fbpx

RadioVisie

.
TVV Sound
.

Eén eeuw radio, 100 jaar geschiedenis – 5 (audio)

In het jaar dat in Nederland gevierd wordt dat het medium radio er een eeuw bestaat neemt Hans Knot je mee, in een meerdelige reeks die enkele bijzondere facetten van die unieke geschiedenis opnieuw belicht. In dit vijfde deel blijkt dat er ook vroeger al teveel gepraat werd op de radio

Ergernis is van alle tijden

Het is vooral in de ochtenduren dat er naar de radio wordt geluisterd. Meer luisteraars vergroot ook de kans op grote ergernis. Zelf ben ik voorstander van een korte aankondiging en een gezellig muziekje, zo af en toe onderbroken door een snel bericht of een speels element. Maar de muziek dient echt de boventoon te voeren. 

Al meer dan tien jaar geleden werden we ten Huize Knot wakker met de vroege klanken van Radio 2 en Sander de Heer, nu hebben we ochtendradio afgezworen en om kwart voor zeven komt de muziek vanaf de cd speler, tijdens het genieten van een goed ontbijt en het lezen van de krant. Ook dagprogramma’s zijn soms niet meer te volgen. Op Radio 1 is er nieuws dat vaak wordt herhaald en dat stoort om nog maar niet te spreken van de onnodige aandacht voor computergeluidjes tijdens de uitzending. 

Maar ergernis is er altijd geweest getuige de woorden van Cees Gravendaal, voorheen onder meer werkzaam bij ‘Langs de Lijn’ (NCRV), maar ook als politiek verslaggever in Den Haag. Daarnaast schreef hij voor de kranten van de Gemeenschappelijke Pers Dienst. In zijn column ‘Uitgeluisterd’ van maandag 12 juli 1971 uitte hij zijn ongenoegen over het AVRO programma ‘Dag met het gaatje’. 

In de periode 1970 – 1979 uitgezonden door de AVRO werd er gepraat met de wat oudere landgenoten uit de radio- en artiestenwereld. Samen met presentatrice Tosca Hoogduin, werd teruggeblikt op hun voorbije loopbaan. Veel gasten hadden een pioniersfunctie vervuld binnen de lichte muziek. Er was afwisseling met liedjes in ‘Dag met het gaatje’, een uitzending met duidelijk nostalgische gehalte.  

Maar het format viel dus niet goed bij Cees Gravendaal: ‘In het programma komen allerlei randonderwerpen aan de orde die niet direct tot het actuele nieuws van dat moment gerekend kunnen worden. Meestal worden telefonische interviews gemaakt. Ook wordt er een woordquiz gespeeld die voor de luisteraars trouwens nauwelijks is te volgen.’

Het lijkt er op dat de flauwe grappen, die anno 2019 worden gemaakt en waar de programmamakers en side-kicks de grootste lol om hebben, er in 1971 ook al waren want Gravendaal merkte verder op: ‘In de studio zit een groepje mensen die elkaar iedere week opnieuw proberen te overtreffen in flauwe opmerkingen, en dat dient interessant te zijn voor de luisteraar. Misschien is het voor de makers van ‘Dag met het Gaatje’ mogelijk rekening te houden met de luisteraars. Een onderonsje in de studio, waar toevallig ook nog eens een microfoon openstaat, is nog geen radio-uitzending, zeker niet als het een lawaaierige rotzooi wordt.’

Aangenomen kan worden dat er tegenwoordig dan ook vaak gezapt wordt als de ergernis-factor ver boven een normaal niveau is gekomen. Switchen is van alle tijden want de columnist ging verder met: ‘Op zo’n moment zullen waarschijnlijk vele luisteraars een ander programma opzoeken en dat kan toch niet de bedoeling van de samenstellers zijn. Daarvoor zijn de andere onderdelen van ‘Dag met het gaatje’ te amusant.’

Maar het was niet alleen de ergernis aan dit AVRO programma dat Gravendaal (foto) stoorde want het zogenaamde popstation Hilversum 3 zorgde eveneens voor commentaar: ‘Ook op het lichte muziek station Hilversum 3 hoor ik regelmatig van die stukjes geouwehoer dat alleen bestemd en misschien wel leuk is voor de omroepmedewerkers zelf, maar niet voor de luisteraar’.

‘Als ik in de auto rijd en de discjockey negen kopjes koffie hoor bestellen vraag ik me af waarvoor de uitzending gemaakt wordt. Voor de luisteraars in het land of voor het groepje omroepmedewerkers in de studio. De radio is toch geen huistelefoon?’

Gravendaal noemde al even de naam van de presentatrice die zeker vermeld mag worden in de geschiedenis van 100 jaar radio. Met veel plezier luisterde ik eens per week, in de jaren tachtig en beginjaren negentig van de vorige eeuw, naar ‘Easy Listening’. Ik ging er zelfs laat voor naar bed. Een programma waarbij de muziek werd gekozen door Imme Schade van Westrum. Tosca Hoogduin trad in 1957 in dienst van de AVRO met een variatie aan taken want naast presentatrice was ze ook verslaggeefster, omroepster en producer.

‘Muziek voor wie wil gaan slapen, maar nog niet kan. Voor wie kan gaan slapen, maar nog niet wil’, was steevast de openingszin waarbij Tosca Hoogduin met haar zwoele stem en de prachtige muziek je tot aan het eind van het programma geboeid liet luisteren. In 2002 overleed ze na een langdurig ziekbed. 

° Bronnen: GPD, Freewave Nostalgie Archief, Beeld en Geluid Wiki.

Een reeks radiofragmenten van Avro Hilversum 1 uit de jaren 80. Artiestenportret met Jerry van Rooyen en Tosca Hoogduin.

TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight
TVV Sound
TVV Sound
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
In het jaar dat in Nederland gevierd wordt dat het medium radio er een eeuw
In het jaar dat in Nederland gevierd wordt dat het medium radio er een eeuw
In het jaar dat in Nederland gevierd wordt dat het medium radio er een eeuw
Het Parool schreef 'Een saluut aan de radiotechnicus' In het jaar dat in Nederland gevierd
Tien Nederlandstalige muziekzenders, zeven Nederlandse en drie Vlaamse, gaan binnenkort van start met een samenwerkingsverband
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
Wie zit er nog op FM te wachten als de digitale mogelijkheden onbeperkt zijn? Bekende
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Retro
Eén eeuw radio, 100 jaar geschiedenis – 4 (audio)

Retro-interview met RVV (audio)

Eén eeuw radio, 100 jaar geschiedenis – 3 (audio)

Retro-interview: Bjorn Verhoeven (audio)

Eén eeuw radio, 100 jaar geschiedenis – 2 (audio)

Retro interview: Stefan Ackermans

Sluiten