RadioVisie

  • .
    Spotlight
    .

Is Stationhead de (zoveelste) toekomst van radio?

>> Nieuw! RadioVisie kan je nu ook volgen via Instagram en LinkedIn!

We hadden het de laatste tijd al vaker over de snel oprukkende social audio-apps, als een nieuwe vorm van (talk)radio. Ze ogen stilaan als een kluwen waar een kat haar jongen niet meer in vindt. Eentje die we hier nog niet eerder vermeldden, maar die dichter bij échte (muziek)radio komt dan gelijk welke andere sociale audio-app is Stationhead. Daar kun je immers écht interactieve radio-dj spelen, met de muziek die jij en jouw luisteraars willen.

De belangrijkste beperking is dat die muziek aanwezig moet zijn op Spotify of Apple Music. Stationhead heeft immers al sinds 2017 – ja, deze app draait intussen al enkele jaren mee – een deal met deze twee streamingdiensten, waardoor je je als Stationhead-dj ook geen zorgen moet maken over de auteursrechten. Voor Stationhead betekent dit dat het geen eigen licentieovereenkomsten hoeft te sluiten met de muzieklabels.

Ryan Star

Stationhead werd in 2016 opgericht door muzikant Ryan Star en zijn jeugdvriend Jace Kay. Een van de beweegredenen was dat Star enorme kosten moest maken om als onafhankelijke muzikant zijn muziek gespeeld te krijgen op de traditionele radio.

De afgelopen jaren sudderde de in 186 landen beschikbare app nog op een bescheiden belangstelling, maar in het tweede kwartaal van dit jaar zag Stationhead zijn aantal gebruikers plots exploderen van 165.000 naar 1,6 miljoen. In dezelfde periode deden muzieksterren als Cardi B, Normani en Camila Cabello allemaal liveshows om via Stationhead met fans te praten. Die 1,6 miljoen zijn volgens het platform dagelijks gemiddeld 1 uur en 39 minuten minuten actief.

Een straffe mediastunt realiseerde Stationhead op 25 en 26 mei met een groots live, sociale audiostreamingfeest ter ondersteuning van de release van de nieuwe single van BTS, ‘Butter’. Het evenement rond deze razend populaire K-pop-act lokte meer dan 1.000.000 fans (240.000 gelijktijdig op 25 mei) en zorgde voor meer dan 5,4 miljoen gecertificeerde streams van de single op Spotify en Apple Music, waardoor het nummer onmiddellijk op 1 belandde in de Amerikaanse Billboard Hot 100-hitlijsten.

“Bij Stationhead ging het altijd om het wegnemen van de beperkingen die al te lang in audio bestonden, en we maken die belofte nu op elk front waar”, zegt Murray Levison, COO van Stationhead, dat zich dan ook opwerpt als een lucratieve partner voor platenlabels en artiesten. Dankzij de partnerschappen van het platform met Spotify en Apple Music kunnen labels en artiesten immers royalty’s incasseren wanneer hosts een van de ruim 70 miljoen beschikbare nummers afspelen.

De grootste kracht van Stationhead zit ‘m, naast de zogenaamde ‘fandoms’ als sociale katalysator, vooral in het live-aspect. Je kunt er chat en muziek naadloos combineren, live-oproepen aannemen en shows samen hosten (tot vier hosts tegelijk).

Een belangrijke beperking die je als luisteraar wel hebt is dat je een betalend abonnement moet hebben bij Spotify of Apple Music. Een van de twee volstaat, want Stationhead werkt ‘agnostisch’. Het is dus geen probleem als een dj een liedje speelt via het ene platform, maar jij hebt enkel een abonnement op het andere. In de zeldzame gevallen dat een liedje slechts op een van beide services beschikbaar is, toont Stationhead je een “Sad Bowie”-foutmelding tot het volgende liedje.

Overigens heeft Stationhead sinds 2019 ook een mogelijkheid om live-shows achteraf on-demand beschikbaar te maken.


Blikvangers op deze dag

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

RadioRand, vanaf zaterdag de ‘klank van het Pajottenland’

In het Pajottenland, de westkant van de Vlaamse Rand, gaat zaterdag 9 oktober de nieuwe Lees verder

DAB+ in Tsjechië: openbare omroep trekt de kar

In Tsjechië ondertekende president Miloš Zeman donderdag een wijziging van de elektronische communicatiewet. Die maakt Lees verder

Podcast: waarom klinkt radio zoals het klinkt?

In de eerste aflevering van de Nederlandse zevendelige NPO Radio 2-podcast 'Keihard De Beste' vindt Lees verder

Monaco: Lucien Allavena leeft voort op de zendersite Madone (video)

De historische zendersite van Radio Monte Carlo op de col de la Madone, in de Lees verder

BBC Radio 1 volgde Britse offshore radio op (audio & video)

Bazen bevreesd voor de komst van… vrouwelijke dj’s BBC Radio 1 en BBC Radio 2 Lees verder

Italië: Rehabilitatie wenkt voor historische Palazzina Marconi

Het Italiaanse Pisa is dan wel wereldberoemd voor zijn scheve toren, maar de stad krijgt Lees verder

Podcast blijft niche publiek aanspreken

Ook al heeft het medium een massapotentieel Uit het Digital News Report van het Reuters Lees verder

Hoe competent is Vlaanderen in het opstellen van een lokaal digitaal frequentieplan?

Toegegeven, het is wat uitdagend om de vraag in de kop hierboven zomaar luidop te Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest

0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Don`t copy text!
0
Deel hier gerust uw gedachtenx