RadioVisie

  • .
    .

Het Radiodagboek van 26 mei

>> Nieuw! RadioVisie kan je nu ook volgen via Instagram en LinkedIn!

De geschiedenis heeft haar rechten. Die van vroeger, maar ook de gebeurtenissen uit een recenter verleden. Daarom hebben we het Radiodagboek’ vernieuwd. Een hele stevige update. We gaan verder dan ooit terug in de tijd en sluiten zo dicht mogelijk aan bij het heden. Dit is de radiogeschiedenis zoals ze zich afspeelde tussen 1900 en 2022.

Ook dit is geschiedenis

2003: 

– De ‘NV Vlamco’, die VRM, de Antwerpse TOPradio en Radio City heeft, legt de boeken neer bij de Kamer van Koophandel.

– De Waalse Mediaminister Richard Miller wordt op 6/6/2003 door zijn partijgenoot bij de ‘MR’ Daniël Ducarme opgevolgd. Hij wordt tevens minister-president van de Brusselse regio, minister van kunst en van de letteren.

2005: Op een druk bijgewoonde persconferentie kondigt Jurgen Verstrepen de terugkeer van ‘Zwart of Wit’ aan via het Digitale radiostation VB6015. 

2015: ‘De Persgroep’ neemt van ‘Sanoma’ ‘Humo’, ‘Story’, ‘Vitaya  Magazine’ en ‘TeVeblad’ over. Story FM wordt volledig afgestoten en zoekt naar een nieuwe eigenaar.

1970: Net een dag na zijn militaire dienstplicht start Edvard Niessing bij de ‘KRO’ op Hilversum 3 met ‘Pep op Drie’. In 1991 is hij programmaleider bij Radio Noordzee Nationaal om in 1994 bij RTL het nieuws te lezen.

1982: In het Groningse Ulrum, een deelgemeente van Zoutkamp, wordt de ‘Norderney’ van Radio Veronica als discotheek in gebruik genomen.

2000: ‘Broadcast Partners’ en ‘Nozema’ hebben in opdracht van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat een nieuw frequentieplan voor de FM-band uitgewerkt. Dat moet op 1/9/2001 in werking treden. Er komen 7 FM-pakketten voor landelijke commerciële stations met een bereik tussen 70% en 75%. Er is ook een 1 FM-pakket met een dekking van ongeveer 60%. Er zal één FM-frequentiepakket met een publieksbereik tussen 70% en 75% komen voor een commerciële nieuwszender. Men voorziet ook meer frequenties voor niet-landelijke commerciële radio.

2002: Oprichter en voorzitter Bart de Graaff van ‘BNN’ sterft. Hij kampte vanaf zijn 10de met een ernstige nierziekte. De afgelopen weken lag hij door een buikvliesontsteking in het ziekenhuis. Een operatie mocht niet meer baten. De voormalige medewerker bij Veronica werd 35 jaar.

2003: De FM-frequenties zijn verdeeld. De ‘HMG (‘Holland Media Groep’) en Sky Radio hebben elk twee pakketten voor Yorin FM, RTL FM, Sky Radio en de Gouwe Ouwe Zender. ID&T, Business Nieuwsradio en Noordzee FM vallen tevens in de prijzen. De vreugde bij ‘Talpa’ verdwijnt echter als om 13.30 uur bij Peter Holland blijkt dat Radio 10 FM uit de boot valt. 

2005: 

– Bij Yorin FM komt het tot een aanvaring tussen nieuwslezeres Renée Postma en Robert Jensen. Kort na het begin van het journaal verliet ze de studio omdat ze de opmerkingen meer dan zat was. Hij noemde haar steeds ‘sneeuwstorm’ omdat zij de actualiteit zeer ernstig bracht.

– Het jongerenstation Yam FM laat alle kabelfrequenties over aan Juize FM, het tweede product van Radio 538. Zo zal de r&b zender vanaf 1/6/2005 meteen in een zeer groot gebied te ontvangen zijn.

2011: Radio 538 (12%), ORN (11,3%) en 3FM (9,8%) lieten, volgens het ‘Bureau Intomart’, sterke luistercijfers noteren. Qmusic steeg van 6,4% naar 6,9%.

1964: De directie van Radio Atlanta heeft een akkoord met de Britse vereniging voor de auteursrechten. Men zal voor de uitgezonden muziek betalen.

2008: ‘Global Radio’, dat LBC, Heart en Galaxy bezit, neemt op 6/6/2008 ‘GCap Media’ met Classic FM, Capital Radio en Xfm voor 475 miljoen euro over. Ashley Tabor en Charles Allen vervangen Fru Hazlitt en Richard Eyre als leiders.

2009: Baby Spice Emma Bunton vervangt twee weken lang Jamie Theakston voor de ochtendshow bij Heart FM in Londen.

1973: Israël

De ‘MV Peace’, die op 21/5/1973 de haven van Marseille verliet, dropt het anker voor de Israëlische kust. De programma’s starten om 20.00 uur. ‘The Voice of Peace’ zendt in het Hebreeuws, in het Frans, in het Arabisch en in het Engels uit.

2006: Verenigde Staten

Howard Stern en zijn ex-werkgever CBS Radio treffen een regeling. De dj werd van meervoudige contractbreuk, fraude en het misbruiken van zendtijd beschuldigd. Over de gemaakte afspraken lekt weinig of niets uit. ‘Sirius Satellite Radio’, de huidige baas van Howard Stern, betaalt wel 2 miljoen euro voor de rechten van zijn shows.

RadioVisie op deze dag in de voorbije jaren


TVV Sound

Blikvangers op deze dag

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Het Radiodagboek van 28 mei

Vandaag in 1940: De zendinstallaties van het 'NIR' worden door de Duitse bezetter voor 'Sender Lees verder

Het Radiodagboek van 27 mei

Vandaag in 1976: Ferry Maat zendt bij de 'TROS' op Hilversum 3 tussen 16.00 uur Lees verder

Het Radiodagboek van 25 mei

Vandaag in 1968: Studenten, medewerkers en leraren aan de Brusselse vrije universiteit van Brussel zenden Lees verder

Het Radiodagboek van 24 mei

Vandaag in 1984: Ric Harris opent na een woelige voorbereiding om 6.00 uur Laser 558 Lees verder

Het Radiodagboek van 6 juli

Vandaag in 1983: Radio Seven in Asse krijgt een negatief advies om als legaal station Lees verder

Tineke niet bij Vintage maar gewoon op Radio Veronica (audio)

Tineke de Nooij is vanaf volgende maand iedere zaterdag- en zondagavond met een eigen programma Lees verder

Het Radiodagboek van 5 juli

Vandaag in 1981: Radio Gemini is tussen 18r en 19 uur via Hilversum 1 te Lees verder

Het Radiodagboek van 4 juli

Vandaag in 1970: Casey Kasem presenteert voor de eerste keer de American Top 40 , Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Don`t copy text!
0
Deel hier gerust uw gedachtenx