fbpx

RadioVisie

  • .
    TVV Sound
    .

Nostalgische column Hans Knot – 69 (video)

Recent kwam er een verzamel-cd uit de collectie tevoorschijn. Ik heb namelijk de gewoonte uit de diverse schoenenkasten, waarin mijn verzameling is opgeborgen, er blindelings een paar te halen en mee te nemen om te beluisteren. Het was ‘ZZ en de Maskers’ geworden, met als leadzanger voornamelijk Bob Bouber. Tijd voor een nostalgische terugblik.

Voordat de band in de jaren zestig bekend werd via onder meer Radio Veronica, Radio Noordzee (vanaf het REM-eiland) en zo nu en dan in de schaarse popprogramma’s van de Hilversumse omroepen, was Bob Bouber, onder zijn eigen naam Boris Blom, al veelzijdig actief geweest. Hij dook voor het eerst op in 1957 toen hij van zijn grootouders, het toneelechtpaar Herman en Aaf Bouber, toestemming kreeg zijn artiestennaam te gaan gebruiken.

Hij was onder meer actief als acteur, zanger, componist, tekstdichter, ontwerper, regisseur, producer en noem maar op. Ook trad hij in de tweede helft van de jaren vijftig van de vorige eeuw een aantal maanden in Parijs – samen met een vriend – als straatzanger op. Op de website ‘De Boubers, 100 jaar theaterpassie’, is meer te vinden over zijn zeer veelzijdige loopbaan. 

Ik wil mij evenwel beperken tot ZZ en de Maskers. Tussen 1963 en 1966 kwamen er met regelmaat singles en elpees van hen uit. De groep heeft eerst een half jaar gerepeteerd en opgetreden in kleine zaaltjes alvorens zich te presenteren in het Scheveningse Kurhaus in het voorprogramma van de destijds immens populaire Amerikaanse zanger Chubby Checker.

Het werd een enorm succes en de platenmaatschappij Artone, waar de groep onder contract stond, bracht met plezier een single uit met een dubbele A-kant. ‘Dracula’ was een vocaal nummer, terwijl ‘Beat Girl’ instrumentaal was. Een duidelijke stap in de evolutie van  gitaargroepen. Waren het eerder vooral bands die successen van buitenlandse muzikanten opnamen, bij deze single van ZZ en de Maskers ging het om eigen composities, gelijk aan het werk van Peter en zijn Rockets.

Er werd volop opgetreden onder meer in de buurlanden Duitsland en België, maar ook in Engeland, terwijl in de programma’s vanaf het REM-eiland het geluid van de groep eveneens weerklonk. ‘Stop in Las Vegas’, andermaal met Chubby Checker, werd een succes, evenals het Nederlandstalige: ‘Ik heb genoeg van jou’.

Eigenlijk sloeg deze titel ook terug op de onvrede die ontstond tussen de zanger en de rest van ZZ en de Maskers. Uiteindelijk trok Bouber zich terug om andere dingen te gaan doen, terwijl de groep als De Maskers verder mocht gaan. Wel kwam iedereen nog een keer bijeen om een Edison in ontvangst te nemen, maar daarna scheidden de wegen definitief.

Bouber richtte zich vervolgens onder meer op een solocarrière en werd in 1966 gevraagd om mee te doen aan de voorronden van het Nationale Songfestival. Hij zong drie liedjes; ‘Jouw eerste concert’, ‘Nog wel bedankt’ en ‘Jij bent een raadsel’. Hij was zelf graag met het eerste liedje als beste uit de bus te komen maar het won niet. Kwaad liep hij bij de herhaling van ‘Nog wel bedankt’ van het podium nadat hij zijn tekst kwijt raakte.

Hierdoor kwam hij trouwens weer volop in de belangstelling en verschenen er een flink aantal interviews in de dag- en weekbladen. Zo stelde hij in een GPD-interview, in de week na de voorronden, dat het tienerwerk hem al lang geen voldoening meer gaf. “Ik wil van het etiket ZZ af want ik kan meer en wil gewoon weer Bob Bouber zijn”. Hij kon ook niet anders want hij had de naam ‘Maskers’ verkocht.

Bouber was niet het idool dat zalen vol schreeuwende en krijsende tieners aan zijn voeten had liggen. Hij was destijds een jonge en ambitieuze artiest, wat verstrooid misschien, hij had opzienbarende ideeën, en was in ieder geval een vakman. Iemand, die wist wat showbusiness is, die zakelijk keihard kon zijn en vooral besefte wat te gaan doen.

Bouber in maart 1966: “Ja, ik vond (dat was in oktober 1962) en vind dat de presentatie in het tienervak zeer slecht is. Ik vind de doorsnee tienersterren gewoon geen artiesten. Het zijn op de bühne hele zwakke mensen. Enige goede uitzonderingen natuurlijk daar gelaten. Ik ergerde me eraan en ik wilde een fijne show maken. Dat heb ik toen met de Maskers gedaan.”

De journalist vroeg hem vervolgens of het vergelijkbaar was met popart dat toen voor diverse creatieve vormen werd gebruikt. Bob: “Neen. We hadden als ZZ en de Maskers een show opgezet die een bepaalde wisselwerking tussen ons enerzijds en het publiek, of beter gezegd de tiener anderzijds, teweegbracht. Popart is een nieuwe richting, waarvan ik persoonlijk veel verwacht. Neem nu ‘Het’. Deze groep stormt de hitparades binnen. En waarmee? Met originele geluiden. Geluiden, die enorm in deze tijd passen. Het is een andere mode en het past in deze tijd.”

De CD van ZZ en de Maskers heb ik inmiddels geheel beluisterd en nu ga ik op zoek naar een volgend nostalgisch onderwerp.


TVV Sound
Broadcast Partners
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight
TVV Sound
TVV Sound
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Laten we vandaag de populaire muziek tot 1958 eens onder loep nemen. Ik neem u
Het jaar 1958In 1958 werd ik negen. Het jaar waarin ik bewust de krant ben
In elke stad of dorp had je ze wel, de speciale zalen gericht op het
Een kwarteeuw jaar zeezenderdiscografie  Het zal eind maart 1994 geweest zijn dat in Groningen de
In deze column aandacht voor de periode 1950 tot 1965. Thuis hadden we in de
Bladerend door een aantal knipsels uit de maand juni 1971, alweer bijna een halve eeuw
Ik neem je mee naar het jaar 1949. Mijn geboortejaar kwam recentelijk weer in de
Andermaal neem ik je mee naar 1967. Een jaar waarin er heel wat veranderde in

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Column
Dick is (nog steeds) radio actief (33)

Plaatje maar weer – 51

Groen Licht – 5 (video)

Kolder en Klodder – 73 (video)

Peter van Dam’s ‘Radio voor Dombo’s’ – 11 (video)

Nostalgische column Hans Knot (68)

Sluiten