RadioVisie

  • .
    Amptec
    .

Nostalgische column Hans Knot – 42 (video)

>> Nieuw! RadioVisie kan je nu ook volgen via Instagram en LinkedIn!

Ik neem je mee naar Klaus Quirini, wiens naam zeker kan worden geassocieerd met de tune van Radio Noordzee Internationaal (RNI), ‘Man Of Action’, van Les Reed and his Orchestra. Ad Roland was in 1969 betrokken bij de voorbereidingen van RNI. Jaren later vertelde hij me dat Erwin Meister en Edwin, Bollier, de Zwitserse eigenaren van het radiostation, een exemplaar van ‘Man of Action’ (audio hieronder) hadden gekregen van Quirini met de mededeling het nummer maar eens te beluisteren omdat het een prachtige tune voor een radiostation zou zijn.



Toegegeven, de man had geen betere keuze kunnen maken. Maar wie was nu die Quirini? Hij werd in 1941 in Duitsland geboren en liep, na zijn schoolopleiding, stage bij een tijdschriftenuitgeverij. Hij profileerde zich daarnaast als deejay en claimde zelfs dat hij de eerste vrij improviserende deejay was in Duitsland die in een club/dansbar optrad en daarmee, nog vooraleer de naam discotheek algemeen ingang vond, de eerste ‘Discotheken-Disk-Jockey’ was. Dat was in 1959, hij was toen negentien jaar oud en werkte in de Scotch Club in Aken (fotocredits: Bildfunk), die toen nog niet als een discotheek maar als een ‘Jockey-Tanz-Bar’ bekend stond.

Als scholier was Quirini in 1955 al hoofdredacteur van het scholierentijdschrift ‘Welt der Jugend’. Later werd hij uitgever van onder meer het boulevard tijdschrift ‘Die Schnauze’. In 1963 stond hij aan de wieg van de DDO, de organisatie van Duitse deejays (Deutsche Disk-Jockey Organisation). Vanuit die functie gaf hij meer bladen uit als ‘DDO Nachrichten’ en ‘Discotheken Rundschau’. In 1967 kwam er een LP uit op het Vogue label, waarop hij de nummers aaneen praatte. Volgens Quirini zelf was ook dit weer de eerste keer dat dit in de geschiedenis van de platenindustrie gebeurde.

In 1968 kwam hij in contact met Lüthi en Gschwendt omdat hij toen voor een drietal maanden als deejay werkzaam was in de — alweer — eerste discotheek op Zwitserse bodem, de ‘Playground’, gevestigd in Zürich. Quirini’s bezigheden haalden de plaatselijke krant en dat wekte de aandacht van Lüthi en Gschwendt. De beide heren benaderden Quirini en wisten hem bij hun zeezender-project te betrekken. Er werd geprobeerd om de MV Galaxy, het oud zendschip van Radio London, opnieuw naar internationale wateren te loodsen. Bedoeling; een radiostation gericht op de Duitse jeugd, beginnen. 

Derhalve staat dan ook op Quirini’s persoonlijke staat van dienst vermeld: ‘1968: Programmaleider aan boord van het zendschip van Radio Nordsee International.’ Dat mag misschien op papier waar zijn geweest, maar in werkelijkheid echt niet omdat er gewoon nog geen schip was. Toen dat in 1970 wel op zee lag, was Quirini al lang niet meer bij het project betrokken. Op het moment dat Lüthi en Gschwendt er zelf mee ophielden, betekende dat immers ook het einde van Quirini’s betrokkenheid. 

De regels van Klaus Quirini 

Wat Quirini in ieder geval wel heeft opgesteld, zijn de voorwaarden voor de Duitse deejays aan boord van het zendschip de Galaxy. Het was de bedoeling dat zij dit bij hun aanstelling zouden ondertekenen, met de belofte om er zich onvoorwaardelijk aan te houden. Of dit reglement daadwerkelijk werd ingevoerd is niet duidelijk omdat het lijstje slechts boven water is gekomen met daarboven de tekst: ‘Vorläufige Bordordnung für Disk-Jockeys bei Radio Nordsee.’ 

Wel bestaat er een opmerkelijke overeenkomst met de lijst van gedragsregels die elke nieuwe deejay in de periode tussen februari 1971 tot augustus 1974 naast zijn contract moest ondertekenen bij in dienst komen van RNI, dan wel Radio Noordzee Internationaal. Later kom ik nog terug op dit mislukte project met de MV Galaxy.

• Men dient zich te allen tijde aan het programmaoverzicht te houden.

• Te laat binnenkomen in de studio voor het presenteren van een programma en het niet opruimen van de studio na het programma kan leiden tot ontslag.

• Dubbelzinnige opmerkingen zijn tijdens de presentatie niet toegestaan.

• De uitzendingen dienen qua tekst altijd in aantekeningvorm voorbereid te worden, die op verzoek aan de programmaleider dient te worden voorgelegd.

• De voor de uitzending uit het archief gehaalde platen dienen na het programma weer op dezelfde plek worden teruggezet.

• De deejay mag geen eigen platen dan wel bandmateriaal gebruiken zonder toestemming van de programmaleider.

• In de dagverblijven en de hutten van het schip dient steeds op uiterste schoonheid te worden gelet.

• Gevonden voorwerpen aan boord van het schip dienen altijd ingeleverd te worden bij de dienstdoende kapitein.

• Eigen politieke opmerkingen dan wel opmerkingen over de in de reclame gebrachte producten zijn in spraakvorm, dan wel via teksten in de daaropvolgende plaat, verboden.

• Goederen op het schip aanwezig mogen niet zonder toestemming worden verplaatst en zeker niet van het schip mee aan land worden genomen.

• Al het bandmateriaal aan boord, dat is gekenmerkt met de sticker ‘Radio Nordsee’ is eigendom van de eigenaren van het zendschip.

• Op persconferenties behoren de uitgenodigde deejays netjes gekleed te zijn, inclusief het dragen van een strik.

• Aan boord is het geoorloofd in sporthemd of trui te werken.

• Groeten aan de discotheek, waar je voorheen werkte, zijn op beperkte wijze mogelijk. Het noemen van namen van andere discotheken is alleen met toestemming van de programmaleider mogelijk.

• Alcoholgebruik is voor het begin van het programma verboden en nadien slechts in beperkte mate mogelijk. Dit om de orde aan boord te bewaren.

• De kapitein is de baas op het schip, voor zover het niet om programmatische inhoud gaat. Zijn wil is dus verder wet.

• In de verhouding tot de bemanning van het schip dient altijd de aanspreekvorm ‘U’ te worden gebruikt.

• Slechts als het om popprogramma’s gaat mogen de luisteraars met ‘lieve vrienden’ en met ‘je’ of ‘jullie’ worden aangesproken. In alle andere gevallen is het ‘lieve luisteraar(s)’ en ‘Dames en Heren’.

• Iedere deejay moet voor zijn eerste vertrek aan boord een foto ter beschikking stellen aan de directie, eventueel voorzien van een handtekening. Dit om de nodig te verzorgen publiciteit.

• Over de honorering mag niet gepraat worden omdat anders de vertrouwelijkheid beschadigd wordt.

• Diegene die bij de aanstelling met opzet persoonlijke gegevens vervalst en wie de scheepsregels overtreedt, komt in aanmerking voor onmiddellijk ontslag.

 


Amptec

Blikvangers op deze dag

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Peyton Place: het werd (te) duur om te kijken (video)

In 1971 opperde de Nederlandse overheid het idee om de kijkbijdrage minimaal te verhogen tot Lees verder

Waar Kol Israël de mosterd haalde (video)

1968 was het jaar waarin de technische tak van de Nederlandse Radio Unie (NRU) internationaal Lees verder

Staren naar de borsten van Phil Bloom in Paradiso (video)

Dit keer een flinke stap terug naar het jaar 1968. Voor vele Amsterdammers, maar ook Lees verder

1962: Het jaar van Gherman Titov, Verkade en Asbach Uralt (video)

Uit 1962 - en daarmee ga ik verder in het jaar waar ik vorige week Lees verder

Pierre, Veronica, Ria, Elvis en vele anderen (video)

In 1962 maakte Pierre van Ostade zowel programma's voor Radio Luxemburg als voor Radio Veronica.

Brit werd Nederlander met Vlaamse naam: Paul Vlaanderen (audio)

Tijd om eens terug te keren naar 1962, het jaar dat Hans Knot heel bewust Lees verder

Dwingend advies om de nieuwe Graetz radio aan te schaffen (video)

In zijn wekelijkse nostalgische column gaat Hans Knot dit keer terug naar het jaar 1964.

1971: TV is helemaal uit den boze! (video)

Terug naar het jaar 1971, naar de bladen die korte gossip-berichtje verspreidden. Het vrij nieuwe Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Don`t copy text!
0
Deel hier gerust uw gedachtenx
()
x