RadioVisie

  • .
    Spotlight
    .
TVV Sound

Oekraïne: Rusland wint in de ether

>> Nieuw! RadioVisie kan je nu ook volgen via Instagram en LinkedIn!

Rusland zendt sinds 5 april in het Moldavische Grigoriopol de Russische staatsomroep Radio Rossii uit. Er wordt gebruik gemaakt van een 500 kW sterke middengolfzender op 999 kHz, die te ontvangen is in Oekraïne, Moldavië, Roemenië en het Zwarte Zee-bekken.

Via deze zender waren tot vorige maand de programma’s te horen van de religieuze zender Trans World Radio in het Russisch, Oekraïens en Wit-Russisch. Het is de tweede Russische middengolfzender die in staat is om Oekraïne te dekken, naast het andere Moskouse radiostation Vesti FM. Dat zendt ook 24 uur per dag programma’s uit op 1413 kHz, met eveneens een zender van 500 kW.

In de enorme zendersite van Maiac, Grigoriopol – 850 hectare groot – is nog een derde middengolfzender actief, Radio Odin Plus, een Moskou-gezind Moldavisch separatistisch radiostation, te horen op 621 kHz met 160 kW. Over de 1000 kW sterke zender op 1548 kHz, die eerder een tijdlang door TWR werd gebruikt, is er momenteel geen nieuws. Maiac heeft daarnaast ook een enorm centrum met kortegolfzenders, maar dat laten we hier even buiten beschouwing.

De – in het licht van de huidige gebeurtenissen – strategisch zeer belangrijke zendersite bevindt zich in de zelfverklaarde republiek Transnistrië, een Russisch sprekende separatistische regio in Moldavië, tussen Oekraïne en de linkeroever van de rivier Dniestr. In vogelvlucht liggen deze zenders op slechts 145 km verwijderd van de belangrijke Oekraïense havenstad Odessa.

Rusland kocht in 2007 dit zwaar verloederde zenderpark op en investeerde er fors in. Velen zich destijds de vraag wat het nut was van die modernisering. Toen Moldavië deze site in 2006 te koop stelde was overigens ook de Britse BBC meteen geïnteresseerd, maar Rusland stak er een stokje voor. Vijftien jaar later weten we waarom.

UA Radio, de officiële Oekraïense radio, moet het volgens de laatste berichten momenteel doen met de 100 kW sterke zender in Kurisove (in de omgeving van Odessa) op 1278 kHz, plus, op bepaalde tijden, een relais via de Litouwse zender op 1386 kHz. De sterkste Oekraïense zender in Mykolaiv Luch op 549 kHz (400 kW) is buiten dienst na een Russische aanval.

  • foto boven: de middengolfantennes in Maiac – bron Wikipedia

Blikvangers op deze dag

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Inschrijven
Abonneren op
guest

2 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Joepie S.
Joepie S.
3 juni 2022 - 19:10 19:10

Hier in Nederland kan ik Radio Rossii `s avonds meestal wél goed ontvangen; gewoon op een portable ontvanger. En niet gestoord.

jaques
jaques
8 april 2022 - 11:34 11:34

De ontvangst in Buurland Roemenie is in ieder geval niet denderend en zelfs gestoord. Waarschijnlijk gaan ze hun antennes zodanig getuned hebben dat ze Noord Oost afstralen. Luister hier vanuit Roemenie http://websdr.yo3ggx.ro:8765/

Don`t copy text!
2
0
Deel hier gerust uw gedachtenx