Nostalgische column Hans Knot (4) 1969: Optreden Fleetwood Mac in Groningen liep niet goed af

Ik neem je mee terug naar 1 maart 1969. In de Groninger krant van die dag stonden tal van advertenties voor een avondje amusement. Zo probeerde het toen bekende uitgaanscentrum ‘Beijering’ in Vlagtwedde de aandacht te trekken met optredens van de Heikrekels en Howard Carpendale. In Roden was het mogelijk om in ‘Onder de Linden’ naar de Buffoons te gaan kijken. Verder traden ondermeer in het noorden op: The Motions, Blues Dimension, Oscar Harris and the Twinkle Stars en verscheen Ruud van Broekhoven in ‘De Berenkuil’ aan de Grote Markt als deejay.

Maar een hele groep andere Groningers nam zich voor om die avond van een concert te genieten in de ‘Korenbeurs’, aan de Vismarkt in Groningen. Het werd in die tijd als progressieve jongerencentrum omschreven. Provadja, onderdeel van een landelijk netwerk van groeperingen die zich bezighielden met het organiseren van alternatieve bijeenkomsten, had voor die dag een lange manifestatie bedacht, ’s namiddags om vier uur in de eerder genoemde Groninger ‘Korenbeurs’. Meer dan duizend enthousiaste Groningers waren aanwezig bij de manifestatie die de geschiedenis is ingegaan als ‘Rovers Return’. 


Lees verder onder de advertentie


Wat de aanwezigen niet direct hadden gemerkt was dat er zich in de loop van die zaterdag tal van kleine irritaties voordeden tussen de organisatie en de beheerder van de ‘Korenbeurs’, beursmeester D. Visser, zoals hij zichzelf omschreef. Zoals zo vaak met festiviteiten van die aard was er enige uitloop, maar mede door gekonkel dat al de gehele dag plaatsvond,  dacht Visser dat de afgesproken eindtijd van de happening ook definitief de eindtijd diende te zijn, namelijk om middernacht. Het licht ging aan en Visser vond dat het tijd was om naar huis te gaan.

Het publiek was verontwaardigd want de belangrijkste act van Rovers Return was een optreden van de Britse formatie Fleetwood Mac. Visser had niet alleen het grote licht aangedaan maar ook de elektriciteit van hun geluidsinstallatie afgesloten. Het was de tijd van de eerste samenstelling van deze Britse formatie, die toen al een top 10 hit in Nederland had, lang voordat dit in andere landen het geval was. Laten we maar rustig stellen: met dank aan Radio Veronica. Ter opfrissing even de titels van songs die al waren doorgebroken: ‘Need your love so bad’, ‘Albatros’ en ‘Man of the world’. 

Toen Visser de lichten aandeed stond de bluesgroep, volledig onwennig op het podium in een onwezenlijke sfeer. De maandag erna lazen we in de krant dat vervolgens horden mensen, te midden van kapotte flessen pils, bassist John MccVie met een aantal stevige vloeken hadden gehoord vanwege de anticlimax van het festival. Sologitarist was destijds Peter Green, die de zaal toeschreeuwde dat, wanneer het zou toegestaan zijn, de groep nog een nummer zou spelen terwijl hij tevens de excuses namens de hele formatie aanbood.

Gelukkig was Visser verstandig en sloot hij de geluidsinstallatie weer aan waarna nog een nummer kon worden gespeeld, hoewel duidelijk was te zien dat John McVie er eigenlijk geen zin meer in had. Tijdens het festival was er trouwens een lichtshow verzorgd door Bunk Bessels, die af en toe de Korenbeurs in een toverachtig toneel plaatste. 

Even terugkomen op de eerder gememoreerde conflicten tussen de beursmeester en de organisatoren van Provadja Groningen. Laatstgenoemden hadden er op aangedrongen de pils uit plastic bekers te laten drinken en geen flesjes te verkopen omdat men tijdens eerdere festivals al de nodige problemen had gekend. Visser besliste echter anders. Al een half uur voor het begin van het optreden van Fleetwood Mac was er een ernstig voorval toen enkele aanwezigen nogal gevaarlijk met lege flesjes begonnen te gooien. Vermoedelijk omdat een zekere Aimee direct mocht optreden, werden ernstige ongelukken voorkomen. Ze trad dan ook op met… ontbloot bovenlijf.



Voor die tijd was het helemaal niet zo gek dat er tijdens een festival rechercheurs in burger aanwezig waren. Vooral om het gebruik van drugs en zedenovertredingen in de gaten te houden. Ook zij genoten van de kleurendia’s verzorgd door Bunk, waarbij af en toe, ook voor die tijd, pornografische plaatjes werden geprojecteerd. Opmerkelijk tijdens het festival was het optreden van de uit Roden afkomstige Michel Bellinga. Gestoken in een witte coltrui en een rode smoking liet hij het publiek, al dan niet genieten, van accordeonmuziek, met als doel aan te tonen dat er ook jeugd was die niet alleen van beat- en bluesmuziek hield. 

Bunk verraste het publiek ook met de vertoning van een song van Bob Dylan, ‘Don’t look back’, geprojecteerd op een van de muren van het gebouw, waarbij hij vertelde dat hij de opname had gekregen via Ringo Star. Een echt Gronings tintje, tijdens het festival waar f 6,50 entree diende te worden betaald, was het optreden van Solution. De formatie vierde dat weekend haar eenjarig bestaan, ondermeer met een jamsessie met andere muzikanten. De Groninger popscene had in ieder geval weer iets om over te praten.  Of  Visser nadien belaagd is door ontevreden bezoekers is niet bekend. Wel dat Fleetwood Mac een wereldgroep zou worden en decennia lang zou optreden ondermeer met het nummer ‘Don’t stop now!’ 

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Het vinylmoment van Manneke Pop – 31 (video) Stephen Stills - Marianne De zomer is niets, twee en een halve maand geleden was ik bang dat ik niet genoeg spannende Vinylmomenten zou hebben om de zomer te vullen, maar nu moet ik zwaar gaan kiezen tussen...
De Playa Papers – 6 (audio) Mi Amigo te ontvangen tot in Play de Aro Na de zandbankaffaire hernam het 'gewone leven' heel snel zijn gang. Tot onze eigen verbazing was zelfs de opname van een wekelijkse radiodocumentaire een routineklus geworden. Een...
Het vinylmoment van Manneke Pop – 30 (video) Een Vlaming in Holland Bij de TROS heb ik een tijd de Nederlandstalige Top 10 gepresenteerd. Als Vlaming, kan je het je voorstellen? Op vrijdagmiddag draaiden we die lijst tussen 12:00 en 13:00 uur, daar...
Nostalgische column Hans Knot – 33 (video) De geschiedenis van de JARO Het archief van het omroepmuseum, al jaren onderdeel van het Nederlands Audiovisueel Archief, herbergt talloze plakboeken. Ze zijn ooit als geschenk, vaak uit de nalatenschap van e...
De Playa Papers 5 – (Extra Baffle) De terugkeer van Pierre Eindelijk helemaal en echt van start 31 augustus 1975. Precies om halfvijf in de namiddag klonk de stem van Jacques Vandenbroek via de 259 meter van Radio Mi Amigo. Maanden eerd...
Het vinylmoment van Manneke Pop – 29 (video) Warren Zevon: Leave My Monkey Alone. Le... Vandaag gaan we terug naar de tijd dat Werchter nog Torhout Werchter was. Er zijn van die artiesten die nooit bij het grote publiek bekend zijn geworden. En waar ligt dit dan aan? ...
Deel of print dit artikel
Spotlight
TVV Sound
TVV Sound
Amptec

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Column
Kolder en Klodder (5)
Plaatje maar weer (1)
JLB gaat soms naar zee (5)
Nostalgische column Hans Knot (3)
Kolder en Klodder (4)
De maandag van Manneke Pop
Sluiten