fbpx

RadioVisie

  • .
    Spotlight
    .

De Zaak Natsie (10)

Kwam dat even goed uit. Belt de baas van deze club me op met de vraag of ik een column wil schrijven voor vandaag. Laat ik nu net, vorige week in London, een ander DAB+-toestel gekocht hebben, dat ik sinds zondag uitvoerig aan het testen ben. Ik ben eigenlijk niet zo’n ‘zenderhopper’. Maar dit was anders. Een nieuwe ontvanger zou me ook in een wondere radiowereld storten. Da’s toch wat de reclame me beloofde. Ruim zeventig zenders heb ik gevonden, beluisterd en er ook een conclusie aan vastgeknoopt…

Pakweg, ik doe een gooi, de afgelopen vijfenveertig jaar is er veel veranderd in de Vlaamse ether. Het resultaat van een logische tijdsevolutie die, hand in hand met de techniek, steeds vaker boekhoudkundig beoordeeld wordt. Met rationeel cijfermateriaal verantwoordt de marketingafdeling en legt emotieloos een tussenbalans op de managerstafel.

Men implementeert eeuwig. Zoekt naar een ideale synergie tussen strategie, concept en uitwerking van een format. Meten is weten, maar niet altijd overal. Formatradio werd het fundament, de duidelijke te volgen snelweg naar efficiënt succes, met een nefast negatief gevolg: radio wordt dood geanalyseerd ten koste van creativiteit.

Het merendeel van formats is duidelijk neergezet en vrij goed uitgebalanceerd volgens de adviezen van vraag en aanbod. De herkenbaarheid door de doelgroep en de verpersoonlijking van de leefwereld van de luisteraar zijn basic de veilige voordelen van een muzieklijn met kleine marges. De voorspelbare computer gegenereerde playlists stellen echter de creativiteit van de programmamaker op proef en in vraag.

Een format is nochtans voor een presentator het meest ideale basisinstrument om inhoudelijk telkens weer anders in te kleuren. Deze invulling blijkt op termijn weinig opwindend, te stereotiep saai, monotoon en nauwelijks klantenbindend. Dat inspiratieprobleem los je niet snel op met duo-presentaties aangevuld met sidekicks. Ze zijn eerder blinde offers aan de commercie en de dans der luistercijfers.

De kracht van opwindende radio ligt bij de factor amusement, de aha-erlebnis. Niet in het oeverloos debiteren van foute krantenberichten en het ensceneren van kleurloze flauwe grapjes tot smaakloze topics. De chronische routine slaat dan toe en verveeld snel. Een radioshow is bovenal toch een kruising van de muziekwetenschap met kunst van het inhoudelijke idee. Of niet?

Wie durft, kan of wil een andere benadering brengen van iets alledaags? Verhef het tot iets origineels, spraakmakend zonder te vervallen in afgeroomde clichés en oneliners? Hoe zo? Het probleem met de clichés is niet dat er verkeerde ideëen achter zitten, maar dat ze zo’n oppervlakkige weergave geven van zeer goede gedachten.

En daar wringt in Vlaanderen het radioschoentje, een maatje te klein geproduceerd vanwege gebrek aan inspiratie en lef. Ach zo!

Smak, Natsie


TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight
Broadcast Partners
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Re-enactment: wapens mogen, AM-radio niet. Foei! Heb je vorig weekend ook die oude, prachtige, naar
Mag ik eventjes collectief innen, ik geef mijn rekeningnummer. Verwacht je een motief voor mijn
Goed dat onze eindredacteur nog kan volgen. Gisteren verving Dick Offringa columnist-collega Ben Bode. Bedoeling
Ben Bode had terug moeten zijn uit vakantie. Maar er was een foute boeking bij
Zat ik me net af te vragen wat ik het komende halfuur zou doen in
Lijstjes. Zap van Q al over Radio 1 tot TOPradio en allemaal hebben ze lijstjes…
Ik had het kunnen weten! Eén keertje ben je lief en je krijgt een hoop
Zon, zee, strand? Neen dankuwel. Het gevoel van zand tussen mijn tenen geeft me de

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Column
Kicken op radio en zo (45)

Kolder en Klodder – 80 (video)

Peter van Dam’s ‘Radio voor Dombo’s’ – 18 (video)

Nostalgische column Hans Knot – 75 (video)

Dick is (nog steeds) radio actief (39)

Plaatje maar weer – 54 (video)

Sluiten