BeoutQ zwaar onder vuur Piraattelevisie met Saudisch overheidsgeld

Leestijd: 2 minuten

Sinds de moord op de dissidente journalist Jamal Khasoggi in de Saudische ambassade van Istanbul belandde de Koninklijke monarchie van kroonprins Mohammad Bin Salman in het oog van een ongeziene storm. En alsof dat niet volstond, heeft één van de grootste wapenbestellers ondertussen flinke mediawrevel opgewekt.

Alles draait om het zwaar door de staat gefinancierde Beoutq TV, dat op allerlei vlakken het boekje flink te buiten gaat. Zover zelfs dat de roep van commerciële grootmachten als Sky TV en Beinsports om gepaste sancties steeds luider klinkt.
 
Trump


Lees verder onder de advertentie


De onophoudelijke beschuldigingen aan het adres van de Qatarese overheid over steun aan het Syrische regime van Bashar Al-Assad en aan de terroristische organisaties als Al Qaeda en IS verzuurden het reeds fragiele klimaat. Aangevuurd door de oorlogsretoriek tijdens het jongste bezoek van de Amerikaanse president Donald Trump escaleerde de netelige kwestie tot een regelrechte breuk en concrete pogingen om de buren te isoleren.

Zelfs de nieuwszender Al Jazeera en de ‘spin-off’’ BeinSports, dat reeds geruime tijd in een niet al te gezonde situatie verkeerde, werden het doelwit van een boycot. Daar bleef het trouwens niet bij want de overheid ging nog een stap verder en kwam met bijzonder veel geld over de brug voor de oprichting van een tegenoffensief via de door hen beheerde satelliet Arabsat.
 
Blufpoker

Met als voornaamste ambitie de totale verbanning van alle decoders van BeinSports werd Beoutq boven de doopvont gehouden. De rechtstreekse beelden van de Premier League, van het integrale wereldkampioenschap voetbal in Rusland, van de Franse Ligue 1 en van de F1 Grand Prix moesten een dam opwerpen tegen de heersende invloed van de regeringsgezinde mediagroep in de Qatarese hoofdstad Doha.

Deze ongekende vorm van industriële piraterij ontketende, zoals mocht worden verwacht, een tsunami aan wereldwijd protest. De Wereldvoetbalbond FIFA en de verantwoordelijken voor het toekennen van de uitzendrechten op legale basis hielden het niet alleen bij strenge bewoordingen maar trokken ook naar de Europese Commissie. BeinSports vond het na een reeks waarschuwingen inmiddels welletjes en stuurde op 2 oktober jongstleden een schadeclaim van ruim één miljard euro. Voorlopig zonder gewenst resultaat vermits men in Ryad vrolijk op de ingeslagen weg verder gaat.
 
Genoeg is genoeg

Voor Sky TV, dat miljarden euro’s pompte voor de toewijzing van de licentie voor de Engelse voetbalcompetitie en voor de BBC, dat ongevraagd eigen dramaproducties op de illegale tv-streaming zag opduiken, is de maat méér dan vol. De voorzitster van de Europese handelscommissie Anna Malström ontving een dringend verzoek voor een officieel protest bij de Saudische overheid.



De brief onderstreepte bovendien de vrees voor een scherpe daling van de inkomsten. Zeker omdat men denkt dat de ‘piraat’ inspanningen zal ondernemen om ook in Europa klanten via een abonnentenservice te ronselen. Of deze collectieve kreet het actuele beleid van de bewuste boosdoeners zal beïnvloeden, blijft een (voorlopig) onbeantwoorde vraag.  

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Het Avondblad van 6 december (video) Menselijke verhalen over Peter, Vicki, Ann en Tineke Peter blij, Vicki gestorven  Peter Van de Veire en zijn vrouw Ilse verwachten volgend jaar hun eerste kindje. De MNM-ochtendman wordt na negentien jaar opnieuw papa, h...
Het Avondblad van 4 december (video) Van Heldergem al over Antwerpen naar Zwitserland De wensenboom van PROS Sinds afgelopen zaterdag 1 december kan u op de parking van Radio PROS in de Leistraat in Heldergem niet nààst een vijf meter hoge kerstboom (of wensenboo...
Het Avondblad van 3 december (video) Cassette revival, een opgeviste lijst, Soulshow terug... De come back van de audiocassette Niet alleen de vinylplaat is terug, ook de muziekcassettte maakt een come back. Dat meldt de website loudersound.com. Voorbeelden zijn ‘Nevermi...
Het Avondblad van 21 november (video) Woensdag is 'teldag' TV-kijkers tellen Het kijkgedrag verandert snel, nog amper 36% van de jongvolwassenen (18-24 jaar) kijkt regelmatig lineair tv. Dat blijkt uit een studie van consultant Deloitte...
Het Avondblad van 19 november Sinterklaas op de radiotoer Kerstradio’s zijn er via het internet al enkele jaren bij bosjes, sommige zelfs het hele jaar rond, maar in Nederland hebben ze nu ook twee thema-sta...
DVB-T: schakelt VRT drie maanden te vroeg uit? VRT roept ‘technische procedure’ in Op 1 december stopt de VRT, zoals bekend, met de gratis tv-uitzendingen via antenne. Volgens het actieplatform "Red de antennekijker" is dat meer dan drie maanden vroeger dan de ei...
Deel of print dit artikel
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Actueel
Het Avondblad van 2 november (video)
Nederland telt ‘intro- en outro- seconden’ (video)
Vroeg kerstgeschenk van BBC Radio 2
Bert sprak met Lutgart (Simoens)
Noordzee-man naar Mi Amigo Internationaal
Het Avondblad van 31 oktober (video)
Sluiten