2013: Radio bepaalt succes van plaat en artiest ‘Studio Brussel is één lange reclamespot voor de grote commerciële festivals’

Leestijd: 2 minuten

Gert Keunen, professor Muzieksociologie aan de Fontys Rockacademie in Tilburg, PHL Music (Hasselt) en de Erasmus Hogeschool/RITS (Brussel), schreef een doctoraat over de selectiemechanismen in het Vlaamse popmuziek circuit.

In zijn doctoraat, ook uitgegeven als boek: ‘Alternatieve mainstream, over selectiemechanismen in het popmuziek circuit’, onderzoekt hij vanuit een sociologisch standpunt waarom de ene muziekband het ver schopt in Vlaanderen en de andere niet.


Lees verder onder de advertentie


Radio is volgens Keunen nog steeds heel belangrijk in het selectieproces, zeker als je wil doorbreken op nationaal vlak. Daartegenover stelt Olivier Roegiest van Binair01 in een opiniestuk in MO*: “De tijd dat radiomakers exclusief het muzieklandschap uittekenden ligt definitief achter ons. Almaar meer muziekliefhebbers volgen de fakkel die alternatieve platformen van radiostations overnamen.”

Maar Keunen benadrukt dat airplay voornamelijk een belangrijke factor is voor het aantal concertkansen die een groep kan krijgen. “Vaak wordt de radio als waardemeter genomen in het concertcircuit. Concertorganisatoren werken volgens volgende logica: als iets op de radio is wordt het beluisterd en kan het ook een volle zaal trekken. Natuurlijk wordt er ook af en toe naar eigen smaak geprogrammeerd, maar als je zaal telkens maar voor de helft gevuld is gaat ze failliet.”

Trekt Roegiest dan de verkeerde conclusie in zijn opiniestuk wanneer hij beweert dat de programmatie van Studio Brussel één lange reclamespot lijkt voor de grote commerciële Vlaamse dance- en rock-festivals? Keunen lijkt dit alvast te ontkrachten door op Radio 1 te benadrukken dat “als je een stap hoger wilt zetten, nationale bekendheid wilt bereiken, en wilt spelen op de grote festivals er tegenover vroeger niet veel veranderd is. De traditionele media blijven belangrijk.” 

° Alternatieve mainstream, over selectiemechanismen in het popmuziek circuit

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

2010: Radiospotje live op Qmusic (video) Voor het eerst in de geschiedenis van de radiorec... Deze ochtend om 08:20 uur werd bij Qmusic, tijdens 'Ornelis & Rogiers Showtime' voor het eerst in de geschiedenis van de, na-oorlogse radioreclame een commercial live uitgezond...
2007: Politiek wil meer ‘Vlaamse’ muziek bij VRT Maar niet iedereen zit op het... Het aanbod van Nederlandstalige muziek op Radio 2 was vandaag een van de gespreksonderwerpen tijdens het vragenuurtje in het Vlaams parlement. Verschillende leden vinden dat de pub...
2008: S.televisie gaat Radio 7 achterna 'Vlaamse' muziekzomer op televisie Wie iets ouder is dan de koffie die we op deze redactie doorgaans voorgeschoteld krijgen, zal zich ongetwijfeld Radio 7 herinneren. 'Het sterrennet' dat de opvolger werd van kabelr...
2013: Constructief gesprek Vlapo en VRT Vlaamse artiesten nog beter onder aandacht van het... De Vereniging van Vlaamse Podiumartiesten (Vlapo) en de VRT hebben zopas een constructief gesprek gehad over de aandacht van Radio 2 voor de Vlaamse populaire muziek. Daaruit ...
2002: Werden radiolicenties ‘gekocht’? De reacties uit politieke hoek op een rijtje De mediaspecialist van de CD&V, Carl Decaluwé beweert al een tijdje dat hij een getuige gevonden heeft die wil verklaren dat er smeergeld betaald werd voor de radiolicentie van...
2010: Commerciële radio profiteert van VRT-staking 'Morgen keren ze waarschijnlijk toch te... Wegens de staking bij de pubieke omroep vielen gisteren ook de reguliere radioprogramma's weg. Het moment voor de concurrentie om luisteraars in te pikken. Hoe gevaarlijk is zo'n d...
Deel of print dit artikel
Amptec
Amptec
Spotlight
TVV Sound
Amptec
TVV Sound

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *