De Zomerhit is een vorm van discriminatie Het selecte aanwezig zijn

Leestijd: 6 minuten

Een must

Het is elk jaar een feest, een strandparty eigenlijk, want de Zomerhit moet zo nodig aan zee worden uitgereikt. Waarom niet? Moet kunnen. Elk jaar is het strandfeest van ‘de grootste’ een toeristische trekpleister voor de stad Blankenberge, ooit zowat het buitenverblijf van VTM voor Tien om te Zien. Medialaan kiest voor haar Q-strandfuiven echter voor Oostende.

Het feest is een ‘must’ voor de beau monde in de Vlaamse showbusiness, sterren die soms menen nog eens een bevestiging van zichzelf te moeten krijgen, of diegenen wat een boost nodig hebben voor hun kunnen. De ‘boekskes’. Vedetten hebben ze graag, zolang ze maar schrijven wat ze zelf graag willen, en vooral hoe zij dat zelf willen. Anders niet, en niet anders.


Lees verder onder de advertentie


Selectie beperkt

Er hoort een hele meute bij. De selecte groep van VIP’s zou de selectie zelf nóg ruimer doen, zeker als ze er niet meer bij mogen. De selectie is de keuze van de organiserende omroep, volgens hen te beperken wegens ‘uit de hand lopen’. Het selecteren zal ook wel een ‘ons-kent-ons’-gehalte hebben. Wie in de showbusiness stapt moet leren omgaan met de vraag ‘En hoe iiisst?’, te pas en te onpas.

Natuurlijk moet er ook verslaggeving zijn. De openbare omroep heeft zowel radio als televisie in haar spectrum, en zou ervan kunnen uitgaan dat alles wel medegedeeld is als de ‘grootste’ van het Vlaamse land dat doet. Er worden ook anderen gedoogd, mits inschrijving en onder voorbehoud van aanvaarding. Het zijn er dit jaar minder dan eerdere jaren, ze mogen er toch nog bij. Sommigen toch.

Webvoting

In al dat selecte en geselecteerde gezelschap druilt de smile elke keer af van radio en televisie, te weten: Radio 2 en Eén. Al geruime tijd vooraf wordt getoeterd dat de lamp die dag in Blankenberge zal branden. Of Jan met de pet (en in deze tijd ook Mien laat eens zien, of ‘al wie dat wél springt’) nog even iemand wil stemmen? Via webvoting natuurlijk, hoe anders?

Stemmen wordt beloond, tenminste toch als die stem geselecteerd wordt als winnaar. ‘Uit iedereen die gestemd heeft’ schrijft het VRT-bericht over de winnares, Agnes uit Geel. Zij wint niet zomaar een vliegvakantie voor twee personen, van 1 week all-in naar een hotel in Turkije. Het is een Neckermann vliegvakantie, in een Paloma-hotel. Geselecteerd als sponsor.

‘De luisteraars en kijkers van’

De tijd van gele briefkaarten is definitief voorbij als enkel via een website kon worden gestemd. We mogen dan misschien ervan uitgaan dat er niet zo veel kijkers via DVB-T zullen hebben gestemd, noch mensen van wie het kleine pensioen zelfs geen briefkaart meer toeliet, laat staan een internetaansluiting. Zij hoorden het nieuws later wel op Radio 1, in het gesproken dagblad.



De winnares was Agnes uit Geel, geselecteerd ‘uit iedereen die gestemd heeft’, zo schreef toch het persbericht van de VRT. In de bekendmaking van de winnaar van de Zomerhit worden die stemmers plots ‘geselecteerd’ als trouwe klanten van de eigen media van de openbare omroep. ‘De luisteraars van Radio 2 en de kijkers van Eén’.

Televoting

We zouden heel breed kunnen zijn, en aannemen dat de winnaar van de Zomerhit enkel via een uitzending op Radio 2 en Eén zou worden gekozen. Niet dus. Er was al de eerdere webvoting, het reglement zette ook de volgorde van 10 nummers naar het nummer 6000 van een televoting online. Per SMS, dat brengt op! Het eigen nummer delen betrokkenen natuurlijk ook mee aan hun fanclub.

Laten we toch nog aannemen dat de stemmers de, voor de paar duizend ‘geselecteerde’ dagboeken van CIM, nodige 15 minuten naar de uitzendingen hebben geluisterd of gekeken. De keuze kon ook enkel worden gemaakt uit 10 overblijvende kandidaten. Die selectie gebeurde niet enkel door gewoon eerder afvallen wegens ‘niet geselecteerd’, de keuze was ook bewust beperkt.

Hopeloos druk

De VRT, in casu Radio 2 en hun support Eén, stellen immers dat de mogelijk populairste hit van elke zomer ook live moet kunnen aanwezig zijn tijdens de strandparty in Blankenberge. Zo niet, is het niet (meer) in de selectie. Dat zou een goede garantie kunnen zijn voor de live show én de aanwezige ‘luisteraars en/of kijkers’. Die natuurlijk ook gewoon strandtoeristen kunnen zijn op dat ogenblik.

Anderzijds kan zoiets een serieuze beperking zijn voor anderen. Succes meet zich vaak (vooral) in vele optredens, persbelangstelling, enz. Wie tijdens de zomer de hit van dat zomerjaar te pakken zou hebben, heeft het meestal hopeloos druk met overal aanwezig zijn. De periode van half oogst, in de zomervakantie, of een verlengd weekend, explodeert zo al van activiteiten, zonder Zomerhit.

Extra pijnlijk

De VRT, in wezen Radio 2, gaat ervan uit dat wie niet bij hún activiteit Zomerhit live aanwezig kan zijn, gewoon niet deelneemt. Het ruikt naar pretentie om de eigen activiteiten belangrijker te vinden dan die van anderen, waaronder toch ook luisteraars van Radio 2 en kijkers van Eén zouden kunnen zijn. Het is echter ook pure discriminatie.

Dit jaar viel het zelfs extra pijnlijk op. Met alle respect voor ‘winnaar’ Niels Destadsbader, en voor alle 9 andere geselecteerden, maar wie doet beter dit jaar dan de groep en het nummer dat nu toch zowat iedereen in Nederland en Vlaanderen naar Zoutelande jaagt? Of er tenminste deed (en doet) aan denken? Een dorp van 1620 inwoners, nu wereldberoemd bij 23 miljoen Nederlandssprekenden!

De Vlaamse norm

Zoutelande is de grootste Nederlandstalige hit ooit in Vlaanderen. Het stoot ‘Rood’ van Marco Borsato van de troon, en toont dat Nederland het Vlaamse lied beheerst. Of dat het Vlaamse lied te weinig wordt gespeeld? Het is alleszins al lang geen geheim meer dat openbare en private omroepen zich graag achter Nederlandse liedjes verschuilen om een Vlaamse norm te halen. Als ze die al halen.

Gisteren nog kondigde gastzanger Bobby Prins bij de Kaasboerin in Postel zijn Sancta Maria aan als één van de grootste Vlaamse hits ooit. Terecht, de zanger is dankzij het koppige doorzetten van Michel Follet een paar jaren geleden toch nog beloond met een Golden Lifetime Award, in 2014 in Aarschot, de eregalerij van Radio 2 en Sabam vergeet hem al sedert 2000.

Aanwezig zijn

Sancta Maria scoorde net geen nummer één in 1973. Bobby Prins en The Sound Express stonden daarna overal in Vlaanderen in een spiegeltent of parochiezaal. Zelfs de B-kant, ‘Twee Bloedrode rozen’ werd een hit, als populair een maatstaf mag zijn. In 1973 won Will Tura met ‘Verboden Dromen’ de eerste editie van Zomerhit, Bobby Prins stond op dat ogenblik misschien op de stationskermis in Tielt. Niet aanwezig…

Salim Seghers scoorde dankzij Jos Ghysen en een pak gele briefkaarten in 1972 net geen nummer één met Verlaat Me Nooit. Die zomer zal hij wel uitgeboekt geweest zijn, de VRT geeft slechts Zomerhits aan vanaf 1973, Wikipedia de Lilac Street Band met Best Seller voor 1971, onbekend voor 1970 en 1972. Misschien had Bobby Prins het toch nog gehaald in 1972, aanwezig zijn was dan wat anders.

Geen Zomerhit

Het is eigenlijk schandalig dat een hit die 10 weken lang nummer één stond, en in totaal 42 weken genoteerd was, niet eens mocht meedoen aan de stemming. BLØF en Geike Arnaert, Bobby Prins en andere Salim Seghers’ zijn niet alleen. ‘Goud’ van Bazart stond al 50 weken in de hitlijst, de Vlaamse Top 50 geeft zelfs 109 weken aan! In 2016 werd echter de nieuwe K3 met Ushuaia de Zomerhit.

In de Ultratop meest verkochte Top 10 ooit staan drie Vlaams-Belgische producties: Artiesten voor Tsunami 12-12 met Geef een Teken (in 2005 werd Belle Perez Zomerhit met Que Viva La Vida), Las Ketchup (Song), een Vlaamse versie door Scarababies (in 2002 werd Belle Perez & Jody Bernal Zomerhit met ‘Me and You’), en Bobbejaan Schoepen met ‘Een Hutje Op De Heide’ (in 1960 was er nog geen Zomerhit).

Video uit Zoutelande?

Misschien kan de naam Zomerhit eens eindelijk wijzigen in ‘Onze’ Zomerhit, en niet ‘van’, maar ‘uitgereikt door’ Radio 2 en Eén? Het zou echter nog niet het #metoo gevoel van vele Vlaamse artiesten oplossen. De 70-jarige Salim Seghers, en de 72-jarige Bobby Prins, stonden gisteren nog steeds voor een bomvolle zaal bij de Kaasboerin in Postel. 45 jaar later. Zonder enige Zomerhit ooit.

Karen Damen stond ook ergens anders, dan in Blankenberge. Ze mocht haar prijs als Beste Doorbraak van het jaar per videoboodschap in ontvangst nemen. Het is geen slechte beloning na bijna 20 jaar podium, en misschien kon ze niet aanwezig zijn omdat ze nog op zoek was naar de oplichter die onder haar naam geld aftroggelt? Of misschien was ze gewoon naar Zoutelande, zoals iedereen.

Hugo van Vlaenderen

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Beschouwingen bij de ‘Week van de digitale radio’ Internetradio zal nooit de bovenhand hal... RadioVisie wil graag een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publicere...
De ‘kracht van de verandering’ in tv-land Op 1 december stopt VRT z'n digitale... RadioVisie wil graag een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publicere...
‘Sorry, niet met onze medewerking’ “Neem deel aan de discussie” vraagt RadioVi... RadioVisie wil graag een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publicere...
Dank dat u bij ons was VRT antenne TV wordt TV-Vlaanderen antenne-tv RadioVisie wil graag een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publicere...
Niet zoveel “plus” aan Vlaamse DAB Het lijkt alsof de geschiedenis van de radi... RadioVisie wil graag een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele radiogebonden thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te h...
Uitzweten bij Sauna FM Tussen Aalst en Hoeselt RadioVisie wil  een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publicere...
Deel of print dit artikel
Spotlight
TVV Sound
TVV Sound

5
Reageer op dit artikel

avatar
4 Aantal reacties
1 Antwoorden op reacties
0 Volgers
 
Meest beantwoorde reactie
Artikel met de meeste reacties
3 Personen die reageerden
Jan D.M.HaveveRonny Personen die recent reageerden
  Inschrijven  
Abonneren op
Jan D.M.
Gast
Jan D.M.

Zomerhit !!! Hugo, je kan het nog straffer bedenken: het elitaire “EREGALERIJ”-Festival van Radio 2 !!!!!

Hugo Van Vlaenderen
Lid

Iedereen mag een zandbak hebben om in te spelen, geen probleem. Voor een Eregalerij maakt Radio 2 eigen keuzes, die zijn enkel voor de omroep zelf van waarde. Radio 2 is geen algemene waardemeter voor Vlaamse of Belgische liedjes. Bij ‘zomerhit’ wordt het als de ‘algemene hit van de zomer’ voorgesteld, een ‘volkse keuze’. Dat klopt niet: het is een opgedrongen keuze omdat de artiesten vooraf gelimiteerd zijn, zelfs om redenen die niets met het nummer te maken hebben. Het publiek mag ook geen eigen keuzes toevoegen.

Ronny
Gast
Ronny

Je zou eens moeten kijken hoe vaak de ‘hits’ van bijvoorbeeld Karen Damen en David Van Dijck gedraaid zijn op de andere nationale radiozenders… dat is op 1 hand te tellen. Voor die artiesten is het een geschenk dat Radio 2 er is, de andere zenders blij dat ze het niet moeten draaien 😉

ps: leuke bijkomstigheid dat beide Radio 2 zomerhits van Niels voortkomen uit een Medialaan-productie (Skwon Meiske werd gemaakt voor Qmusic, Verover Mij voor VTM’s Liefde Voor Muziek).

Hugo Van Vlaenderen
Lid

Niemand ontkent de rol van Radio 2 (en andere VRT-omroepen) voor artiesten die wel in de watten worden gelegd. Er zijn echter Vlaamse private radio’s die véél meer doen voor de Vlaamse artiesten, zij krijgen niet zoveel subsidie als de VRT. De openbare omroep speelt soms ook ‘wijze beterweter’, zonder echte reden(en). Zo werd het album ‘Klassiek/Pop’ van Garry Hagger, met bewerkingen uit zowel klassiek als operette, in 2012 zomaar geweerd door Radio 2. Toen de manager de vraag stelde waarom was het antwoord dat bvb. voor een nummer ‘de gitaar toch niet zo goed was gespeeld’. De studiogitarist was Chris Peeters, één van de weinigen die zich volledig beroepsmuzikant mogen noemen in Vlaanderen en België. De productiekosten van die CD overtroffen trouwens ver de normale norm van het gangbare schlagergehalte. Bovendien is het nummer ‘Zweven’ (bewerking van ‘Streti’) daaruit een echt ambiancenummer geworden op feesten, en werd ‘Nooit meer alleen’ (bewerking van Amazing Grace) een echte Kersthit, en een strijdlied voor de afgedankte mensen bij Ford Genk, in 2012. Het is maar één voorbeeld.

Jan D.M.
Gast
Jan D.M.

Haveve: je zal voor Radio 2 maar beter tot het clubje van Bart Peeters, Johan Verminnen of Raymond Van Het Groenewoud horen !

Meer in Opinie
Is dat het nieuwe radiodecreet van Gatz?
Sven en Alexander steken elkaar de loef af
‘De huidige dj is een personality’ (video)
Uitzweten bij Sauna FM
Nieuwe Sporza logo een kopie?
Red de antennekijker!
Sluiten