fbpx

RadioVisie

.
TVV Sound
.

Kreeg de VRT een voorkeursbehandeling?

Klacht om continuïteit te houden

De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) is een onderdeel van de FOD Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie, en is voor België, binnen de EU, bevoegd voor ‘het bevorderen en verzekeren van een effectieve mededinging op het Belgisch grondgebied en voor het deelnemen aan de uitvoering van het Europees mededingingsbeleid’.

Zitten we dan nog in de radiowereld? Toch wel. Op 22 november 2018 verzocht de VRT, in een klacht bij de BMA, om voorlopige maatregelen jegens NV Norkring. Het contract voor de VRT FM-zenders met Norkring vervalt op 5 maart 2019, daarna neemt Broadcast Partners over, en de openbare omroep wou continuïteit op zenders, die eigendom zijn van Norkring.

Leerrijke argumenten

De auditeur opende daarop een onderzoek, op 22 januari 2019 nam de BMA een beslissing, die de gevraagde continuïteit van de FM-transmissiediensten garandeert. De beslissing is ondertussen gepubliceerd. Het blijkt niet enkel een staaltje van hoog-technisch dispuut te zijn. De gebruikte argumenten brachten ook iets nieuws bij.

Zo is op bladzijde 29 van de beslissing te lezen:

“19. Ten eerste beroept Broadcast Partners zich op misleidende wijze op het internationale coördinatieoverleg. Dergelijk overleg is slechts vereist bij verplaatsingen van opstelpunten van meer dan 15 km, anders dan Broadcast Partners laat uitschijnen“ (*)

(*) Door Norkring opgeworpen argumenten in de procedure.

Interessant is zeker ook het volgende punt:

“20. Ten tweede is het Vlaams Frequentiebesluit op vele vlakken niet in lijn met het internationale frequentieplan van Genève 1984. Voor de 32 VRT-frequenties wijkt het Frequentiebesluit voor maar liefst 10 frequenties af van het internationale frequentieplan (zie markeringen in Bijlage 62, alsook de visuele voorstellingen op de luchtfoto’s in Bijlage 66) 36. Dit betreft zowel verschillen in locatie van de opstelpunten, als in antennehoogte en in vermogen.”

” Deze verschillen zijn substantieel. Zo staat frequentie 100,6 MHz internationaal gezien gecoördineerd in Brussegem (OL 00″4°15’00”, NB 50°51’00”) met antennehoogte 180m, terwijl deze in werkelijkheid en conform het Frequentiebesluit in Sint-Pieters-Leeuw staat (OL 04°13’26”, NB 50°46’04”) met antennehoogte 246m.”

“Ook voor vb. frequentie 97 MHz is het verschil in locatie en hoogte (234 t.o.v. 171 m) beduidend. Voor geen enkele van deze afwijkingen was er sprake van een internationale coördinatie, wat aantoont dat hier soepel mee kan omgesprongen worden”. (*)

(*) Door Norkring opgeworpen argumenten in de procedure.

Het akkoord van Genève

Blijkbaar coördineert de overheid de verhuizen van de VRT niet internationaal, en wordt toegestaan dat de zenders van de VRT veel hoger worden opgesteld dan het plan van Genève toelaat. Dat roept vragen op, zelfs andere dan zich afvragen of de Vlaamse overheid zich voor de openbare omroep niet moet houden aan het akkoord van Genève.

Kan dit ook niet worden beschouwd als een vorm van discriminatie tussen de publieke en de commerciële omroep(en)? Heeft de VRT op die manier een onrechtmatig voordeel in concurrentie gekregen? Het is een publiek geheim dat een hogere uitzendmogelijkheid ook de technische dekking verbetert.

Bovendien staat dit volledig haaks op beweringen die Vlaams minister Gatz al deed over coördinatie van frequenties voor commerciële radio. Sommige lokale omroepen beweren zelfs dat ze ‘voor een verhuis van een 100 watt zender, naar 200 meter verder, op internationale coördinatie zouden hebben moeten wachten’.

Uiteraard vragen zij zich nu af of technische normen enkel zouden gelden voor commerciële omroepen. Het beeld van twee maten en twee gewichten duikt zelfs op, zo wordt op Twitter al gesteld dat ‘de beerput m.b.t. Vlaamse FM-frequenties gaat steeds verder open’. En verder: ‘Zwart op wit bewijs dat VRT-frequenties niet correct in gebruik zijn’. (VO & LC)


Spotlight
TVV Sound
Yesterdayland
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound

Meer over Norkring

Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Bij RadioVisie hebben we heel wat lezers die zich (ook) interesseren voor de technische aspecten
En daarom komen ze volgende maand met een extra app Yesterdayland is niet enkel een
Klacht Broadcast Partners gegrond, Norkring moet zich regulariseren Niet naleven van voorwaarden Het blijft onrustig
Het heeft zijn tijd geduurd, maar maandag 3 juni kon zenderoperator Norkring nu ook zijn
In het artikel ‘Q-Foute Radio ‘gepromoveerd’ naar Vlaamse DAB+’ vroegen we ons al luidop af
Norkring België, dat vorig jaar alle zenderparken van de VRT overnam, zal op 31 mei
De Europese Radio-unie (EBU) publiceerde deze week een nieuwe update van de ‘Technology Fact Sheet’
De RTBF pakt vanaf morgen (2 mei) op de Vlaamse DAB+ uit met een nieuw

4
Reageer op dit artikel

avatar
3 Aantal reacties
1 Antwoorden op reacties
1 Volgers
 
Meest beantwoorde reactie
Artikel met de meeste reacties
4 Personen die reageerden
DimitriPieter Van BandenmarcErwin Personen die recent reageerden
  Inschrijven  
Abonneren op
Erwin
Gast
Erwin

Het geeft de nodige inspiratie om alweer naar de raad van state te stappen. Goed onderbouwd win je dit op één been. Het ergste is dat daar weer heel veel tijd overheen gaat. Wat de beweringen van Gatz betreft, tja het is op de dienst media niet de eerste minister in de geschiedenis die overloopt van leugens, en het VRM saboteert de hele winkel vrolijk mee.

marc
Gast
marc

Gaat de VRT nu de zenders van bvb Egem naar Ardooie verhuizen, en andere belachelijke affaires. Dat de RTBF de zenders nog zelf doet, dat is een beter vb. Je hebt overheid, of je hebt geen overheid. Geen overheid wil zeggen dat je geen belastingen meer betaalt .. of wat dacht je ??

Pieter Van Banden
Lid

Sommige lokale radio’s kregen in het verleden bv. een boete en/of een opmerking (dus aanpassen!) van de VRM omdat de antennes iets hoger geplaatst werden dan toegelaten…alhoewel de zendantennes geplaatst werden door een erkend technicus.Twee maten én twee gewichten…maar blijkbaar dus niet voor iedereen!

Dimitri
Gast
Dimitri

Het verschil in bescherming is zeker groot de VRT kan met 2 Kw soms de helft van Vlaanderen bereiken terwijl Schoten 102.9 op papier 50/100 Kw Topradio Gent 102.8 naast zich krijgt.

Meer in Actueel
Al 1.566 DAB(+) radiostations in Europa

Het Ochtendblad van 15 februari (audio)

Het Avondblad van 14 februari (video)

RadioVisie’s DAB+ weekrapport (3)

DAB+ in Wallonië: (nog) onbekend en onbemind

De Eregalerij: ode aan de auteurs achter K3

Sluiten