fbpx

RadioVisie

  • .
    Spotlight
    .

Nostalgische column Hans Knot – 118 (video)

De vele namen van Lion (Lonnie) David Kleerekoper (2)

Vandaag ga ik nog even door met de opmerkelijke carrière van David Alexander Winter, alias Lion (Lonnie) David Kleerekoper, alias Johnny van Doren (Dooren). Ik had het al over zijn manager, de man die hem zag optreden en winnen van 41 deelnemers tijdens een songfestival in het Oostenrijkse Innsbruck. Nobert Lallemand maakte Winter duidelijk dat er voor hem zeker goed brood was te verdienen in Frankrijk. Ze trokken samen naar Parijs, waar ze twee maanden onder één dak woonden en leefden. Allerlei televisieprogramma’s en radiostations werden bezocht om David Alexandre Winter in de spotlights te brengen, hetgeen zonder meer lukte.

In de periode dat de zanger in London verbleef had hij een proefplaat bemachtigd waarop geen gegevens stonden maar waar wel de stem van ene Tom Jones was te horen. Hoe kwam hij aan de demo? Hij vertelde het jaren geleden aan zijn voormalige 227 collega-deejay Look Boden. “Ik ging voor ongeveer zes maanden demo’s inzingen voor Gordon Mills, de manager van Tom Jones en Engelbert Humperdinck. Op zekere dag reserveerde Mills drie liedjes voor mij welke bestemd waren voor het nieuwe album van Tom Jones. Toen ik die moest inzingen was ik snipverkouden en schor, en dat lukte niet, dus deed Tom het zelf. Na de sessie heb ik de acetaat van mijn liedje, ingezongen door Tom Jones, gestolen.” 

Met Tom Jones onder de arm

Een acetaat is een direct gesneden plaat ook wel ‘direct cut’ genoemd en bedoeld om het uiteindelijke resultaat te laten horen aan de artiest. Na de goedkeuring van de acetaat gaat men gewoonlijk over tot het maken van de matrijs. David: “Het Britse songfestival comité vroeg of ik Engeland wilde vertegenwoordigen in Innsbruck en dus heb ik dat vlug aangenomen. In Innsbruck heb ik de prijs van de pers gewonnen en ik werd benaderd door een Franse producer die mij beloofde dat ik een ster zou worden in Frankrijk. Dus, ik in het vliegtuig van Londen naar Parijs gestapt, met de Tom Jones demo onder mijn arm.”

Op een bepaald moment was er een afspraak met Eddy Barclay, toen de belangrijkste platenbaas in Frankrijk. Op auditie gaf David hem de proefopname van Tom Jones als was het zijn eigen stem op de demo. Barclay reageerde volgens Winter’s eigen woorden met de opmerking dat wat hij hoorde zeker niet goed genoeg was. Jones had toen al prachtige nummer 1 hits in diverse landen gehad… Leo Missir was de tweede directeur van Barclay en die zag het wel helemaal zitten.

Winter kreeg een contract maar moest vervolgens nog bewijzen wat hij waard was. Uiteindelijk heeft hij beloofd het juiste niveau te halen, vertelde over het bedrog, waarna van beide kanten hartelijk werd gelachen. In februari 1969 kwam ‘O Lady Mary’ in de Franse platenwinkels en in augustus waren er al meer dan één miljoen exemplaren verkocht. Zijn succesvolle jaren konden beginnen.

Uiteindelijk werden er 2.600.000 Lady Maries verkocht, een bewerking van het Turks liedje ‘Samanyolu’ van Berkant uit 1967. Vertaald in het Spaans, Italiaans, Portugees, Duits, en Nederlands,  verkocht het nummer nog eens een extra 1.500.000 exemplaren.

Platen pluggen, van alle tijden!

Maar er was nog iets in het leven van Johnny van Doren (Dooren), iets uit de korte periode dat hij bij Radio Veronica werkte. Er werd op 14 maart 1967 namens de muziekuitgeverij Altona in Amsterdam een contract (zie onderaan) opgemaakt waarin werd gemeld dat de heer J. van Dooren in zijn functie van deejay bij Radio Veronica gedurende vier weken, elke week 25 platen zou pluggen in zijn programma’s. De firma Altona zou daartoe telkens op maandag een lijst met te draaien liedjes leveren. Bovendien zou de firma er ook voor zorgen van Dooren alle singles niet zelf bezat, zou krijgen.

Altona, aldus een document dat jaren later werd gepubliceerd in een artikel inzake payola binnen de radiowereld door de redactie van de Nieuwe Revue, moest er wel iets voor in ruil doen. Van Dooren kreeg voor zijn plugging een bedrag van 50 gulden per week. Op 13 maart 1967 werd door Altona 200 gulden overgemaakt als vooruitbetaling en in het contract stond duidelijk vermeld de plugging moest beginnen op 20 maart 1967 en eindigen op zondag 16 april. 

Het artikel in de bewuste Nieuwe Revue van 27 september 1974 was van Hans Wilbrink en Ton van Dijk. In het programmaoverzicht van Radio Veronica van de maandagen in de maand maart 1967, komt de naam van John van Doren (Doorn) echter niet voor. Ikzelf vergelijk deze vorm van plugging met soortgelijke programma’s voor DECCA, EMI en andere platenmaatschappijen op Radio Luxembourg in die tijd. Oh ja, het contract was niet alleen door J. van Dooren ondertekend maar ook namens Editions Altona door ene P. Koelewijn! 

Met dank aan Juul Geleick en Look Boden.


Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Nostalgische column Hans Knot – 117 (video)

De vele namen van Lion (Lonnie) David Kleerekoper (1) Het was in het Franse Perpignan, Lees verder

Nostalgische column Hans Knot – 116

In deze column een duik in de maand mei 1968. Allereerst liep het voetbalseizoen ten Lees verder

Nostalgische column Hans Knot – 115

Jaarlijkse Boekenweek met ‘Meer Nostalgie’  Ook dit jaar wordt er een Boekenweek in Nederland georganiseerd, Lees verder

Nostalgische column Hans Knot – 114 (audio)

De bijna echte babbel met Tom Collins (2) Het tweede deel van de column waarbij Lees verder

Nostalgische column Hans Knot – 113 (audio)

De bijna echte babbel met Tom Collins (1) Een column in twee delen helemaal over Lees verder

Nostalgische column Hans Knot – 112 (audio & video)

Hilversum, Bangla Desh en 'Hollands Glorie' Deze week blijf ik nog even hangen in het Lees verder

Nostalgische column Hans Knot – 111 (video)

Joost mocht niet meer eten bij de VPRO Als ik terugdenk aan het jaar 1971 Lees verder

Nostalgische column Hans Knot – 110 (audio)

Ging Margriet Piening namens Nederland naar Knokke? Terug naar 1966 en naar de ‘Europabeker voor Lees verder

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in archieven, frankrijk, muziek, nederland
Tilburg: Kermis FM op herhaling

Het is vandaag 10 april… 1977 (audio)

2003: Mark Coenen over de nieuwe Studio Brussel

Het radiodagboek van 10 april – 101 (audio)

Blad 465: Radio 2, FM Goud en Willy

KL85: Past, present and future in één radiostation

Sluiten