fbpx

RadioVisie

.
TVV Sound
.

Och Klara. Verwondert u!

RadioVisie wil graag een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Vandaag laat Ignace Erauw zijn licht schijnen over Klara en co.

“Om BRT3 heb ik getreurd ja, om Klara absoluut niet”

Och Klara. Verwondert u! Niks van. De programmering is identiek aan vele internetradio’s. Luister maar naar Swiss Classic. Netjes aangekondigd door man en vrouw. Klara tapt ook alleen maar uit het mainstream repertoire. ‘Maestro’ bijvoorbeeld drie uur lang, honderd jaar lang overspeelde meesterwerken. Maar nauwelijks tijd voor de kleine grootmeesters die u zouden verwonderen. Maar nee. Zieltjes blijven winnen, proberen toch.

En Madame de Pompadour Pattyn, ze zou vele melomanen terugbrengen door de verwaarloosde meesters veel meer aandacht te geven. Klara nu is een totaal overbodige radio.  Geen duiding. Geen programma’s à la ‘Voyages’ op Musiq3 (RTBF) dat drie uur lang vertelt en speelt over Wenen begin 20ste eeuw, de romantiek rond Mendelssohn… Klara duidt niet en heeft daar ook geen talenten voor.

De niche markt is die van onbekende en onbeminde meesters die Jarvi durven dirigeren, zoals H. Roth. Uitvinder van de moderne symfonie, dixit Mahlet, gestorven in zijn twintiger jaren. Zoveel wonderlijke verhalen die Klara helaas niet brengt. Dan maar naar Audiophile Classical. Een… Griekse zender die al die onbekende, veelal grote langdurige meesterwerken wel brengt. En volledig. Buiten ‘Maestro’, brengt Klara ook maar deeltjes.

Ik treur er zeker niet om. Laat die Sander de Keere zich maar tot verveling toe uitleven in die ‘Best of’. 

Onze grote competitielaureaten, die Lang en Juju binnen en buiten kennen, worden ook maar verwaarloosd. De grote E. Bozhanov die de Chopin wedstrijdregels door elkaar schudt. “Nooit zo’n groot Chopi-vertolker gehoord sinds Michelangeli”, zei een oude dame die alle concours had bijgewoond. En wat doet de muziekindustrie, de radio? Weggooien!

Gooi Klara ook maar weg. Het is zelfs geen grote radio. Je hoort veel meer ongekende parels op Swiss Classic, incluis aankondigingen dan op Klara. Klara for kids. Ik zoek elders en volg mijn tips guys… Classical music on line, de Concertzender in Nederland, Youtubes kanaal Kuhlaudelfing2. (lees de reacties maar).

Ook de zachte Bart Stouten vaart al dezelfde koers, arme Bart. Men heeft drie uur zendtijd en amper één of twee werken worden integraal uitgevoerd. Wow… En duiding, ontstaansgeschiedenis. Me dunkt dat daar bij Klara MNM’ers zitten met een snelcursus Best of Classics.

Een radiostation moet zich kunnen onderscheiden in zijn uniciteit, weze Bach afwisselen met Caldara, Beethoven met zijn secretaris Ries die trouwens in zijn Vierde Pianoconcerto een stuk progressiever was. Wat doet Klara, domme naam trouwens, rustig met de massa meeheulen. Klara zal de stervende klassieke muziek zeker niet redden. Een spraakmakend lang artikel van eind jaren 90, ‘Classical Music is dead’ uit de New York Times legt alles haarfijn bloot, tot solisten die meegraaien in de pot.

Nog een belangrijk punt. Die Raden van Bestuur zijn weggegooid geld, beland in de mooie parkjes van de heren die het verschil tussen een symfonie en sonate nog niet kennen. Dus Meneer Gatz (ministers zijn boekhouders, nog niet zelfs, hun kabinetten wel, zij spelen Sinterklaas of Zwarte Piet)?

Mijn uitsmijter. Waarom zijn die Marc Janssens en ook al Bart Stouten te pas en te onpas afwezig? Geregeld zit Marc in Verbier, Glydebourne, leuke uitstapjes. Men moet toch niet gaan verminderen op de uitgaven, blijkbaar. En regelmatig weg is regelmatig hoor. Zelfs Prins Sander Van de Keere, krijgt al kuren. Dat belooft.

En dan heb ik het nu écht eens voor een man, die niet alleen présence en stijl heeft, maar ook kennis uitstraalt, T. Van der Heyden. Hij die de vuile werkjes allemaal mooi, te mooi, opknapt. Als hij presenteert dan luister ik. En nu naar Primephonic waar de verwaarloosde componisten staan te popelen, met bio’s, enz… Bye Klara. Klassieke muziek als kunstvorm is vermoord door de commerce, en radio’s die tegengas moesten bieden, gaven juist gas mee.

Och. Klara en MNM terwijl Donna en BRT3 ‘the real thing waren’. Om BRT3 heb ik getreurd ja, om Klara absoluut niet. 

° Is getekend Ignace Erauw


TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight
TVV Sound
TVV Sound
Yesterdayland

Meer over Klara

Je zou ook interesse kunnen hebben in...
De erfenis die niemand wilde (gelukkig wordt ze straks ook weer doorgegeven) Krijg nu wat:
Een tijd geleden werden alle middengolfzenders van de VRT uitgezet omdat er te weinig interesse voor
Caroline praat graag, maar teveel is natuurlijk ook 'trop'Nederlanders mogen niet meer gratis spelen met
Wat het Eurovisiesongfestival is voor de populaire muziek, dat is de Koningin Elisabeth-wedstijd voor de
‘Voice overs’, de stemmen die je hoort bij documentaires, video en andere filmpjes waarbij extra
Voor haar vijftigste editie pakt Jazz Middelheim deze zomer uit met verschillende levende legenden die
Klara, de klassieke muziekzender en tegelijk het cultuurnet van de publieke omroep, heeft betere tijden
“Ha, het kan dus ook zo gespeeld worden.” Dat zei Johannes Brahms ooit tegen Eugène

3
Reageer op dit artikel

avatar
2 Aantal reacties
1 Antwoorden op reacties
0 Volgers
 
Meest beantwoorde reactie
Artikel met de meeste reacties
3 Personen die reageerden
Arlette Nees-HellelansIgnace.erauwBart Stouten Personen die recent reageerden
  Inschrijven  
Abonneren op
Bart Stouten
Gast
Bart Stouten

De enige reden dat ik niet dagelijks het programma kan presenteren is mijn ziekte. Een intensieve therapie stelt zijn eisen, maar ik wil wel een signaal geven aan onze luisteraars dat je als kankerpatiënt kan blijven functioneren. Het is dus geen luiheid die me uit de studio houdt. Verder is de luisteromgeving van de 21e eeuw niet meer te vergelijken met die van de 20e eeuw. Wanneer we in de voormiddag focussen op de canon, reageren we gewoon op wensen van luisteraars zoals geuit in de luisteronderzoeken. Er zijn heel veel concerten die ik wel degelijk integraal uitzend, maar zelfs Mozart himself combineerde tijdens zijn optredens delen uit verschillende van zijn partituren. Luisteraars houden niet van academische radio met eindeloos gepraat over muziek, voor musicologische toelichten zijn andere media beter geschikt. Anderzijds vind ik ook dat we zoveel mogelijk het heel diverse publiek van Klara op alle wenken moeten bedienen. Vraag om verdieping, ja, maar niet op elk moment van de dag, zoals onze luisteraars geformuleerd hebben in de enquêtes. Tot slot: je mag een levendige klassieke radio (Klara is een mooie naam, een knipoogje naar een vrouw in deze mannenwereld, Clara Schumann) niet verwarren met een soort academische workshop waar alleen intellectualistisch gesproken wordt over dit muziekgenre. Ik heb het grootste respect voor onze musicologen, maar ook voor de luisteraar die gewoon genieten wil van muziek omringd door ‘good companionship’ van een sterke radiopersoonlijkheid, een fijne gastheer of gastvrouw. Laten we onze Klara koesteren en beseffen dat het een zender is die de vinger aan de pols houdt van een nieuwe tijd.

Ignace.erauw
Gast
Ignace.erauw

Ik wens je het allerbeste toe Bart. En dat meen ik. Goddelijk rustige stem , maar mag pikanter
Maar u suggereert een balans die er zou zijn tussen onbekend en bekend. Dat is er ver over, en dat weet u. En wie vraagt musicologische debatten. Ik niet. Graag, maar op een later literair musicologisch uur dan, en jij bent de moderator bij uitstek. Sorry voor typfouten want ook ik ben al lang ziek. En moet liggend typen.
Ja, waar was ik ,want mogen we niks meet bijleren op de radio ? Net DAAR ligt de radios meerwaarde. En hun visie, en hun toekomst. Stemmen, educatie, niche markten.
Mooi afgewisseld met een Beethoven, Bach.
Een gesprek met iemand van Radio France bracht ons bij onbekend is onbemind.
YouTube staat vol met reactors op onbekende grootwerken die men allemaal feel meer zou willen horen.
Een programmadirecteur klaagt dan dat zijn zaal maar halfvol zit.
Zij weten het niet he. De Rolling Stones wel. Zij spelen eerst hun nieuw repertoire en dan hun hits. Hun nieuwe songs worden hits later.
De klassieke wereld kent dit, of wil dit niet kennen. Radio ook.
Een grote J.Raff symfonie en na de pauze Brahms x . Ben he nog niet zeker, gooi Yuya Petrouchka op her podium.
Bezoek eens
http://classical-music-online.net
Bart.
11000 componisten met meestal opnames, bio, downloads…
Nu wordt er misschhien amper 1% van de 11000 gespeeld al meer dan 100 jaar.

Ik stop, the New York ttimes publiceerde in de late 1990 een lang artikel over “We killed classical music”. Titel kan anders zijn. Met corruptie, graaiende solisten…
En moest Haitink nu echt 75 jaar over Mahler en Bruckner gelegen hebben. Hij had beter wat meer gestudeerd over de jong gestorven Roth, door Mahler als uitvinder van de moderne symfonie uitgeroepen pionier, en Myaskovsky versus Sjostakovitch.
Och.
Onbekend ligt diep bemind in mijn hart. Geen Bekend kan haar raken, hoe graag ze ook wou. Nee, daar heeft de mens een stok tussen gestoken. Bekend moet elke seconde ergens entertainen, en het applaus is haar zelfs niet gegund. De mens hoeft alle eer.
Ik heb medelijden met haar en Onbekend huilt om het geweld dat haar zielfsgeliefde wordt aangedaan.
En ik zoek Onbekend op en samen vieren we de muse …. En treuren om Bekends afwezigheid.
En andersom mist Bekend elke seconde Onbekend naast zijn zijde.

Dag Clara.

Dag Bart.

Gegroet

Ignace

Arlette Nees-Hellelans
Gast
Arlette Nees-Hellelans

Nooit las ik een treffender artikel
Ik ben het ROEREND met u eens. Ik vreesde dat ik de enige was die zo over Klara dacht. Dank, Ignace

Meer in Opinie
De nieuwe ‘madammen’ van BBC Radio 2

Music for Life: Het grote Vlaamse hart (video)

Drie radiofrequenties voor illegale VZW

Concentraties stijgen, mandaten nemen af

Terug naar de jaren 50

Het ‘overlijden’ van gratis antenne-TV

Sluiten