2011: Pers is boos over beheersovereenkomst VRT 'Houding van de publieke omroep is oneerlijke concurrentie'

Leestijd: 1 minuut

Uitgevers van kranten en magazines zijn niet te spreken over het standpunt dat de meerderheidspartijen hebben ingenomen in hun resolutie over de VRT. Daarin geven ze de openbare omroep vrij spel in het ontplooien van digitale activiteiten.

De Vlaamse dagbladpers vindt dat de openbare omroep een ruime interpretatie heeft van de beheersovereenkomst. Alles wat niet uitdrukkelijk is opgenomen in het document, is toegelaten. De nieuwsmedia vinden dat de VRT met die houding in hun speelveld komt en zo oneerlijke concurrentie op touw zet.


Lees verder onder de advertentie


“De nieuwssites van de VRT zijn in concurrentie getreden met de websites van de geschreven pers. In plaats van zich te focussen op websites met audio en video, de core business van een radio- en televisieomroep, wenst ze zich te bekwamen in geschreven artikels over dezelfde onderwerpen als de commerciële media, maar dan met belastingsgeld,” luidt het.

Ook het feit dat de VRT advertenties verkoopt op die websites, stuit de Vlaamse dagbladpers tegen de borst. Het pleidooi is niet nieuw, maar heeft tot nog toe geen gehoor gevonden bij de overheid. De vereniging eist nu dat VRT de volgende beheersovereenkomst restrictief interpreteert. Concreet betekent dit dat alles wat niet strikt is opgenomen in het document, verboden is.

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

2003: Hoogtechnologisch luisteronderzoek (video) VRT stapt in nieuwe manier om aantallen t... Nadat er in het najaar van 2002 al een aantal testen werden uitgevoerd, zijn de VRT / VAR sinds kort bezig met de officiële opstartfase van een nieuwe manier van luisteronderzoek. ...
2014: Quota voor Nederlandstalige muziek Maar net met de hakken over de sloot VRT zegt aan de verplichte hoeveelheid Nederlandstalige muziek op Radio 1 en Radio 2 te voldoen. Dat blijkt uit navraag van de redactie van RadioVisie over het aanbod in muziekprog...
2012: Worden VTM en VRT straks buren? 'Voorbarig' zegt gedelegeerd bestuurder Sandra De Pr... De VRT overweegt om naar Mechelen te verhuizen. Dat onthulde burgemeester Bart Somers (Open VLD) dinsdagavond. De Dijlestad zou een van de opties zijn, naast een verlengd verblijf ...
2001: RVi start de ‘Grote Vernieuwing’ (audio) Wereldomroep zet puntje op de '... Bij Radio Vlaanderen internationaal (RVI) gaat nog dit jaar operatie 'Grote Vernieuwing' van start. Het begint al bij de naam. In het vervolg heet 'de Wereldomroep' gewoon RVi. Waa...
2001: Het gaat prima, beter en best met 4FM "Maar we blijven azen op een FM-frequentie" Op 2 september vorig jaar begon het nieuwe commerciële radiostation 4FM met uitzenden via kabel, satelliet en internet. Met een ploeg van twintig voltijdse programmamakers en journ...
2007: De ProxiSpots van Radio 2 'VAR niet wil hengelen in de vijver van lokale adverteerde... Radio 2 is het enige radiostation in Vlaanderen dat in de vijf Vlaamse provincies zijn uitzendingen ontkoppelt (drie keer per dag). Sinds januari 2007 worden de reclameblokken ook ...
Deel of print dit artikel
Spotlight
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Aantal reacties
0 Antwoorden op reacties
0 Volgers
 
Meest beantwoorde reactie
Artikel met de meeste reacties
1 Personen die reageerden
Marc Personen die recent reageerden
  Inschrijven  
Abonneren op
Marc
Gast

En als we nu de geschreven media een beetje geld geven voor uitbreiding naar blinden en doven? Dan zijn ze weer braaf? Er bestaat een artikel over subsidies aan de media in FR op liberation.fr Hou s op met die simpele haatradio, en deel samen geld uit!

Meer in Dag op dag
2010: ‘VRT-radio draait voldoende Vlaams’
2012: ‘Het Experiment’ van Qmusic (video)
2012: Q-group maakt vorig verlies goed
2005: Persgroep neemt Noordzee 100.7 FM over
2008: VRT blijft zijn doelpubliek bereiken
2011: Open VLD wil dat MNM wordt verkocht
Sluiten