fbpx

RadioVisie

.
Yesterdayland
.

Europese ‘digital single market’ stapje dichterbij

Ook televisie én radio

Het internet vereist steeds meer dat bestaande wetten aangepast worden aan de nieuwe digitale realiteit. Eén zaak die absoluut een regelgeving over de landsgrenzen nodig heeft, is de auteursrechtelijke bescherming van content. Een niet populaire materie, maar wel uiterst belangrijk voor het kijken én luisteren naar programma’s uit het buitenland. 

Even terug naar… vroeger, met de publieke omroep als voorbeeld. Al geldt het hele artikel net zo goed voor ieder radio- en tv-station met een Belgische licentie. Toén was het eenvoudig: de VRT maakte een programma en betaalde de schrijver, producent… voor de auteursrechten. Of er werd een film, serie, documentaire gekocht bij een externe partij. De factuur om de aankoop uit te zenden bij de televisie, op radio, via de kabel of antenne, werd betaald. Case closed…

Tegenwoordig wordt steeds meer content van radio en tv ‘on-demand’ bekeken en beluisterd. Zelfs door personen die zich niet in België bevinden, maar in het buitenland op vakantie zijn, er werken of er wonen. Waarna de discussies beginnen. Geldt de licentie die de VRT voor eigen land genomen heeft, ook voor on-demand uitzendingen? Enkel in eigen land of ook buiten de landsgrenzen?

De Raad van Europa heeft nu een Richtlijn goedgekeurd die het eenvoudiger maakt om een licentie te nemen op auteursrechtelijk beschermd materiaal dat in de programma’s wordt gebruikt, zodat die in de hele Europese Unie uitgezonden kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een song die als achtergrondtune gebruikt wordt. Indien een licentie in eigen land werd betaald, dan zal die gelden voor alle uitzendingen, on demand, via het internet (ook indien opgevraagd vanuit andere landen).

Maar er is een nuance. De richtlijn dekt namelijk enkel radio-uitzendingen, nieuws- en actualiteitenprogramma’s op televisie en andere producties als die helemaal zelf gemaakt zijn. Wat aangekocht werd in het buitenland valt daar niet onder. Zo zal bijvoorbeeld een programma dat een Nederlandse zender – waar dan ook – zelf aangekocht heeft, nog altijd niet in België kunnen worden bekeken of beluisterd. 

De hele wet lees je in dit persbericht. Emerce en Villamedia hebben er een synthese van gemaakt. (HvG)

° Afbeelding bovenaan- credits: Makeuseof.com


TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Yesterdayland
TVV Sound
Spotlight
TVV Sound
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Temperatuur stijgt, radioreclame neemt toe, al heeft het één niks meer het ander te maken
Wordt in de hoofdstad de komst van een Engelstalig radiostation voorbereid? Mogelijk. We trokken op
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
De erfenis die niemand wilde (gelukkig wordt ze straks ook weer doorgegeven) Krijg nu wat:
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
Het zout en de peper van een programma? Jingles uiteraard. 538 laat horen hoe het
Eerder al, op 24 juni waagden we ons aan een voorspelling van de nieuwe programmering
Peter Van de Veire is zijn wereldrecord radiomaken, minder dan een maand na zijn prestatie,

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Aantal reacties
0 Antwoorden op reacties
0 Volgers
 
Meest beantwoorde reactie
Artikel met de meeste reacties
1 Personen die reageerden
Rechtenstudent Personen die recent reageerden
  Inschrijven  
Abonneren op
Rechtenstudent
Gast
Rechtenstudent

Men bedoelt de Europese Raad! (Raad van Europa is een totaal ander orgaan)

Meer in Actueel
Radioblad 114: TOPradio, Qmusic en StuBru (video)

Radioblad 113: Caroline, StuBru en Les Reed (audio/video)

De filosofie van, voor en achter Klara (video)

François Mitterrand, de geschiedenis van een radiopiraat

Radioblad 112: ‘Sociale’ lijst, Audiobot en NRJ (video)

Nieuwe chip Frontier maakt radiotoestellen met streaming goedkoper

Sluiten