fbpx

RadioVisie

  • .
    Spotlight
    .
TVV Sound

Lang leve de goede oude dipool!

De meeste lokale radio’s in Vlaanderen gebruiken nog steeds dipoolantennes om hun signaal tot bij de luisteraar te brengen. Deze populaire antenne is relatief goedkoop, heeft geen te hoge windbelasting en door verschillende elementen bovenop elkaar te stapelen, verkrijg je voldoende versterking wat weer scheelt op de steeds hoger wordende elektriciteitsrekening. Er bestaan ook andere – minder frequent gebruikte types – die even interessant zijn. Heeft u al eens gedacht aan circulaire antennes?

Circulaire antennes

In tegenstelling tot een dipool, die bij de klassieke opstelling, een verticaal gepolariseerde golf geeft, heeft een circulaire antenne een verticale én een horizontale component. In theorie zouden dergelijk golven een hogere penetratie geven doorheen gebouwen en minder onderhevig zijn aan multi-path (= fenomeen dat je niet alleen de rechtstreeks golf  van de zender ontvangt, maar ook één of meerdere door gebouwen gereflecteerde golven die voor storing zorgen).

“Circulaire antennes zijn een schitterend systeem om in heuvelachtige en berglandschappen of in steden mee uit te zenden”, zegt Edo Dijkstra van TVV Sound. “Belangrijk is echter de hoogte waarop je deze antennes plaatst. Bij een hoogte van 25 à 35 meter gaat een groot deel van het vermogen verloren, ideaal is daarom 60 meter of hoger. Wij hebben in het verleden in Gent diverse circulaire antennes geplaatst en het resultaat was in de stad meestal meer dan bevredigend.”

Eén van de lokale radio’s die al jaren circulaire antennes gebruikt, is Radio Plus uit Gent (107.7 MHz). De antennes (foto bovenaan) staan opgesteld op de toren ‘Rabot 3’ aan de Opgeëistenlaan op een hoogte van 60 meter. Het grote nadeel van circulaire antennes is de beperkte versterking (lees: verzwakking).

Eén dergelijk element haalt een gain van -1,5 dB en straalt dus minder vermogen uit dan zijn grote broer ‘de dipool’.  Gevolg hiervan is dat je meer zendvermogen nodig hebt om dezelfde ERP te bereiken (en bijgevolg meer elektriciteitsverbruik).  Wil je toch iets van versterking creëren, dan kan je antennes onder elkaar plaatsen, op voorwaarde dat je voldoende plaats op de mast hebt.

Omni-directioneel

We weten dat de klassieke dipool  – afhankelijk van de dikte van de montagebuis en mast – tussen de 3 à 6 dB verliest in de achterwaartse richting.  Terwijl iedereen de mond vol heeft dat 100 Watt veel te weinig is voor een radiostation, boeten heel wat radio’s in aan comfort omdat ze in de ‘slechte’ richting soms maar uitzenden met 25 Watt in plaats van de 100 Watt waar ze recht op hebben (ingeval van een omni-directioneel patroon).

Alternatief? Een collineaire antenne want dat is een perfecte rondstraler die op papier in alle windrichtingen even sterk uitzendt) zodat je overal het 100 Watt gabarit perfect kan invullen. Maar… ook hier weer een minpuntje. Dit type antenne heeft geen winst (gevolg: veel meer vermogen erin stoppen) en is met 3 meter tamelijk hoog (bijgevolg een hogere topbelasting).

De ideale wereld bestaat dus niet, zodat de meeste stations gewoonweg  dipool arrays blijven installeren. Op technisch vlak is er de afgelopen jaren enorm veel veranderd (automatisering, digitalisering…), maar op vlak van de hoogfrequent techniek blijft men zich behelpen met dezelfde technieken als bij het begin van de vrije radio. Lang leve de goede oude dipool!


Je zou ook interesse kunnen hebben in...
2014: Kurt stopt met politieke spots (video)

Klara-presentator Kurt Van Eeghem heeft een aantal campagnespotjes ingelezen voor zijn echtgenoot Tom De Boeck. Lees verder

2010: StuBru-spot wint in New York (video)

Van de acht bureaus die een shortlist haalden op The New York Festivals, hebben er Lees verder

2006: Bert Geenen terug naar de radio

Bert Geenen verlaat de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa). Hij gaat vanaf nu aan de slag Lees verder

JLB gaat (soms) naar zee (38)

Joey bepaalde het 'gezicht' van RadioVisie Zowel Thierry Missiaen als Patick Kicken genieten van hun Lees verder

2013: Verlaat Radio 5 Nostalgia sneller AM? (video)

Het publieke Radio 5 Nostalgia verdwijnt mogelijk al in 2015 van de middengolf. Dat is Lees verder

Het Avondblad van 31 december (video & audio)

Slimme luidspreker 'Made in Belgium' Een heel speciale dan nog wel, want hij bevat een Lees verder

Kolder en Klodder – 56 (video)

Satirische Kijk-op-Media, met de meest Subjectieve Mening van Hugo van Vlaenderen Woord van het jaar Lees verder

2018 was niét ‘Het jaar van de radio’ (1)

Het jaar 2018 zit er bijna op, tijd voor een terugblik op een bewogen radiojaar Lees verder

3
Reageer op dit artikel

avatar
1 Aantal reacties
2 Antwoorden op reacties
0 Volgers
 
Meest beantwoorde reactie
Artikel met de meeste reacties
3 Personen die reageerden
MattsErwinGunnarW Personen die recent reageerden
  Inschrijven  
Abonneren op
GunnarW
Gast
GunnarW

Radio Mol gebruikt ook 2 circulaire antennes. Vooral toen de radio enkele jaren geleden nog in het centrum uitzond en een hoge zendmast had, kon je het goed horen. Je kon de radio perfect ontvangen zonder enige fading tot net voor het rond punt in Geel (R14#N19). Daarna viel de ontvangst volledig weg. En dit met het vermogen haarscherp ingesteld zoals het op VRM-A4’tje staat. Ik heb het zelf nog gezien.

Erwin
Gast
Erwin

Kan perfect. Zolang je niet gestoord wordt door een naburige zender op of heel dicht tegen je eigen frequentie. Ook de geografische ligging is belangrijk. Hier heeft men ook geen rekening mee gehouden bij het frequentieplan. Een 100 watt zender in een heuvelachtig gebied produceert enkel een bebyfoon-bereik.

Matts
Gast
Matts

Wat ook moet gezegd worden is, dat, als het nog maar een beetje sneeuwde, de zender nog amper enkele 100m te ontvangen was! (vermoedelijk swr-protectie?)Toch meermaals voorgevallen. Als ik me niet vergis gebruiken ze voortaan 2 dipolen.

Meer in techniek, zendinfrastructuur
Definitief einde voor de ‘radiobiepjes’…

Facebook komt met ‘slimme luidspreker’

Professionele radio, het kan nu volledig via de cloud

Duitsland: minus twee zendmasten (video)

Het Middagblad van 22 september (video)

Nieuwe set-top box Telenet is neusje van de zalm

Sluiten