fbpx

RadioVisie

.
TVV Sound
.

Internetradio via YouTube: alternatieve muziek scoort

De prestigieuze New York Times bracht donderdag een boeiend artikel over internetradio via YouTube. “Pirate Radio Stations Explode on YouTube”, luidt het, al dekt de titel niet helemaal de lading. Het artikel gaat in hoofdzaak over College Music, ChilledCow en Chillhop Music, drie van de meer succesvolle internetradio-initiatieven van de jongste jaren, die uitsluitend streamen via YouTube.

Bij YouTube is continu live-streamen al mogelijk sinds eind 2012, maar het streamen als internetradio via het videoplatform is pas vanaf 2016 echt beginnen doorbreken. Dat gebeurt overigens wel met veel vallen en opstaan, want veel initiatiefnemers houden er geen rekening mee – of ze negeren het gewoon – dat je via YouTube geen muziek mag verspreiden die auteursrechtelijk beschermd is.

Even snel een internetradio opzetten via YouTube, zonder een licentie voor je muziek, dat mag je dus niet. Bij YouTube hebben ze continu een legertje mensen dat, geholpen door technologische snuffelaars, al die illegale streams snel weer het zwijgen oplegt. Het zou wekelijks gaan om honderden illegale streams die “uit de lucht” worden geplukt. Mét licentie mag je, na een registratieprocedure, wel legaal muziek streamen via YouTube, kijk maar – hier in Vlaanderen – naar Qmusic en VBRO die hun radioproducten ook gewoon via het videoplatform verdelen.

Unieke content

Wat Qmusic en VBRO doen heeft op zich echter geen toegevoegde waarde voor YouTube. Anders is dat voor heel wat streamers die door hun unieke content intussen wereldwijd al vele honderdduizenden volgers hebben, wat deze “radiostations” trouwens maandelijks ook enkele duizenden euro’s opbrengt.

Neem nu de twee streams van “College Music”, in 2014 gestart door Luke Pritchard en Jonny Laxton, twee Engelse tieners en schoolmakkers met een voorliefde voor underground muziek (hiphop, mellow music, etc.). Met 350.000 volgers en continu zo’n 500 tot 1.000 actieve luisteraars/kijkers, zijn ze intussen wel de oudste, maar zeker niet de grootste onder de onafhankelijke muziekstreamers via YouTube. Toch is dat, volgens de New York Times, gemiddeld goed voor een bijverdienste van 5.000 dollar per maand voor de jonge snaken.

Populair bij blokkende studenten en gamers

Ook Luke en Johnny zagen hun streams in de loop van de voorbije jaren meerdere keren afgesneden door YouTube vanwege vermeende inbreuken op het auteursrecht, hoewel ze zich voornamelijk concentreren op muziek die rechtenvrij is. Dat zette het duo ertoe aan om de muziek op hun streams nog zorgvuldiger uit te kiezen en anderzijds goede relaties te onderhouden met de artiesten die ze spelen. De twee zijn intussen zelf gestart met een eigen muzieklabel, eveneens onder de naam College Music, wat hen trouwens nog eens tot 5.000 dollar per maand opbrengt.

Zo werkt ook Chillhop Music, een initiatief van een Rotterdammer die intussen bijna anderhalf miljoen “volgelingen” heeft. Bijna evenveel als ChilledCow dat vanuit Parijs wordt gemaakt. De veelal monotone, rustige muziek die ze uitkiezen blijkt wereldwijd razend populair bij blokkende studenten. Nog zoiets typisch: de streams worden vergezeld van korte animaties in een lus, vaak zonder copyright-toestemming overgenomen van anime-films (Japanse tekenfilms).

De streams blijken eveneens geliefd bij gamers, zoals de zes streams van 7clouds. Ook Cafe Music BGM Channel, dat drie jazzy-streams aanbiedt, bereikt ruim 750.000 volgers en heeft vrijwel doorlopend meer dan vijfduizend luisteraars/kijkers.

Gebruikersgedrag

Livestreams als deze profiteren in zekere zin van het typische gebruikersgedrag bij de YouTube-generatie. YouTube-gebruikers klikken vaak weg van een video nog voor de clip is afgelopen. Maar livestreams staan veel langer op, een half uur of langer, meestal als achtergrondmuziek. Door die hogere “retentiepercentages” gaat YouTube die streams automatisch meer promoten.

Nico Perez, oprichter van MixCloud, schrijft het succes van deze kanalen toe aan hun muziekkeuze, als een “natuurlijke reactie tegen de eenheidsworst van traditionele radio-afspeellijsten”. Wel is hij bang voor de “totale macht” die YouTube heeft over het ecosysteem. “Als deze stations op een bepaald moment groot genoeg worden, zal YouTube moeten beslissen of ze dit via hun platform blijvend willen ondersteunen of niet.”


TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Op zaterdagavond 11 mei staat in Kortrijk muziekcentrum Track volledig in het teken van audio
De Britten hebben ‘m niet uitgevonden, toch zit radio in hun DNA. De meeste West-Europese
Zo maakt u een radioprogramma herkenbaar(der)Breng die rozen naar Jimmy Fey (want hij wordt 80)Heel
In de wandelgangen van het Ministerie Van Justitie kon worden vernomen dat er ernstig wordt
Overal in Europa stijgen de budgetten voor radio-reclame Pasen is vooral een radiofeest bij Klara (en
De videostream van Norderney 192 blikt terug op de RSL-avonturen van Radio CarolineHet Hilversumse productiebedrijf
Social Media Ranking maart 2019Hulpmiddel voor podcasts (als u die zelf wil maken) NRJ heeft nu
“Ha, het kan dus ook zo gespeeld worden.” Dat zei Johannes Brahms ooit tegen Eugène

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Aantal reacties
0 Antwoorden op reacties
0 Volgers
 
Meest beantwoorde reactie
Artikel met de meeste reacties
1 Personen die reageerden
Marc Personen die recent reageerden
  Inschrijven  
Abonneren op
Marc
Gast

Studenten met eeen projectje hebben geen youtube nodig…
https://michaelfranzl.com/2013/11/25/audio-streaming/

De basis is http://icecast.org/

Je kunt dit als experiment gebruiken, als je verder gaat, heb je een advokatenkantoor nodig 😉

Meer in Actueel
BIPT niet mals voor telecommarkt
Het Weekendblad van 5 & 6 mei (audio)
MNM Marathonradio vanuit Leuven (video)
‘Vlaamse mediaconcentratie is problematisch’
Het Avondblad van 4 mei (audio)
De ‘Snap What’ van lokale DAB+
Sluiten