De ene Indie is niet die andere Indie Een verhaal over auteursrechtenvrije muziek

Leestijd: 3 minuten

Muziek en radio zijn vaak (te vaak?) synoniemen van elkaar. Omdat er heel veel genres bestaan, zijn er bijna net zoveel radiostations die zijn opgehangen rond een bepaald format. ‘Indie’ is er daar eentje van. De term duik vaak te pas en steeds vaker te onpas op. Ook radiostations die brede formats van populaire muziek programmeren, draaien ‘Indie’. Maar welke vlag dekt die lading eigenlijk? Wereldmuziek? Alternatieve muziek? Muziek vrij van auteursrechten? Philippe Derluyn verdiepte er zich in.

De ene Indie is niet die andere Indie

In België is ‘alternatief’ niet gelijk aan Indie, en is elk artiest wel ergens gebonden aan een label dat automatisch resulteert bij een Sabam-registratie. Zowat elke artiest ten lande brengt nummers uit via een klein of groter platenlabel. Weinigen doen dit in eigen beheer. Kortom, bij ons bestaat het Indie-genre niet echt. 


Lees verder onder de advertentie


Als men het bekijkt vanuit internationaal perspectief, dus buiten onze grenzen, is Indie én het medium dat hen ondersteund – radio dus – zowat het enige kanaal waar dit soort artiesten exposure krijgen. Het is zowel in de Verenigde Staten als elders toegelaten om 24/7 Indie uit te zenden en te streamen zonder auteursrechten te moeten betalen. Waarom? Omdat de artiest nergens geregistreerd staat. 

In het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada maar net zo goed in Frankrijk, kunnen onbekende artiesten voor de grote massa enkel hun materiaal slijten onder het Indie-label dat enkel dit soort artiesten toelaat. Deze labels bieden een artiest de mogelijkheid om ‘toch iets’ uit te brengen, waardoor ze bekend kunnen worden via optredens. Dit soort Indie-labels is niet verbonden met welke organisatie dan ook en werkt bijgevolg volkomen onafhankelijk. 

Lage landen versus UK en USA

In België en deels in Nederland zijn enkel radiostations operationeel die populaire genres draaien. In het buitenland en met name de USA, kent men nauwelijks nog radiostations met algemeen populaire content. Daar heeft, vooral door de verplichting ervan, elk station zijn eigen (beperkt) format; CHR, Top40, Hot Adult Contemporary, Christian, Pop, Jazz, Country… Eénmaal een licentie gekregen, mogen ze enkel ‘hun’ format laten horen. Meestal is dat heel strak afgelijnd.

Om deze reden is Hip Hop & R&B bij ons vaak populairder dan in het thuisland. Sommige artiesten dienen hun heil te zoeken in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, waar ze populair worden en op die manier voet aan de grond krijgen in hun thuisland. Ook hier gelden de Verenigde Staten als voorbeeld.

Een breed spectrum

Er is een breed spectrum aan Indie-genres. Ze allemaal vermelden zou een té lange lijst worden. Enkele minder bekende voorbeelden; Americana, Folk, Southern-Rock, Roots, Gospel, Blues, Pop, Power-Pop, Country, Traprock, R&B, Beach, Adult-Contemporary, Easy-Listening, Bluegrass, EDM en Dance.  Allemaal genres die ook voorkomen bij ‘label-artiesten’, maar net zo goed bij onafhankelijke artiesten (Independent Artists). 



Een mooi voorbeeld dichter bij huis vind men in Parijs bij het radiostation Aligre FM 93.1. Er worden enkel alternatieve genres en Indie-artiesten opgenomen in hun zendschema. Van Jazz tot Rock, doch afgelijnd van elkaar. Een all-in pakket in tegenstelling tot de USA waar elk station enkel het eigen genre mag draaien. 

Waar? Hier!

Waar kan je Indie-artiesten vinden? Ze worden aangeboden via specifieke kanalen aan broadcasters die hen willen opnemen in hun zendschema om hen een ruggesteun te bieden. 

Florida USA: Musik and Film  
Alabama USA: Stephen’s Indie picks
Indie & label aanbod USA: Airplay Direct   

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Het Middagblad van zondag 20 januari Brexit-gevolgen, Q-maskers en sociale media 'hitlijst... Bye bye BBC-buis BBC 1 en BBC 2 zijn nog tot eind maart te bekijken in de Lage Landen, daarna wordt doorgifte erg onzeker. De tv-stations die een Britse Ofcom licentie hebben - ...
Het Avondblad van 18 januari (video) Een nieuwe podcast, een nieuwe radionaam en een 'nieu... Begin van Podvis, einde voor Han Mulder Radio 1 heeft een nieuwe journalistieke podcast: Podvis. Daarin wordt elke keer een bepaald onderwerp uit het nieuws onder de loep g...
Deezer lanceert eigen radioportal 'Radio by Deezer' voorlopig enkel in het VK en op Androi... Muziekstreamer Deezer lanceerde zopas een eigen radioportal ‘Radio by Deezer’, een aparte gratis app waarmee je toegang hebt tot ruim 30.000 radiostations uit de hele wereld. Voorl...
Het Avondblad van 17 januari (audio) Een award, een lappendeken en een centrale gast Award voor Platenlabel  - voluit Play It Again Sam - krijgt de Sector Lifetime Achievement Award tijdens de Music Industry Awards op donderda...
Het Avondblad van 16 januari (audio) Een transfer, VRT pleegde zelfmoord, Lutgart wil stop... Opmerkelijke ‘transfer’ op komst? Patrick Vandergucht was in een ver(der) verleden actief bij Maeva Brussel (1988-1989), hij draaide in die periode ook in dancing Queen in Herfe...
Het Avondblad van 15 januari (video) Over VRT NWS, SiriusXM en het cassettebandje 8 manieren om VRT NWS te volgen Ruim een half miljoen Vlamingen surft elke dag naar vrtnws.be, om te weten wat er in eigen land en de wereld is gebeurd, en waarom, hoe, door wie...
Deel of print dit artikel
TVV Sound
Spotlight
TVV Sound
TVV Sound

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Actueel
Het Avondblad van 23 mei (audio)
Geen zomer zonder… zeezenders
Luisteren jongeren in 2020 nog naar de radio?
Indianapolis: 500 Miles en nog meer radio
Het Avondblad van 22 mei (audio)
Aanpassing van het mediadecreet
Sluiten