fbpx

RadioVisie

  • .
    Belgian Radio Day
    .
TVV Sound

De ‘favoriete’ microfoon van de radio-dj

Misschien vraag je je soms af hoe radio-presentatoren altijd prima klinken, ook in auto’s met mindere audiosystemen? Omdat ze de goede microfoon gebruiken, maar er komt meer bij kijken. Het juiste type microfoon is daarbij de doorslaggevende factor. Er zijn verschillende types; de condensator microfoon, de dynamische, de lavalier en de shotgun microfoon.

Een condensatormicrofoon is gebaseerd op een membraam met daarachter een plaat. Hiertussen wordt een spanningsveld gecreëerd door de stroomtoevoer van de microfoon. Dit noemen ze de condensator. Het membraam is dusdanig dun dat het frequentiebereik hoger ligt en er een gedetailleerder geluid opgevangen kan worden. Deze microfoons worden vaak gebruik voor het opnemen van (akoestische) instrumenten en zang. 

De lavalier, ook wel een dasspeldmicrofoon genoemd, is meestal gebaseerd op dezelfde techniek. Dit type wordt het vaakst gebruikt voor televisie, interviews of video-opnames, omdat de microfoon klein is en specifiek gemaakt werd om spraak op te vangen. Toch gebruiken radio-dj’s die niet.

Een shotgun microfoon wordt dan weer vaak gebruikt bij het maken van films en video’s buiten een studio. Hij wordt gericht op wat geluid maakt, zoals bijvoorbeeld een persoon, waarna de microfoon zich ook zal richten op het target. Dit zorgt ervoor dat omgevingsgeluiden minder hoorbaar zijn. Ook de shotgun microfoon is een condensatormicrofoon.

Dan blijft er nog één type over: de dynamische microfoon. Die bestaat uit een membraam, een spoel en een magneet. Er wordt een magnetisch veld gecreëerd dat het geluid opvangt. Het grootste voordeel van de dynamische microfoon is dat het geluid meerdere lagen heeft.

Wat kiezen voor de radio?

Radio-dj’s maken vrijwel allemaal gebruik van een dynamische microfoon omdat ze steviger zijn, betrouwbaarder en ze hebben de juiste functionaliteiten voor het maken van een radioshow. Ze kosten tussen 300 en 400 euro. Een studiomicrofoon is over het algemeen goedkoper, maar is wel anders dan de microfoons die ze bij de radio gebruiken. Een erg populair type is bijvoorbeeld de SM7B.

Maar het draait niet alleen om de microfoon, de mixer is net zo belangrijk. DJ’s kunnen er het geluid van de muziek mee aanpassen, maar ook hun stem. Vaak gebeurt dit met een equalizer, compressor en de-Esser. Met andere woorden: het geluid wordt dusdanig aangepast dat jouw favoriete dj zo goed mogelijk klinkt. Door het gebruik van deze technieken kan de persoon in kwestie op de radio anders klinken dan in het echt.

° Jeffrey MullerInside Audio


TVV Sound
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Naar het voetbal gaan om te… luisteren

"Het gaat om de sfeer opsnuiven, het voelen en het horen” Niet kijken, maar... luisteren Lees verder

Blad 392: ‘PLAN B’, FM-kavels en een Assistent

Hoe sterk verschillen de media in Vlaanderen en Wallonië van elkaar? Of net niet..Gezocht en Lees verder

2003: Hoogtechnologisch luisteronderzoek (video)

Nadat er in het najaar van 2002 al een aantal testen werden uitgevoerd, zijn de Lees verder

Vlaams bedrijf maakt antennes voor heel Europa

Velen dromen ervan, maar het is weinigen gegeven: van je hobby je beroep maken. Kenny Lees verder

Ook NPO Radio 5 ‘biept’ niet meer (video)

NPO Radio 5 is vorige week gestopt met het uitzenden van de vertrouwde drie biepjes Lees verder

Geen verkeersinfo meer bij Deutschlandfunk (audio)

Deutschlandfunk stopt op 1 februari met het brengen van verkeersinformatie. Daarmee komt na ruim een Lees verder

Blad 367: 360° Audio, Ann & Born (video)

Morgen mogen we overal de restjes 'middernachtmiswijn' (leuk woord overigens) gaan verzamelen in de Vlaamse Lees verder

Doorbraak: de goedkope DRM-ontvanger komt er (eindelijk) aan

In tegenstelling tot DAB+ blijft het bij DRM – de digitale radiotechnologie voor de middengolf Lees verder

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Dossier
Bepaalden videoclips het radiobeleid? (video)

De kwestie kanaal 10: wat verbergt Vlaanderen voor de EBU?

Eurobarometer: radio blijft meest geloofwaardige medium

Frankrijk begraaft DMB-R, de bastaardzoon van DAB

Lokale DAB+ in Wallonië: wat kan Vlaanderen leren? (deel 3)

Lokale DAB+ in Wallonië: wat kan Vlaanderen leren? (deel 2)

Sluiten