fbpx

RadioVisie

  • .
    Spotlight
    .

2013: Radio bepaalt succes van plaat en artiest

Gert Keunen, professor Muzieksociologie aan de Fontys Rockacademie in Tilburg, PHL Music (Hasselt) en de Erasmus Hogeschool/RITS (Brussel), schreef een doctoraat over de selectiemechanismen in het Vlaamse popmuziek circuit.

In zijn doctoraat, ook uitgegeven als boek: ‘Alternatieve mainstream, over selectiemechanismen in het popmuziek circuit’, onderzoekt hij vanuit een sociologisch standpunt waarom de ene muziekband het ver schopt in Vlaanderen en de andere niet.

Radio is volgens Keunen nog steeds heel belangrijk in het selectieproces, zeker als je wil doorbreken op nationaal vlak. Daartegenover stelt Olivier Roegiest van Binair01 in een opiniestuk in MO*: “De tijd dat radiomakers exclusief het muzieklandschap uittekenden ligt definitief achter ons. Almaar meer muziekliefhebbers volgen de fakkel die alternatieve platformen van radiostations overnamen.”

Maar Keunen benadrukt dat airplay voornamelijk een belangrijke factor is voor het aantal concertkansen die een groep kan krijgen. “Vaak wordt de radio als waardemeter genomen in het concertcircuit. Concertorganisatoren werken volgens volgende logica: als iets op de radio is wordt het beluisterd en kan het ook een volle zaal trekken. Natuurlijk wordt er ook af en toe naar eigen smaak geprogrammeerd, maar als je zaal telkens maar voor de helft gevuld is gaat ze failliet.”

Trekt Roegiest dan de verkeerde conclusie in zijn opiniestuk wanneer hij beweert dat de programmatie van Studio Brussel één lange reclamespot lijkt voor de grote commerciële Vlaamse dance- en rock-festivals? Keunen lijkt dit alvast te ontkrachten door op Radio 1 te benadrukken dat “als je een stap hoger wilt zetten, nationale bekendheid wilt bereiken, en wilt spelen op de grote festivals er tegenover vroeger niet veel veranderd is. De traditionele media blijven belangrijk.” 

° Alternatieve mainstream, over selectiemechanismen in het popmuziek circuit


TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Minister Bourgeois maakte op vraag van parlementslid Marijke Dillen (Vlaams Belang), cijfers bekend over het
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
Bart Suy wordt het allereerste verkeersanker van de VRT. De voormalige supervisor van het Brusselse
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
De respectievelijke Belgische publieke omroepen zijn in een eng besparingsstraatje gesukkeld. Eerder kon je al
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
De eigen analyse van de grote radiospelers kon je eerder vandaag al lezen middels individuele
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Dag op dag
2000: Er is plaats voor commerciële zenders!

2010: Eerste tv-spot in 3D gaat over… radio (video)

2014: ZOE.FM verhuist naar Lindepaviljoen

2000: Radio Donna en 3FM gaan samenwerken

2013: VRT-diversiteit: zonder ‘excuustruus’

2011: Lokale radio’s geweerd op Staten-Generaal

Sluiten