn opgegroeid met Radio London, Caroline en Veronica , net toevallig dezelfde stijl die alle BBC’s en BRT’s en hilversum’s naar huis stuurde. Ik zal even het begin schetsen voor je, zodat je het geheel kan plaatsen .
    Samen aan de eetkamertafel bij de ouders van Peter thuis knipten we jingels aan elkaar en deejayden we , we draaiden samen in een jeugdclub Hangar 2030 , deden legerdienst en openden in december 1972 dé dancing van Vlaanderen nlk. PopKing in Antwerpen waar we zeven op zeven draaiden ,deden drive in shows voor Guy Van Antwerpen , bolden in de 2chevaux van Peter naar Hilversum en naar Den Haag (caroline House) gewoon om de sfeer die we al jarenlang via Veronica en Noordzee hadden opgesnuifd live te beleven; we hadden samen een café The Monkey Bar in Westmeerbeek waar we drive in shows hielden, en namen daar onze auditie tapes op voor Radio Atlantis waar we samen begonnen in de lente van 1973 . Toen radio Expres werd opgericht in 1982 haalde ik Peter erbij voor 17-19 Het hek van Van Dam , hij werkte toen ook bij KRO . Hoe ver ga ik moeten zoeken om in 1982 een programma te vinden op de BRT radio dat aan het Hek kon tippen ? Laat me weten of er toen iets was met gelijkaardige creativiteit en durf . Wie heeft Flock of Seagulls en Simple Minds hun doorbraak bezorgd in Benelux om maar een voorbeeld te geven van “voorkennis “ of muziekkennis . Peter sleurde me mee naar zaaltjes waar hij wederom dacht dat er goeie muzikanten zouden staan , zo kom je dan terecht in een zaaltje waar 10 man staat en op het podium een zekere Dave Stewart en Ann lennox…voorkennis en muziekkennis Michel ? Vraag het aan Peter en je kreeg er het jaar en de maand en de producer bij …
    Wat de stijl betreft spreek je voor Vlaanderen en hun voorkeur voor de VRT stijl… dan is een beetje geschiedenis op zijn plaats om dit in een juiste context te kunnen analyseren : dankzij Radio Atlantis werd BRT door elkaar geschud in 1973, mocht je het willen nakijken, kijk dan naar de playlist van radio Atlantis en sla er de BRT Top30 van de week daarna erop na : alles wat Atlantis draaide kwam in de BRT Top30 omdat toen die hitparade nog was samengesteld op platenverkoop .
    Dus een stijl die in Vlaanderen niet gewaardeerd werd , met meer dan 4 miljoen luisteraars in Vlaanderen en Nederland op de middengolf ? En nadien werd die stijl nog jaren beluisterd via Mi Amigo ..
    Is het niet zo Michel dat het staatsapparaat BRT/VRT zijn populariteit te danken heeft aan de jaarlijks gratis verkregen financiële middelen en ongeziene distributie en marketingmogelijkheden ? Of vind je dat de VRT stijl van radiomaken met het succes te maken heeft ? Hop, we springen naar de jaren 80 waar de lokale radio’s –opgelet, met hun dj stijl op enkele uitzonderingen na – 36% marktaandeel haalden . Wederom had BRT geen “stijlvol” antwoord , tenzij de politiek erbij halen en weg met die sterke radio’s , geef ze allemaal een 100watje . En Studio Brussel mocht ineens landelijk en 24 uur uitzenden . Dan kwamen de ketens zoals Contact en SIS , graag wederom een nieuw decreet aub zodat die verboden worden , en als we nu eens zelf een vrije radio beginnen en we geven die de naam Radio Donna en we plaatsen daar een 6tal minuten reclame op per uur , dan zal het toch wel gedaan zijn zeker met al dat concurrentieel gedoe ? Klonk het zo ongeveer in de vergaderzaal van de VRT Michel ? en inderdaad , in heel Vlaanderen zonder kraakje , de hits van Donna en de politieke ondersteuning betekenden een sterfhuisscenario voor vele lokale initiatiefnemers. Een hele economische jongerensector die door VRT en politiek naar de prullenmand werd verwezen . Zo werd de huisstijl van VRT gered, er was gewoon geen andere stijl meer te ontvangen..

    Door de start van de commerciële landelijke is het marktaandeel van VRT radio nu van bijna 90 naar nog ongeveer 60% gedaald ; in bedrijfmiddens in de hele wereld heb je dan dikke problemen met de mededingingsautoriteiten , niet zo in Vlaanderen . Dat je daaruit afleidt dat Vlaanderen van de VRT stijl houdt is wishful thinking , Vlaanderen heeft geen keuze . Je zal waarschijnlijk willen verwijzen naar de landelijke commerciële stations , maar ook die stijl bevat dus weinig inventiviteit en durf, want is risico ,is gevaarlijk m.b.t. de reclame agentschappen die de wet dicteren.

    Er is geen kloof tussen de “ commerciële mensen “ en de “mensen van de VRT” Michel , velen worden door velen van het “andere kamp” gewaardeerd , het gaat erom dat het staatsinstituut ( niet omdat het nu een NV is , het blijft een politieke openbare omroep ) op alle fronten bevoordeeld wordt en andere spelers niet teveel in de buurt mogen komen zoals dat in de 70 en 80 jaren het geval was. En zoals luisteraars voorlopig weinig stijl-alternatief hebben, zo klampen redacties zich vast aan Radio1 en Studio Brussel zoals je opmerkt …en inderdaad, Peter was de laatste jaren niet in het nationale nieuws , maar sla de krant eens open of kijk het journaal , en zie wat er wel passeert…kon er echt geen vermelding bij voor een baanbrekende dj ?

    Je hebt veel ervaring Michel, en je zegt “Radiomakers prijzen zijn vakkundigheid, spitsheid, techniciteit, maar dat is nu nét niet wat bij gewone luisteraars van tel is om een radiomaker goed te vinden” Akkoord , maar het is wel een onderdeel dat de weg opent naar de stijl die draait om gevoel, feeling : op Atlantis hadden we een Rodec mengtafeltje en 2 micro draaitafeltjes met slipmatje terwijl op de BRT EMT en Telefunken stond …het is dus niet zomaar spitsheid en techniek die een dj als Peter groot maakte ,maar zijn visie, creativiteit en talent van uitvoering waren een voorbeeld voor verscheidene generaties en een plezier voor de luisteraar , en waarom ?
    De feeling Michel, het spontane, de emotie van stijl die je meekreeg bij het aankondigen van een Rolling Stones is niet dezelfde als bij Prince of Alicia Keys. Dat is de fun van radio. Anders hadden Wolfman Jack, Joost Den Draayer, Frits Spits , en Mike Verdrengh na een dag op antenne met de kaarten mogen gaan spelen…

    Ik kan vele radiomakers aanduiden die morgen eender welk programma overnemen op VRT radio , maar ik ken niemand die Manneke Pop kan overnemen…kwestie van stijl.
    met hartelijke radiogroet,
    Luc

    Beantwoorden
    • wo 10 jan 2018 om 17:56
      Permalink

      Beste Luc,

      Schitterende reactie, nagels met koppen !
      Er is GEEN ENKELE reden om Peter van Dam zijn overlijden niet te vermelden. Dit is duidelijk een schandelijke BEWUSTE keuze van VTM en VRT.

      Groeten
      Geert

      Beantwoorden
    • do 11 jan 2018 om 11:17
      Permalink

      Subliem antwoord van Luc van Kapellen, dit verdient eigenlijk een apart artikel in plaats van een commentaar onder een artikel.

      Beantwoorden
  • wo 10 jan 2018 om 16:21
    Permalink

    Overal ter wereld heeft men deejays op de radio. Enkel in Vlaanderen hebben de duopolisten (Reyerslaan en Medialaan) ambtenaren, die ‘presenteren’ … saaie boel.

    Beantwoorden
  • wo 10 jan 2018 om 17:00
    Permalink

    Geen sant in eigen land. Een uitdrukking die me echt doet terugdenken aan 1973. Op 15 juli bijvoorbeeld hoorden we Tony Houston, Peter van Dam, Adriaan van Landschoot, Luc van Kapellen …voor het eerst op een Belgische zender die uitzond vanop een schip in internationale wateren en met studio’s in Nederland. Het mocht niet in België. De zender, radio Atlantis, sloeg enorm aan, want ook Belgische artiesten kwamen aan bod. Ook in Nederland was Atlantis heel populair. Radio Atlantis maakte de start van Mi Amigo mogelijk. Toen Peter van Dam na een verblijf in Nederland en in Spanje terug naar België kwam om niet in de gevangenis terecht te komen na een veroordeling wegens het draaien van plaatjes kreeg hij werk aangeboden in Nederland. Bij de toenmalige BRT waren er mensen die hem wilden aantrekken totdat plotseling bleek dat hij op zeezenders programma’s had verzorgd. Oei, nee, dat mag niet. Het monopolie in eigen land verhinderde dat.
    De man die het mogelijk maakte dat radio Atlantis startte Adriaan van Landschoot is blijkbaar ook geen sant in eigen land. Anderhalf miljoen albums verkocht hij, maar hoor je de muziek in Vlaanderen op de radio? Arno bv verkocht al 1 miljoen albums. De appreciatie in het buitenland voor Belgische artiesten is soms hoger dan in eigen land. Geen sant in eigen land nog altijd.

    Beantwoorden
  • wo 10 jan 2018 om 17:27
    Permalink

    Dirk De Beuk heeft groot gelijk. Overal ter wereld bestaan er stations met “dj’s” naast stations met “presentatoren”. Maar dat bestaat amper in Vlaanderen. Dat was vroeger zo. Dat is nog steeds zo. Het is de kloof tussen rebels en schools. Tussen rock’n roll en seut. Ik weet voor mezelf wat ik het leukste vind. Ook al is de commerciële radio in vele landen ook heel saai – want veel te corporate grote bedrijven – geworden.

    Beantwoorden
  • wo 10 jan 2018 om 21:37
    Permalink

    Los van de de analyse van michel stel ik mij gewoon de vraag hoe objectief een redactie is. Iemand uit ‘de eigen rangen’ die al jaren non-actief is krijgt vaak wel een vermelding , gelukkig vaak met bio voor de jonge generatie die anders begot niet weet over wie het gaat. Iemand met een enorm rijk palmares en ook nog actief (syndicated) op tal van lokale radio’s, die zwijgt men dan dood bij VRT.

    Beantwoorden
  • do 11 jan 2018 om 16:04
    Permalink

    Ik heb hier tal van goeie en interessante reacties gelezen over Peter van Dam, een radio-icoon is niet meer.
    Mag het een troost zijn dat we Peter nog vaak kunnen horen in jingles op internetradio X-Tra Gold? Wie naar deze zender luistert denkt met momenten dat er nog vanop een zendschip wordt uitgezonden. Blijft één van mijn favoriete radiostations sedert jaren!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *