fbpx

RadioVisie

  • .
    Amptec
    .

Kicken op radio en zo – 86

Mijn dagelijkse gevecht met Omniplayer

Een van de redenen waarom ik het eind 2015 ook wel welletjes vond bij de landelijke radio is het onvermogen van programmeurs dan wel technici om het beetje bij beetje makkelijker te maken je steeds langer wordende shifts toch nog een beetje door te komen, zonder pijn in je pols, rug of staar in je ogen van het constant naar een vijftal beeldschermen te moeten kijken. En anno 2020 is er nog weinig verbeterd, met burn-outs onder deejays tot gevolg.

Natuurlijk is het makkelijk wijzen als je ziek thuis komt te zitten bij de radio. Of als je show niet lekker loopt en de luistercijfers dalen. Het ligt aan de software! Maar dat is niet de bedoeling van dit stuk. Mogen we het beestje nou gewoon eens bij de naam noemen? Omniplayer. Het meest gebruikte stukje radiosoftware, zeker in Nederland. Het was de langverwachte opvolger van ‘Dalet’, wat we jarenlang gebruikten, al sinds de jaren 90. Maar wat kregen we ervoor terug? Eigenlijk gewoon stiekem een opgeleukte versie van Dalet. Met een paar extra functies. Een geluidsspoor extra om wat jingletjes in te hangen. Maar qua gebruiksgemak schoten wij (moderne) radiomakers er verder weinig mee op.

Ik weet nog dat Omniplayer aan ons voorgesteld werd, samen met de concurrerende radiosoftware genaamd GML. Wat me meteen aantrok in GML was dat het tenminste wel ánders was. Zo stond het scherm bijvoorbeeld verticaal, waardoor je als jock meer overzicht had. Kon je veel meer met drag & drop werken, om platen aan elkaar te hangen. Bij Omniplayer heb je overal de muis en een klik voor nodig. Gek in een tijd waar we gewoon gewend zijn met onze wijsvinger alles te bedienen, dat wij radiodiscjockeys en technici nog steeds een apparaatje van 35 jaar oud moeten gebruiken. Overigens is dat GML ook niet alles, zeker als je er een beetje een puike overgang mee wil maken.

Het werd toch, door het betere lobbywerk en een sterkere salesafdeling bij Music & Images, Omniplayer. En mijn beginjaren met Omniplayer waren een hel. Het liep steeds vast, met stilte on-air en paniek in de studio tot gevolg. Pas na een flink aantal updates kon je er als deejay op vertrouwen dat het deed waarvoor het ontworpen was: jou perfect ondersteunen met de audio die je wilde uitzenden. Maar voor mij was het leed toen al geschied. Het is net als met een auto die je een paar keer flink in de steek gelaten heeft, je vertrouwt hem niet meer. Ook werd ons deejays aan het begin bij de keuze tussen GML en Omniplayer allerlei dingen beloofd, als ‘je kunt dan makkelijk vanuit thuis vast je hele programma in elkaar zetten’. Je begrijpt het, ook daar is weinig van terechtgekomen.

We zijn zeven jaar verder en Omniplayer is nog steeds nagenoeg hetzelfde, op wat kleine aanpassingen na. Er zit veel onlogica in. Zoekopdrachten die verdwijnen, je kunt niet met één druk op de knop een heel uur ‘doorpijlen’, nee dat moet klik voor klik, als je live zit. Navraag bij het bedrijf dat het ontwerpt geeft steevast het antwoord: ‘dat komt omdat jullie het zelf zo hebben ingesteld’. Of ‘we kunnen het niet iedereen naar z’n zin maken’. Snap ik, maar je kunt wel luisteren naar de mensen die er dagelijks mee moeten werken.

Waarom volgen ze bij Music & Images in Hilversum niet het voorbeeld van Rode, ontwerper van microfoons en sinds kort het perfecte podcastopname apparaat de ‘Rodecaster’. Zij zijn eerst een half jaartje gaan inventariseren bij podcasters wat ze nodig zouden hebben en hebben toen pas het apparaat en de bijbehorende software gemaakt. Met als resultaat: een topmachine, die heel intuïtief werkt en je als podcaster niet in de steek laat. En je kunt niks instellen wat het slechter maakt.

Iedereen werkt maar met Omniplayer omdat het het beste is wat ze tot nu toe kunnen krijgen. Maar zoals met zoveel bedrijven en apparaten die zich niet razendsnel aanpassen aan de tand des tijds hoeft er maar een andere partij op de markt te komen met radioautomatisering die veel sneller en efficiënter werkt en dan is het gebeurt. Waar blijft de touchscreen bediening? Waarom moet alles met zoiets ouderwets als een muis? 

Waarom zitten we met scheve schermen in de studio en witte tekst op een zwarte achtergrond, waarvan iedereen weet dat het moeilijker te lezen is dan gewoon zwart op wit. Waarom voorkomt Omniplayer, waar je als radiozender een flinke licentie voor betaalt om het uberhaupt te mogen gebruiken, geen ‘witjes’ on-air, wat een simpel gratis stukje software van internet wel doet? Waarom moeten wij jocks iedere overgang met de hand maken en checken? Waarom kan ik niet, net als bij iedere simpele muziek player een aantal tracks tegelijk oppakken en verplaatsen? 

Waarom kan ik niet met één druk op de knop het volume van álles in dat uur even hard maken? Waarom moet je met ‘voicetracks’ opletten dat je niet dwars door een reclameblok heen te horen bent in plaats van het volgende nummer? Allemaal te voorkomen door software die je helpt, voorkomt en meedenkt. Geef me een uurtje met Omniplayer en een kladblok en ik schrijf je zo twintig dingen op die het voor mij als jock (en dus ook collega’s) veel makkelijker zouden maken.

In deze grote bezuinigingstijd bij de radio is het gewoon van de gekke dat al die dingen nog handmatig gedaan moeten worden, terwijl een simpele plugin makkelijk alles al netjes aanelkaar kan hangen, inclusief jingles. Bij Sky Radio zijn er zelfs mensen voor in dienst om dit te doen. Hallo, het is 2020! En ja het is romantisch als deejay of technicus om deze overgangen handmatig te maken, maar die tijd kun je ook stoppen in het bedenken van een geniale grap, een phoner net wat scherper editen of nogmaals je prep door te lezen. Daarvoor is snelle, slimme, intuïtieve software nodig. Omniplayer is dat (nog) niet.

Voor apps krijg ik wekelijks updates die een app slimmer maken, de laatste grote verandering die het gebruiksgemak verbetert en dus de arbeidsproductiviteit (om maar eens een chique woord te gebruiken) omhoog helpt van diegene die ermee werkt voor Omniplayer moet nog komen. Wat overigens niet wil zeggen dat ze bij Sky Radio geen mensen nodig hebben in de studio om de live radio te begeleiden, daar is zat te doen met alles wat ze aangeleverd krijgen aan weer, verkeer, nieuws. Maar het geeft rust als in ieder geval de muziek en vormgeving al zó door de software is voorbereid zodat je jouw expertise kunt inzetten om de uitzending nóg beter te maken of vlekkelozer te laten lopen.

Het komt waarschijnlijk ook omdat de makers ervan niet met de dagelijkse gebruikers (lees: deejays en on-air technici) in contact staan maar met de managementlaag daarboven. Die natuurlijk vooral kijken naar het kostenplaatje. En liever fancy pancy doen met een ‘Visual Radio plugin’. Of ‘Text to Speech’. Waar de eindverantwoordelijke en maker van de radioshow geen biet mee opschiet. En die verwende discjockeys moeten hun mond maar houden, laat ze maar werken voor hun geld! Aldus Henk van automatisering.

Hallo Music & Images: tijd voor een werkgroep ‘Hoe tillen we het inmiddels bejaarde Omniplayer écht naar de 21e eeuw en helpen we de radiomakers aan meer tijd en rust in de studio’. Anders maar weer terug naar Dalet. Of PC Radio, scheelt weer een hoop duiten. Mij zie je in ieder geval pas weer dagelijks in een radiostudio als ik nu eindelijk na dertig jaar live radio gemaakt te hebben eens geholpen wordt door een computer in plaats van dat ik alsnog alles zelf met de hand moet doen, checken, verplaatsen en aanelkaar hangen. Neem een voorbeeld aan Pioneer, dat voor clubdeejays ook het perfecte apparaat en software heeft ontworpen. Waarom kan dat bij de radio niet?

Patrick Kicken


TVV Sound
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Kicken op radio en zo – 85

Mijn dagen met Daniël Dekker Er heeft weer eens een radiotransfer van formaat plaatsgevonden. Daniël Lees verder

Kicken op radio en zo – 84

Exit Giel, Hallo Lex! Bij Radio Veronica zijn ze het roer om aan het gooien. Lees verder

Kicken op radio en zo – 83

Ontslagen bij Talpa, wat nu? Van de week was het dan zover. De langverwachte ontslagronde Lees verder

Kicken op radio en zo – 82

De missers van Talpa Radio Het zijn zware tijden voor de radio. En dus zeker Lees verder

Kicken op radio en zo – 81

Waarom de NTR beter kan stoppen met Dream School Wat?! Gaat Kicken zich ineens in Lees verder

Kicken op radio en zo – 80 (audio & video)

Dave Donkervoort, ouderwets vakmanschap Ik weet dat er lezers zijn die vinden dat ik me Lees verder

Kicken op radio en zo – 79

Arme Mark Labrand, arme Coen Swijnenberg Alsof de coronatijd nog niet verdrietig genoeg is, is Lees verder

Kicken op radio en zo – 78

10 en Veronica, Romp of Ramp programmering? Wat al een tijdje in de lucht hing Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Meer in deejays, nederland
Lennart Creël van ROXX naar BNL

Het is vandaag 29 juni… 1986 (audio)

Het radiodagboek van 29 juni – 181 (audio)

Linde Merckpoel versterkt vanaf dit najaar Eén

A.J.: ‘Mijn leven is eigenlijk op 31 augustus 1974 beëindigd’ (audio)

Isla 106 verwelkomde Edo Peters

Sluiten