Nostalgische column Hans Knot – 17 (video) Dubbelrol was uitgespeeld voor Den Draaijer

Leestijd: 4 minuten

Wat een feest was het in 1971 toen bekend werd dat begin maart een nieuw Nederlandstalig radiostation haar uitzendingen zou beginnen in combinatie met een Engelstalig zusje. De uren overdag zouden door de internationale en Nederlandse deejays worden gedeeld. Er waren al testuitzendingen te beluisteren met ondermeer de stem van Karel Prior. ‘Wat deed die presentator daar toch?’, was de grote vraag. Hij was immers ook verbonden aan de AVRO en het programma ‘Cosa Nostra’. Hij beloofde dat we binnenkort meer zouden horen van Radio Noordzee, na te hebben verteld dat we luisterden naar een testuitzending. Prior was actief voor de eigenaar van het nieuwe radiostation, de onderneming Strengholt uit het Gooi.

Blij met de nieuwkomer

Het nieuws kwam druppelsgewijs naar buiten en al vrij snel bleek dat er nog een tweetal bekende namen uit het Nederlandstalige deejay-circuit hun activiteiten bij het nieuwe station zouden voortzetten. Beiden hadden een lange tijd ervoor Radio Veronica, na interne problemen, verlaten. In 1971 was er niet zo veel popmuziek op de radio te horen. Er was Radio Luxembourg, dat nog een paar Nederlandstalige uurtjes programmeerde, Hilversum 3 dat slechts deels popmuziek uitzond en Radio Veronica dat, ondanks geen landelijke bedekking, de meeste jongeren lokte.


Lees verder onder de advertentie


De bekende stemmen bleken die van Jan van Veen en Joost den Draaijer te zijn. Zij verzorgden de openingsuren op Radio Noordzee Internationaal. Wekelijks was er op zaterdagmiddag vanaf 13:00 uur de Radio Noordzee Top 50 te beluisteren. Die was zo geprogrammeerd dat het programma een uur eerder van start ging dan de ‘Zaterdagmiddaggebeurtenis’ op Radio Veronica. Hun namiddag begon altijd met de Top 40. De eerste weken werd de hitlijst op Radio Noordzee gepresenteerd door Joost den Draaijer. Op zich ook weer vreemd want op de vrijdagmiddag was hij te beluisteren bij de NOS met de Nationale Top 30.

Kritiek gleed van hem af

In de geschreven pers werden openlijk vragen gesteld over deze dubbelrol. Kon de leiding van de NOS accepteren dat een van hun sterpresentatoren ook nog eens bij een zeezender actief was? De eerste Top 50 werd bij Radio Noordzee uitgezonden op 21 februari. ‘Nothing Rhymed’ van Gilbert O’Sullivan stond op de eerste positie. Een lijst die je hier kunt zien.

Willem van Kooten zelf, zoals Joost den Draaijer officieel heet, trok zich van alle kritiek niets aan en ging rustig iedere vrijdag naar de studio in Hilversum om, beladen met een stapel singles en een doos sigaren, de uurtjes vol te kletsen. Maar na een aantal weken werd het duidelijk dat hij niet langer viel te handhaven op de vrijdag bij de NOS. Er zou een nieuwe presentator komen in de persoon van de toen 24-jarige Felix Meurders. Afkomstig uit Zuid-Limburg, op een steenworp afstand van de Limburgse hoofdstad Maastricht.

De laatste vrijdag van maart 1971 hoorden de luisteraars van Hilversum 3 plots een andere stem dan die van Joost. De kranten die vielen onder de gemeenschappelijke persdienst (GPD) meldden op 14 april: ‘De top 30-fans horen sinds korte tijd hun favoriete programma op Hilversum 3 niet meer presenteren door Joost den Draaijer. Zijn stem is — om in het jargon van de discjockey te blijven — een ‘gouwe ouwe’ geworden op dat station. Deze Nederlandse radiopionier op zee kon het kennelijk niet langer harden op het land en hij vertrok naar Radio Nordsee. Al twee weken praat Felix Meurders de vaderlandse hits aan elkaar en het is de bedoeling dat hij dat voorlopig blijft doen.’

Eerst even over nadenken

Het bleek dat Meurders al eerder de aanbieding had gekregen het programma over te nemen maar dat hij belemmeringen zag. Hij wilde er eerst over nadenken alvorens een antwoord te geven. Hij was van mening dat het een heel moeilijk programma was om te presenteren omdat je elke week praktisch dezelfde platen diende te draaien, behalve als er een paar hitjes vervangen werden door nieuwkomers. Volgens Meurders kon je snel in verveling geraken met bijvoorbeeld de grapjes die je in het programma vertelde.



Dat was echter niet de enige reden van zijn twijfel want ook de luisterdichtheid van de Top 30 was voor hem een probleem. Hij stelde dat de enorme hoeveelheid luisteraars voor hem een psychisch probleem vormde. Het was anders dan de andere programma’s die hij destijds als een routinier presenteerde. We hoorden hem bijvoorbeeld op de zaterdagavond bij de KRO als presentator van het sportprogramma ‘Goal’, bovendien had hij al enige tijd een eigen uitzending, de Felix Meurdersshow, op Hilversum 3.

Daarbij komt ook nog eens bij dat de Nederlanders die niet tevreden waren met datgene de reguliere omroepen brachten, hun heil zochten bij Radio Veronica, Radio Noordzee en de Nederlandstalige uitzendingen van Radio Luxembourg. Het was bij dit laatste station dat Felix Meurders ook door velen werd beluisterd want hij presenteerde er ‘Muziek voor Eva’. Je kunt rustig stellen dat Felix Meurders, die decennialang niet van de radio was weg te denken, een snelle carrière maakte.

De beste van zestig

Het had in 1968 deelgenomen aan een regionale deejay-competitie en gewonnen van ongeveer zestig kandidaten. Meteen werd hij benaderd door Peter Koelewijn om programma’s te presenteren voor Radio Luxembourg. Het was Ad ’s Gravenzande trouwens die Felix Meurders naar Hilversum haalde. Hij werd er bekend als ondermeer ‘Felix, the big bird on three’.

Uiteraard luisterde Meurders in 1971 ook naar de andere radiostations. Destijds gevraagd wat hij leuk vond bij de concurrentie was dit zijn antwoord: “Naar de radio luister ik vooral beroepshalve en voor de lol in mijn auto. De Allen West-show op RNI, dat vind ik toch wel fantastisch. Je kan gewoon horen dat die lui ernaar verlangen om in de uitzending te komen. Die worden als honden uitgelaten. De hele dag kunnen ze op dat schip jingles maken en dat moet er in de uitzending dan ook uit. En dan wordt alles ook nog op een heel relaxte manier gepresenteerd. Je kunt merken dat ze daar de hele dag in de goede sfeer zitten; dat is bij ons geheel anders. Zo van alles komt op zijn tijd.”

Voor Felix Meurders kwam alles eveneens op zijn tijd; een prachtige loopbaan via de radio maar ook via het VARA-televisieprogramma ‘Kassa’.

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

De Playa Papers – 16 (véél audio) Eerste maal VVVR 'nieuwe stijl' Of de 'nieuw opgerichte' Sound Pro BV er iets mee te maken had, zullen we nooit weten, feit is dat na vier zondagen zonder VVVR-programma er op 9 januari plots weer een uitzending ...
Het vinylmoment van Manneke Pop – 40 (video) Goodbye Yellow Brick Road In dit Vinylmoment denk ik terug aan de wondere werelden van de techniek, en wel aan boord van het zendschip de MV Mi Amigo. Radio Caroline zond destijds uit van op de MV Mi Ami...
Nostalgische column Hans Knot – 43 (audio) De MV Galaxy in de haven van Hamburg  Op 15 augustus 1967 werd in Engeland de wet van kracht die de geschiedenis is ingegaan als de ‘Marine Offences Act’. Plots was het voor Britten officieel verboden om op wat voor ma...
Dick is (nog steeds) radio actief – 5 (audio) "Als je ons uitzet hoor je ons nog" In januari 1970 begon ik naar Radio Noordzee Internationaal te luisteren op de 188 meter. Ik had er reeds over gelezen in diverse kranten waarbij vermeld werd dat de mast gevaarlij...
Kicken op radio en zo (18) De Zoete Inval Concentratie Na een radiostilte van die jaar (de tijd vliegt als je op de bank zit) nu een paar radioshows achter de rug op vrijdagavond bij Wild FM en dat bracht me tot het sch...
De Playa Papers – 15 (audio) VVVR programma's worden niet meer uitgezonden Het verzendklaar maken van de nieuwste gedrukte Baffle nam altijd een compleet weekend in beslag. Van de vrijdag- tot de zondagavond. Met z'n drieën klaarden we de klus. Mijn Neder...
Deel of print dit artikel
Spotlight
TVV Sound
TVV Sound

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Column
Kolder en Klodder (18)
Plaatje maar weer (12)
JLB gaat (soms) naar zee (18)
Het vinylmoment van Manneke Pop – 12 (video)
Nostalgische column Hans Knot (16)
Gastcolumn: Hoe schoon op de radio
Sluiten