fbpx

RadioVisie

.
TVV Sound
.

2011: REC Voice Over: Jolien Roets (video)

Elke week laten de collega’s van het REC Radiocentrum een radiomaker aan het woord over ons favoriete medium. Jolien Roets liet voor het eerst van zich horen in de Q-Academy. Sinds september 2010 presenteert ze elke weekdag van 20:00 tot 23:00 uur op Qmusic. Op vrijdagavonden maakt ze samen met Peter Verhoeven en Vincent Vangeel het programma ‘Que Pasa’.

Wat is je vroegste herinnering?

Echt een specifiek moment heb ik niet, maar ik weet wel dat ik elk jaar opnieuw ontzettend uitkeek naar de periode tussen oud en nieuw, omdat het dan altijd dé top van de beste nummers aller tijden was. Terwijl mijn ouders televisie keken, zat ik met de koptelefoon in de zetel wél mee te kijken, maar tegelijkertijd te luisteren naar de .

Da’s eigenlijk altijd zo een beetje gebleven, ook toen ik al naar de Hogeschool ging en dus in de kerstvakantie in de blok zat, met als resultaat dat er dus soms niet geleerd werd op moment dat het hoog tijd werd. Verder herinner ik mij dat mijn vader in de auto op zondag altijd luisterde naar Het Leugenpaleis en ik nog veel te jong was om dat soort humor te begrijpen en te appreciëren. Nu weet ik gelukkig wel beter…

Wie is je grote radiovoorbeeld en waarom?

Ik heb een heel grote boon voor Sofie Lemaire. Ze heeft een geweldig gevoel voor humor en kan soms zo ontwapenend en naïef nieuwsgierig zijn. Met ‘De Wereld van Sofie’ zorgde ze ervoor dat ik elke middag met een occasionele giechel mijn patatje kon schillen. En ik sta er elke keer van te kijken dat ze nog zo jong is. Dju, toch.

Hetzelfde gaat ook op voor Wim Oosterlinck, behalve dan dat jong zijn, natuurlijk. Dat geschift absurde in zijn humor maakt dat je ofwel helemaal voor ofwel helemaal tegen bent. Ik ben heel erg voor en niet alleen omdat het mijn baas is!

Waar heb je het radiovak zelf geleerd?

Ik ben in februari vorig jaar gestart met de Q-Academy, dus ik heb leren maken bij Q zelf. Ik had nog nooit een radiostudio van zo dichtbij gezien, laat staan zelf met de knoppen gewerkt. En toch heeft Erwin Deckers me de kans gegeven om me te bewijzen. Straf, eigenlijk.

Collega-DJ Carl Schmitz heeft mij een viertal maand als een echte radiovader onder zijn hoede genomen en snel daarna hebben ze me al voor de eerste keer op antenne losgelaten. Dat was even slikken, maar het blijft de beste manier om het snelst bij te leren. En dat doe ik nu trouwens nog steeds.

Wat was je meest gênante radio-ervaring?

Zo heb ik er wel al een paar. Als ik moe ben, misspreek ik me ontzettend vaak, maar daar moet ik mezelf gewoon overzetten, het overkomt iedereen. Het meest hilarische moment was tijdens een interview met Jacky Lafon in Q Showtime, het programma dat ik samen met Rik Boey en Vincent Vangeel presenteer tussen zes en negen uur tijdens de schoolvakanties. Aangezien ik techniek doe, moet ik er normaal gezien ook voor zorgen dat alles mooi op tijd afgerond wordt.

Het afscheid was aangebroken, we zeggen alle drie mooi “daaaaaag”, Jacky ook, ik start een jingle om het allemaal mooi in elkaar te laten overvloeien, maar vergeet wel de telefoonschuif naar beneden te trekken. En toen hoorden we Jacky nog roepen “Ja, want ik zeg altijd…” Schuif dicht. Gedaan. We zullen dus nooit weten wat Jacky altijd zegt. Het is een beetje een running gag geworden.

Wat ontbreekt er volgens jou op het vlak van radio-opleiding?

De nadruk bij veel radio-opleidingen ligt bij het maken van journalistieke stukken en iets creatievere documentaires. In realiteit, en ikzelf vind dat écht jammer, worden die dingen bijna niet meer gemaakt. Een officiële opleiding tot Radio-DJ is voorlopig nog geen optie, maar de Q-Academy biedt een heel goed alternatief.

Je krijgt eerst een stevige basis en daarna word je individueel en op je eigen tempo begeleid. En je wordt ook meer dan ooit beloond voor je harde werk: geen 10 op 10 op een rapport, maar de job van je leven. I-de-aal!

Hoe zie jij radio over tien jaar?

Ik beschik zeker niet over een zesde zintuig, maar vermoed dat radio in de komende jaren steeds visueler, interactiever en socialer zal worden. En dat zie je nu al, natuurlijk. Als presentator ben je lang niet meer enkel een stem, bijna alle stemmen hebben door de jaren ook een gezicht gekregen.

Door de populariteit van social media zoals Twitter en Facebook is het medium ook een stuk toegankelijker en interactiever geworden. Dit zal waarschijnlijk alleen nog maar toenemen en wie weet gaan we dan binnen tien jaar wel helemaal back to basics. Radio in een donkere studio, mysterieus, volledig anoniem. Dàt lijkt me ook nog wel iets…

° Fotocredits: Qmusic


TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight
TVV Sound
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
Tomas De Soete (foto bovenaan - credits: VRT) gaat weer radio maken. Zeven jaar geleden
Onder de noemer 'Marathonradio' wil Peter Van de Veire vanaf maandag 11 juni blokkende studenten een
VRT Radio 1 is nu ook tot ver buiten Europa te beluisteren via satellietTerugluisteren: 40
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
Het Veronica Avontuur: deel 4 Joe draaide 500 elpees in één lange lijst: de cijfersMi
Carl Schmitz is alweer sedert augustus 2014 te horen bij Joe. Hij kwam van Qmusic.
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Dag op dag
2013: KPMG radiostudie van Tom Evens
2011: Vragen over Duinkerke-spots op VRT radio
2011: Ping FM beboet voor doorgifte Radio 538
2009: Naam Maeva ten onrechte gebruikt?
2007: VMMa lanceert Qgroup (audio)
2008: Q-music start radioschool: de Q-Academy
Sluiten