fbpx

RadioVisie

  • .
    .

BBC Radio 1: opvolger Britse offshore radio (audio)

Bazen bevreesd voor de komst van… vrouwelijke dj’s

Vandaag 30 september bestaan BBC Radio 1 en BBC Radio 2 53 jaar. One was de ontegensprekelijke opvolger van Radio London. Een gelijkaardig format, tal van dj’s die uit de offshore radiowereld werden geplukt en jingles die naast het befaamde Big L-pakket hadden gelegen. Waarmee de Britten het in alle opzichten beter deden dan de Lage Landers die na het verbieden van hun zeezenders niét voor een alternatief zorgden.

Maar in tegenstelling tot wat wordt gedacht verliepen de oprichting en de beginperiode van BBC Radio 1 niet echt van een leien dakje. Groeipijnen door beperkte financiële middelen en een strenge controle op de creativiteit waren serieuze obstakels voor erkenning bij het grote publiek. Een terugblik op een woelige omschakeling ‘van zee naar land’, zowat een halve eeuw geleden.

Van oud naar nieuw

Het legale antwoord als alternatief op de uiteindelijk verdreven zeezenders was het gevolg van een nooit eerder geziene herstructurering bij de Britse openbare omroep. Het eerdere ‘light program’, dat bestond uit een samenraapsel van verschillende stijlen van jazz, musical, swing en een beperkt aanbod popmuziek, werd in de nacht van 29 op 30 september 1967 door Roger Moffat definitief afgerond. 

Meteen werd een punt gezet aan de oubolligheid van de BBC. De volgende dag werden er ter vervanging twee stations, BBC Radio 2 en BBC Radio 1 geïntroduceerd. Paul Hollingdale effende als allereerste ochtendpresentator het pad voor Tony Blackburn die met ‘Flowers in The Rain’ van The Move om 08:00 uur (Benelux-tijd) het verlengstuk van de zeezenders uitzette. Aan belangstelling en nieuwsgierigheid was er geen gebrek.

° Lees verder onder de foto’s

Aankloppen bij de ‘vijand’

Ofschoon deze radiorevolutie breed in de media werd uitgesmeerd, beseften weinigen dat de BBC tijdens de voorbereiding een heel gebrekkige kennis had van het reilen en zeilen van Caroline, Big L, 270 en co.  Vandaar dat Johnny Beerling op pad werd gestuurd om de geschikte dj’s te vinden. Zijn speurwerk leidde hem naar Radio London. Er werden onmiddellijk onderhandelingen met de populairste jocks aangeknoopt.

De daarop volgende auditie, waarop zich 120 sollicitanten meldden, leverde het voorspelbare resultaat op: tien medewerkers van ‘Big L’ waaronder Ed Stewart en twee mensen van Caroline North, Mike Ahern en Emperor Rosko, voldeden aan het gewenste profiel. Een jingle-pakket van PAMS uit Dallas en een thema gecomponeerd door de ooit geboycotte producer van de Beatles George Martin zorgden voor een flitsende vormgeving.  

Strenge regels

Wie van de nieuwkomers dacht dezelfde losse stijl van presenteren te kunnen hanteren, keek zeer raar op. Keith Skues, die al één en ander gewend was, bestempelde de verplichting om vooraf geschreven scripts als ‘een enorme belemmering’. De aanpak van de eindregisseur met tijdsgebonden interventies leverde bizarre taferelen op. 

Een volledig contrast dus met weleer toen de dj’s zelf het verloop van de shows bepaalden. Anderen behielden hun ‘piratenbloed’ en leefden zich ongedwongen en tot algemeen jolijt wèl volledig uit. Naarmate BBC Radio 1 evolueerde werd dit rigoureuze beleid gelukkig afgezwakt en ontstond er een grotere vrijheid.

De BBC had overigens nogal wat vooroordelen. Zo overheerste de angst over de mogelijke komst van… vrouwelijke collega’s. Men vreesde voor de luistercijfers. Journaliste Annie Nightingale trok meermaals tegen deze verregaande vrouwonvriendelijkheid van leer. Haar klachten verdwenen niet in dovemansoren en leidden in 1970 tot de toevoeging van ‘femels’ aan het team. De komst van Janice Long, Jackie Brambles, Zoë Ball, en Sarah Cox bevorderden het evenwicht in het personeelsbestand.

De verkeerde verschuiving

De liberalisering van de FM-band in de jaren ’80 was de start van meer uitbreidingsmogelijkheden. Naast de gevestigde waarden als Simon Bates en John Peel kregen aanstormende talenten als Bruno Brookes, Simon Mayo en Marc Goodier doorgroeimogelijkheden. Voldoende namen dus om met een volledige programmering de klok rond uit te zenden. Door deze explosieve groei verwaterde echter de hoofdopdracht van BBC Radio 1 namelijk de promotie van de hedendaagse popmuziek. Deze ergernis mondde in de bekende schoonmaakoperatie van 1994 uit… 

Maar dat is een ander verhaal. (FVM)

° Foto bovenaan: Het startende dj-team van BBC Radio One op 30 september 1967


Spotlight
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
BBC Radio 1 een week met het betere radiotalent (audio)

De Britse openbare radio-omroep is op zoek naar nieuw talent. Niks ongewoon dus, dat doet Lees verder

VK: weekend start al op vrijdag bij BBC Radio 1

Opmerkelijk radionieuws uit Groot-Brittannië: de BBC Radio 1 stopt met ingang van juni met de Lees verder

UK: Akkoord tussen BBC Radio 5 Live en Talksport

BBC Radio 5 Live en TalkSPORT slaan de handen in elkaar voor de rechtstreekse verslaggeving Lees verder

BBC stelt nieuwsbulletins beschikbaar aan commerciële radio

Kleine lokale commerciële radiostations in het Verenigd Koninkrijk mogen tijdelijk de nieuwsbulletins van de lokale Lees verder

UK: BBC Radio 2 is happy

BBC Radio 2 verraste op paasmaandag tussen 15:00 en 18:00 uur Belgische tijd met een Lees verder

BBC start lokale afschakeling AM (audio)

Zoals aangekondigd is de BBC is maandag jongstleden 17 februari, gestart met het uitzetten van Lees verder

Boris wil ‘brexit’ voor BBC

Tientallen radiostations op de schop? De Britse publieke omroep moet flink gaan snijden in de Lees verder

Blad 552: BBC, MNM en Mooimakers (audio)

Ook bij de buren in het westen: 'Evenveel of meer doen met steeds minder'En in Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Meer in archieven, deejays, groot-brittannië, offshore
Het is vandaag 30 september… 2000 (audio)

Het radiodagboek van 30 september – 273 (audio)

Blad 614: Tipik, Sky Radio, Beste Buren

Op donderdag 1 oktober start FM Goud Maasland

NRJ: een duik in 30 jaar (Belgische) hiphop

Kathy Lindekens lanceert ‘Twintigers’

Sluiten