2011: VRT reageert op campagne tegen MTRO 'Vlaamse regering keurde besluit goed om zendtijd te verlenen'

Leestijd: 1 minuut

Zondagochtend 18 september, werd in het kader van de zogenaamde uitzendingen door derden op Eén de eerste televisie-uitzending getoond van de Moslim Televisie en Radio Omroep (MTRO). Voor het Vlaams Belang (VB) is dit onaanvaardbaar en de politieke partij startte meteen een protestactie.

Via de oprichting van de Facebookgroep ‘Geen-moslimuitzendingen-op-VRT’ wil het VB zoveel mogelijk Vlamingen hun protest laten uiten. Tevens werd opgeroepen om protestmails te sturen naar de voorzitter van de Raad van Bestuur van de VRT, Luc Van den Brande.


Lees verder onder de advertentie


Publieke Omroep reageert

Naar aanleiding van de mailcampagne verstuurde de VRT op haar beurt een bericht naar de pers waarin gesteld wordt dat 17 december 2010 de Vlaamse regering het besluit goedkeurde om de MTRO zendtijd te verlenen. Hun programma’s zijn geen uitzendingen van de VRT.

De openbare omroep verleent enkel zendtijd in opdracht van de Vlaamse overheid, net zoals dat gebeurt voor andere levensbeschouwelijke verenigingen zoals de KTRO, het Humanistisch Verbond, de Protestantse Omroep, de Israëlisch Godsdienstige Uitzendingen, de Orthodoxe Radio- en TV-omroep, de Evangelische Radio-en TV-stichting.

De Vlaamse regering beslist jaarlijks welke levensbeschouwelijke verenigingen zendtijd krijgen om programma’s op VRT te verzorgen in uitvoering van art. 35-36 van het Vlaams Mediadecreet. De MTRO is een erkende levensbeschouwelijke vereniging die tv- en radioprogramma’s mag verzorgen. De inhoud van de uitzendingen valt volledig buiten de verantwoordelijkheid van de VRT.

Als een uitzending echter zou blijken strijdig te zijn met de bepalingen van het mediadecreet of als de uitzending de mensenrechten zou schenden dan bestaan er een aantal procedures om daartegen te reageren.

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

1998: Peter speurde naar kastjes VMM niet echt blij met de oproep Duidelijk geïnspireerd door het grote succes van TOPradio via het 'testbeeld' van Kanaal 2, bedacht sterpresentator Peter Hoogland (foto), nooit om een stunt verlegen trouwens, een...
2008: RNW begint Europese radiozender Ook Deutsche Welle en Radio France Internationale do... Radio Nederland Wereldomroep, het Nederlandse radiostation voor het buitenland, is één van de drijvende krachten achter de oprichting van het European Radio Project (ERP). Het gaat...
2005: RadioVisie werkt samen met Kabinet Media En verdeelt 'HOOP'-spot op vraag van Geert ... Op Tweede Kerstdag 2004 werden Zuid-Azië en Oost-Afrika getroffen door een enorme tsunami als gevolg van een aardbeving bij Sumatra. Die kostte aan tienduizenden mensen het leven e...
2003: Radio Antigoon breuk met City Media (audio) Einde in zicht voor de Antwerpse nummer ... Het gaat niet goed met Radio Antigoon. Tenminste, het gaat helemaal niet goed met de fans en de luisteraars van het station. Die haken massaal af terwijl oud-medewerkers en ins...
2003: Regionale radio, het voorzichtige voorspel Merkwaardige paralellen met de 'lokale' s... Nog even de winter helemaal 'uitzitten' en ook in jouw eigenste provincie zal de commerciële regionale radio zijn entree maken. Samen met de teruggekeerde zwaluwen, de bloesems aan...
2000: Filip Pletinckx vervangt Michel Follet Radio 2 moet 'noodgedwongen' pionnen verschui... Radio 2, met hernieuwde moed bezig dankzij de opvallende inhaalbeweging op Radio Donna, heeft een eerste deel van het nieuw programmaschema voor 2001 klaar. Gedwongen door het vert...
Deel of print dit artikel
TVV Sound
Spotlight
TVV Sound

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Dag op dag
2009: Hitlijsten afschaffen? (audio)
2007: Studie bewijst crossmediale impact van radio
2003: Worden de ‘kleine’ zenders geslachtofferd? 
2011: Brandy bubbels voor Radio 1 (audio)
2008: VivaCité tijdelijk met (oude) Radio 2-zender
2001: Het Q-huis raakt langzaam ingevuld
Sluiten