De week van Sylvain Tack – slot (video) De Vlaamse pers: het kon (veel) beter!

Leestijd: 4 minuten

Het overlijden van Sylvain Tack werd door het parket van Brugge op 9 februari 2006 bekend gemaakt. Radio en tv-journaals besteedden er diezelfde dag in hun diverse journaals een item aan. Ook Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad brachten diezelfde donderdag nog het nieuws en/of kwamen ’s anderendaags met meer duiding. De andere Vlaamse kranten (De Standaard, Gazet van Antwerpen, Belang van Limburg en De Tijd) publiceerden pas een dag later, op 10 februari, het nieuws.

Wetende dat in het verleden de landelijke pers nooit heel secuur en sereen was omgesprongen met haar informatie over Sylvain Tack en vooral over Radio Mi Amigo, onderwierp RadioVisie alle berichtgeving aan een kritische blik. Dat waren toen onze bevindingen.

Gisteren, 9 februari 2006, bracht Het Laatste Nieuws de trieste primeur van het overlijden van Sylvain Tack. De krant plaatste meteen een overzicht van de vele carrières die de man had. Helaas werd het deel over ‘zijn’ Mi Amigo te haastig aan elkaar gebreid, waardoor bij menig radiokenner de haren ten berge rezen. In de loop van de dag volgden we daarom met argusogen de overige media.

VTM en FOCUS/WTV

Het VTM-nieuws om 13:00 uur ging totaal de boot in toen beelden getoond werden van… Radio Atlantis en Adriaan Van Landschoot. Paul Severs mocht wel terecht een ode brengen aan deze man die belangrijker geweest is voor de Vlaamse radio en showbizz dan algemeen wordt aangenomen. Bij het regionale Focus/WTV uit West-Vlaanderen klopten de feiten én de beelden wel en liet men ex-zanger en ex-Mi Amigo presentator Norbert aan het woord. Deze medewerker van het eerste uur verhaalde ook over de omstandigheden aan boord van het zendschip waarbij hij de nadruk legde op het feit dat ‘ze’ vaak geen eten hadden en er ‘enkel nog zout restte’.

Canvas en Terzake

Canvas (VRT) bracht ’s avonds in Ter Zake eveneens een reportage over Sylvain Tack. Wie Het Journaal eerder op de dag bij Eén had gezien, zag nu een soort extended version. Opnieuw mocht Paul Severs een en ander vertellen over zijn ex manager, dit keer aangevuld met getuigenissen van Eddy Govert, bekend muzikant. Ooit populair als Le Grand Julot tijdens de gouden Mi Amigo-jaren. Een reportage waarop weinig aan te merken viel, behalve dat het voor de kijkers zonder voorkennis waarschijnlijk moeilijk was om de figuur van Sylvain Tack te begrijpen. Het is hoe dan ook onmogelijk om de man zijn levensverhaal te schetsen in minder dan tien minuten.

Het Nieuwsblad en Het Volk

Vandaag, eerder dan oorspronkelijk gepland door uitgeverij VUM, komen ook Het Nieuwsblad, De Gentenaar en Het Volk terug op het overlijden van Sylvain. Guido Van Liefferinghe schetst daarbij een portret van zijn ex-werkgever. Als showbizzjournalist werd Van Liefferinghe immers door Tack bij Het Laatste Nieuws weggehaald om het toen tweewekelijks verschijnende blad Joepie te starten.

Het zou het begin worden van een opvallende carrière in de media voor Van Liefferinghe.

In diezelfde kranten vinden we ook een kort overzicht terug van de vele carrières van Sylvain Tack. Eén fout alweer. De Spaanse studio’s van Mi Amigo worden gesitueerd in de villa van Tack in Playa de Aro. Wat niet zo is. Eerst waren de studio’s gevestigd in een villa van een vriend aan de voet van de Mas Nou, mijlenver van de villa van Tack. Later verhuisden ze naar het centrum van Playa de Aro.
 
De Tijd

Een foutje dat helemaal in het niets verdwijnt als we De Tijd erbij nemen. Vreemd voor een krant die we rekenen tot de kwaliteitspers. We lezen helaas dat Tack samen met Adriaan Van Landschoot de Vlaamse muziekwereld domineerde in de jaren 60 en 70. Wat dit laatste decennium betreft, daar kunnen we ons akkoord mee verklaren. Wat de jaren zestig betreft, Van Landschoot liep toen nog in korte broek.
 
Verder wordt gemeld dat Radio Mi Amigo vanuit Nederland uitzond. Een opmerkelijke fout. De zenders stonden immers aan boord van de MV Mi Amigo, een zendschip dat eerst voor de kust van Scheveningen lag en later in de monding van Thames. Enkel de studio’s bevonden zich o.a. in het Nederlandse Breda. Ook fout is de melding dat Sylvain Tack de eerste hoofdredacteur van het weekblad Joepie was, terwijl het om Guido Van Liefferinghe gaat. Een aantal verkeerde feitencombinaties laten we zelfs buiten beschouwing.

Het kon veel beter

De Vlaamse media en de berichtgeving rond Sylvain Tack en Radio Mi Amigo; het kon dus veel beter. Waarom we daar zo ongenadig op wijzen? Iedere geschiedenis heeft recht op haar waarheid en de juiste feiten. Ook de radiohistorie. Als alle feiten bij 75 jaar publieke omroep moesten kloppen, dan bij het overige deel van de Belgische radiogeschiedenis ook.  

° Lees ook: De week van Sylvain Tack – 1 (audio)
° Lees ook: De week van Sylvain Tack – 2 (audio)
° Lees ook: De week van Sylvain Tack – 3 (video)
° Lees ook: De week van Sylvain Tack – 4 (audio)
° Lees ook: De week van Sylvain Tack – 5 (audio)

Deel dit artikel
Amptec
Amptec
TVV Sound
Spotlight
Broadcast Partners
Belgian Radio Day

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *