fbpx

RadioVisie

  • .
    TVV Sound
    .
TVV Sound

Kicken op radio en zo – 107

De naäpers in radioland

Maandag is het zo ver, dan start Talpa’s Radio 10 weer met ‘De lach van 10’. Een zenderbreed spelletje waarbij luisteraars moeten raden van wie de lach is. Iets wat een jaartje of tien geleden al exact hetzelfde gedaan werd door toenmalig DJ Jules van Hest in zijn weekendshows bij Radio Veronica. Is dit het enige geval van schaamteloos kopieergedrag in radioland of zijn er meer voorbeelden?

Ze hebben er bij Talpa Radio sowieso wel een handje van, iets pikken wat iemand anders al exact zo gedaan heeft. Tijdens ‘Kicken’s Volle Vrijdagshow’ op Veronica, ook zo’n tien jaar terug, had ik altijd een mystery guest in de studio. Waarbij de luisteraar aan de hand van vragen van mijn kant moest raden wie het was. Veel respons. Logisch dus dat Frank Dane éxact hetzelfde ging doen in zijn vrijdagavondshow bij Radio 538. Nu zou je kunnen zeggen dat het concept ‘mysteryguest’ al zo oud als de weg naar Rome is, maar in deze vorm en op dit tijdstip kwam het wel heel erg overeen.

Dat is ook de kritiek die 538 vaker te verduren krijgt. Doet QMusic Het Foute Uur, doen wij Die Verrückte Halbe Stunde. Doet QMusic de Top 40, doen wij de Top 50. Doet QMusic een week Hits uit de 00’s, doen wij een week lang hits uit de 10’s. Ik denk dat de luisteraar het op een gegeven moment ook wel door gaat krijgen, dit kopieer- en volggedrag. Zou het niet veel slimmer zijn om een paar creatieve koppen bijelkaar te steken en iets origineels te verzinnen, wat jou juist onderscheidt van de conccurentie?

In podcastland is het al niet veel beter. Giel Beelen probeerde vanalles op podcastgebied, maar het lukte niet. Hij zag mijn reeks met RadioHelden en dacht ik ga ook deejays interviewen, maar dan uit de (internationale) dance scene. Kon ik waardering voor opbrengen, want hij deed het op zijn manier met net iets andere mensen. Maar toen hij zag wat voor succes mijn podcast ‘Leven Zonder Stress’ heeft, waarin ik al vijf jaar met mensen over zingeving en spiritualiteit praat, kon hij het toch niet nalaten om exact hetzelfde te gaan doen.

Eerst even kijken welke mensen het goed deden bij mij in de podcast en op YouTube en hup, de hele lijst met zelfde mensen gaan interviewen. Pas toen ik hem er op LinkedIn in een post op aansprak ging hij zijn eigen weg en mensen spreken die niet al bij mij langs waren geweest. Ik ben op een gegeven moment zelf maar een andere weg met de podcast ingeslagen door ‘driegesprekken’ te gaan voeren met twee mensen tegelijk en neem ik veel gesprekken op met andere podcasters. om het toch nog een beetje origineel te houden. Dat is namelijk je taak als mediamaker! Niet maar iets gaan doen wat al gedaan is in de hoop dat het dan op jou af straalt.

Sowieso is Giel geen vreemde als het gaat om iemand’s stijl kopiëren. Neem nou de film Private Parts van Howard Stern. Als je die naast de radiocarriere van Beelen legt zie je dat hij zo’n beetje hem als voorbeeld heeft genomen en alles wat Stern met shockerend effect deed ook maar te gaan doen, inclusief seks op de radio. Natuurlijk heeft hij ook zat originele dingen gedaan, zoals zijn drugsexperimenten ’s nachts, de Giel Mobiel en het durven onderbreken van live optredens die nergens naar klonken.

Genoeg over Giel, laten we hopen dat hij nu de kans krijgt (en neemt!) om zichzelf weer opnieuw uit te vinden. Het wachten is wel op zijn eerste column over radio, alhoewel schrijven niet zijn sterkste kant is. Toegegeven: Giel heeft inmiddels nog meer zijn eigen twist aan de Kukuru podcast gegeven door op een podium, een locatie, met wat publiek zijn spiri wiri gasten ‘live’ te gaan interviewen, waarbij hij ook in beeld is. Ik neem het op bij mij thuis op zolder, zonder publiek en zelf in beeld te zijn. Hou dat vol Giel, blijf origineel!

Natuurlijk neemt iedere radiomaker in eerste instantie iemand als voorbeeld. Ik ben ook jarenlang een mix geweest van het enthousiasme van Evers, het brutale van Stenders en het strakke van Van Inkel. Maar op een gegeven moment moet je toch echt wel je eigen draai er aan durven geven. Dat vind ik ook het ergste aan dit alles, we geven met al dat kopieergedrag het signaal aan de jonge garde dat dit de normale gang van zaken is bij de radio. Je hoeft niet origineel te zijn, doe maar gewoon na wat al gedaan is. Wat dat betreft heb ik echt respect voor iemand als Edwin, die gewoon gaat staan zingen bij The Masked Singer. Of een De Wild die gaat schilderen. Of een Luc van Rooij die nu gewoon nieuwslezer is. Liever dat dan jarenlang hetzelfde truukje blijven doen óf denken ‘hey wat hij of zij doet kan ik ook, maar dan beter’. Al die nieuwe jocks die appjes voor zitten te lezen met ‘wat ben je aan het doen’, zucht.

‘Alles bij de radio is al eens gedaan’ roepen sommigen. Ik durf dat te betwijfelen. Daarom deed ik ‘Het Blues Weerbericht’ bij Veronica, waarin ik het weer op een bluesbeat zong in plaats van vertelde. Waarom hoor ik ze toch overal druk zijn met ‘Maak het of kraak het’ achtige items. Durf toch eens iets origineels te doen! En dat mag best een afgeleide zijn van iets. De Lach van 10 is naast professioneel gejat van Jules van Hest ook natuurlijk losjes gebaseerde op De Stemband, maar wel anders. Ik deed ooit ‘Raad het dier’ bij Veronica, waarop ook heel veel reactie kwam.

Het geluid van een dier, maar wat is het? QMusic heeft Het Geluid maar pakt het net anders aan door voor een voorwerp te kiezen, prima. Jeroen van Inkel deed ooit iets als The Tongue Twister, Timur Perlin maakte er Mama Appelsap van. En een succes. De Top 2000, het jaarlijkse succesnummer van NPO Radio 2 is natuurlijk ook regelrecht gejat van de Top 1000, maar ze maken het dan wel weer des publieks door er veel meer onverwachte muziek in te stoppen. De Top 4000 begon ooit als promomiddel voor de Top 40, maar Radio 10 wuift nu terecht met de twist dat het de langste hitlijst van Nederland is, waar ook weer wat voor te zeggen valt.

Voor Stenders haalde ik ooit een fragment uit een Amerikaanse radioshow waarin mensen gebeld werden met quotes van Jack Nicholson, het werd jarenlang een populair item van hem waar hij het liet doen met fragmenten uit Onderweg naar Morgen, Baantjer en later De Rijdende Rechter. Uiteindelijk is Curry & Van Inkel natuurlijk ook afgekeken van de ochtendshow bij het Amerikaanse Z100, maar goed, daar zit dan nog een groot stuk zee tussen. Ken jij nog een voorbeeld van schaamteloos kopieergedrag in Nederland zonder bronvermelding?

Dit houdt ons eigenlijk stiekem gevangen in een radiolandschap met weinig beweging en innovatie, vandaar dat ik het hier nu ook zo aankaart. En het is een van de grootste redenen waarom ik deze columns schrijf. Het is zelfs de reden dat ik bij Veronica gestopt ben en ook niet van plan ben om er ooit nog te gaan werken: te weinig ruimte om origineel te kunnen zijn. Laat mij maar een showtje met classic HipHop doen op vrijdagavond wat in 3 verschillende landen wordt uitgezonden, dat is er nog niet in die vorm op dat tijdstip dus dat voegt wél wat toe. Af en toe m’n broer als sidekick, m’n vriendin of m’n dochter van 11. Lachen toch?

Dan kunnen Coen & Sander wel roepen in een videointerview (waar zagen we dat eerder?) dat ze hun salaris dubbel en dwars waard zijn, ik vind dat je dat pas waard bent als je origineel blijft en niet ieder jaar en iedere dag maar weer hetzelfde doet als de dag ervoor. Zoals radiogoeroe Dan O’Day altijd terecht roept: ‘In radio being predictable is being dead’. Ik zal het voor Giel even vertalen: ‘Als je bij de radio voorspelbaar bent geworden, dan ben je dood’. Nog wat gratis, goedbedoeld advies voor Beelen: ga eens bejaarden hun kont wassen of geld ophalen voor daklozen, in ieder geval iets wat niet om jou draait. Dat shockeren kennen we nu wel. Of ga inhoudelijk goede gesprekken voeren met politici voor BNNVARA op NPO Radio 1, dat kun jij ook goed. Of wil je liever als one trick pony de boeken in gaan?

Patrick Kicken

Owja, dit zijn de namen die nu de ronde doen voor Veronica’s verse middagshow: Rick van Velthuysen, Tim Klijn, Rob Stenders, Bart Arens (!) óf Eddy Keur. Op wie zet jij je geld? Wouter van der Goes wordt het niet, die was in de running voor PD van 538. Dat De Mol iemand bij de marktleider wil wegkapen is overduidelijk. Ook dat er maar weinig jong, nieuw talent origineel genoeg is voor een dagelijkse show. Of ze zeggen zelf nee, zoals Igmar Felicia op de late avond bij 538: ‘ik focus me liever op mijn tv carriere’.


Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Kicken op radio en zo – 106

Dat gebedel om stemmen De zomer is voorbij en dat betekent dat discjockeys, podcasters en Lees verder

Kicken op radio en zo – 105

Het mislukte huwelijk van Veronica en Giel Vrijdag jongstleden was het zo ver. Iets wat Lees verder

Kicken op radio en zo – 104

De ochtend van Veronica, het mag niks kosten Nou, gisteren donderdag om 06:15 uur kwam Lees verder

Kicken op radio en zo – 103

Corona bij 3FM en ander non-nieuws Het leek me leuk om eens een beetje van Lees verder

Kicken op radio en zo – 102

Veronica Inside, de nieuwe ochtendshow De grote vraag die radioland nu bezig houdt is: wie Lees verder

Kicken op radio en zo – 101

Martijn La Grouw, te oud voor de ochtend van Slam! De zomervakantie is voorbij dus Lees verder

Kicken op radio en zo – 100 (video)

538, Barend van Deelen en de cancel-cultuur Het is weer zover. Een DJ van Radio Lees verder

Kicken op radio en zo – 99

Waarom Q de wedstrijd aan het winnen is 31 augustus, niet alleen de datum dat Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Meer in archieven, deejays, nederland
Het is vandaag 15 oktober… 1978 (studiotape)

2011: Aangepaste vormgeving bij Studio Brussel

Het radiodagboek van 15 oktober – 287 (audio)

Blad 627: Jan, Rick, school, Ruud & Olcay (video)

Matt Berninger (The National) neemt StuBru (eventjes) over

Nederland: veiling lokale commerciële FM-frequenties

Sluiten