fbpx

RadioVisie

  • .
    Spotlight
    .

Nostalgische column Hans Knot (70)

In deze column neem ik je mee naar de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw toen mijn interesse in Amerikaanse en Canadese radio zeer groot was. Ik wisselde met heel wat personen programma’s uit, Meindert Dikboom leende mij met regelmaat zijn Bilboard Magazines zodat ik op de hoogte bleef van allerlei ontwikkelingen, vooral op het gebied van syndicated firma’s. 

Dat uitwisselen ging natuurlijk niet met de snelheid zoals die vandaag via internet mogelijk is. Het duurde allemaal langer maar maakte het wel spannender om te wachten wat er over een aantal weken weer op de mat zou liggen. In de eerste twee nummers van Freewave Media Magazine van 1980 publiceerde ik enkele onderwerpen over mijn liefde voor de Amerikaanse radio. Wat ook weer, na een tijdje, resulteerde in diverse Nederlanders en Vlamingen die mijn interesse gingen delen.

In die tijd was er ‘The Electric Weenie’, een onderneming van Tom Adams sr., die  grappen en grollen aan de gehele wereld leverde, vaak in de vorm van zogenaamde oneliners. Bij Hilversum 3 op de ‘TROS Donderdag’ hoorde je Klaas Vaak (Tom Mulder) regelmatig moppen vertellen waarvan ik direct wist uit welke hoek ze kwamen. Iedereen dacht dat de favoriete TROS-deejay enorm veel fantasie had, maar men zat er goed naast. 

Tijdens een eerdere periode, in de jaren zestig, toen hij voor Radio Veronica werkte, zette hij wel eens de auto aan de kant van de weg om een grap op te schrijven die hij in het ochtendprogramma van Tony Blackburn op BBC Radio One hoorde. Een week later was diezelfde mop, maar dan in het Nederlands, op Radio Veronica te beluisteren in het ochtendprogramma van… Klaas Vaak.

Maar het merendeel van de grappen, in de latere TROS-periode, werden aan Tom Mulder bezorgd door een andere Tom. De op Hawaï wonende Tom Adams (foto), schrijver en uitgever van de ‘The Electric Weenie’. Iedere maand bracht hij een zogenaamde joke sheet uit, die hij per post aan ruim duizend deejays over de gehele wereld stuurde.

Daarmee droeg hij bij aan het feit dat deejays als Gary Owens en Ian McRea onderscheiden werden als ‘Beste deejay van het jaar’ in respectievelijk Amerika en Australië. Zelf was Adams in 1980 deejay bij WAKU in Honolulu. De sheets van ‘The Electric Weenie’ werden speciaal geschreven voor personality deejays, die dat soort materiaal nodig hadden om populair te blijven en voor deejays die zo snel mogelijk aan de top wensten te komen. 

Al sinds 1970 gaf Adams ‘Electric Weenie’ uit. De zeven deejays die hij als eersten mocht noteren als lid-abonnee, waren tien jaar later nog steeds afnemer. Een duidelijk succes dus. Naast ‘The Electric Weenie’ waren er trouwens nog vele andere gelijke initiatieven in Amerika. 

Tom Adams werd zowel in 1972 als 1973, door Billboard Magazine, verkozen tot Radio Personality of the Year, daar waar het om Oldies Radio ging. Ook publiceerde hij een aantal jaren de column ‘My favorite jokes’ in ‘The Parade Magazine’. Na zij dood werd zijn werk in ere gehouden door Tom Edwards jr., die sinds 2013 de digitale versie van ‘The Electric Weenie’ uitbrengt.

In de periode 1974-1994 wisselde ik vele honderden uren programma’s met radiovrienden in Noord Amerika. Eén van hen was Ron C. Jones uit Canada. Ik stuurde hem telkens vier cassettes van elk anderhalf uur met zeezenderopnames. Ik kreeg vooral Canadese radio terug. Zo leerde ik de wereld van Dr. Demento kennen. De man die de meest gekke muziek in zijn syndicated programma’s stopte. 

Tussen de ene zending en de andere zat vaak zes weken. Op een bepaald moment in 1991, nadat ik al tijden niets meer had gehoord van Ron C. Jones en ik mij zorgen begon te maken, kwam alsnog een pakket uit Willowdale (Ontario). Niet alleen zaten er nieuwe cassettes in maar ook een brief waaruit bleek dat het vliegtuig, waarmee de cassettes uit Canada, via de VS, waren gevlogen, was neergestort. Uiteindelijk had de luchtvaartmaatschappij van de autoriteiten het deels geredde materiaal teruggekregen, waaronder mijn brief.

Wordt vervolgd.



TVV Sound
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Nostalgische column Hans Knot – 69 (video)

Recent kwam er een verzamel-cd uit de collectie tevoorschijn. Ik heb namelijk de gewoonte uit Lees verder

Nostalgische column Hans Knot (68)

Laten we vandaag de populaire muziek tot 1958 eens onder loep nemen. Ik neem u Lees verder

Nostalgische column Hans Knot (67)

Het jaar 1958In 1958 werd ik negen. Het jaar waarin ik bewust de krant ben Lees verder

Nostalgische column Hans Knot (66)

In elke stad of dorp had je ze wel, de speciale zalen gericht op het Lees verder

Nostalgische column Hans Knot (65)

Een kwarteeuw jaar zeezenderdiscografie  Het zal eind maart 1994 geweest zijn dat in Groningen de Lees verder

Nostalgische column Hans Knot – 64 (video)

In deze column aandacht voor de periode 1950 tot 1965. Thuis hadden we in de Lees verder

Nostalgische column Hans Knot (63)

Bladerend door een aantal knipsels uit de maand juni 1971, alweer bijna een halve eeuw Lees verder

Nostalgische column Hans Knot (62)

Ik neem je mee naar het jaar 1949. Mijn geboortejaar kwam recentelijk weer in de Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Meer in archieven, deejays, muziek, usa
Blad 139: Caroline, Rolling Stone, zeezenderfoto’s (audio)

Radioblad 138: Christophe Lambrecht, Rode Neuzen, Mi Amigo en Oostende Radio (audio/video)

Caroline: Een dominee tussen de popmuziek (audio)

Radioblad 137: Caroline, Radio Mama, Joe (audio & video)

Groen Licht – 6 (audio & video)

Radioblad 136: Joe, podcasts en Mi Amigo (audio)

Sluiten